26.11.2020 Ajoneuvot Odotetun sähköauton Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on alkanut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on aloitettu Tšekin Mladá Boleslavissa Škoda Auton päätehtaalla. Samalla kokoonpanolinjalla valmistetaan samaan aikaan myös perinteisellä polttomoottorilla varustettuja Octavia- ja Karoq-malleja. Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto on käynnistynyt automerkin päätehtaalla Tšekin Mladá Boleslavissa. Esittelimme Škoda Enyaq iV:n Moottorin verkossa kattavasti jo syyskuun ensimmäinen päivä heti julkistuksen jälkeen. Sittemmin Enyaq iV on saanut jo myös hinnat, jotka alkavat noin 40 000 euron kohdalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös akkuja ja koulutustaUuden sähköauton lisäksi Mladá Boleslavissa valmistetaan myös korkeajänniteakkuja, joita käytetään myös Volkswagen-konsernin muiden automerkkien lataushybridimalleissa. Škoda Auto panostaa vahvasti sähköistymiseen esimerkiksi kouluttamalla henkilökuntaansa ja tähän mennessä jo yli 16 000 työntekijää onkin suorittanut oman erikoiskoulutuksensa.Kesällä 2019 Škoda esitteli 125-vuotisen historiansa ensimmäisen täyssähköautomallin Škoda Citigo e iV:n ja ensimmäisen lataushybridimallinsa Škoda Superb iV:n. Nyt seuraa ensimmäinen alusta pitäen vain sähköautoksi suunniteltu automalli: Enyaq iV. Näissä kaikissa näkyy mallinimen lopussa valmistajan valitsema sähköistämistä kuvaava kahden kirjaimen yhdistelmä.Škoda Enyaq iV:n sarjatuotantoUuden Enyaq iV:n sarjatuotanto on alkanut Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Enyaq iV on täyssähkökatumaasturi, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perusrakenteeseen.Škoda kertoo voivansa valmistaa uutta sähköautoaan jopa 350 kappaletta päivässä Octavian ja Karoqin kanssa rinnan uudella kokoonpanolinjalla. Kokoonpanolinja on konsernin sisällä ainoa, jolla voidaan tehdä sekä MQB-perusrakenteelle pohjautuvia polttomoottoriautoja että MEB-perusrakenteelle pohjautuvia sähköautomalleja.– Enyaq iV on Škodan ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka on alusta alkaen suunniteltu täyssähköautoksi. Se tarkoittaa myös, että uusi katumaasturimme on asettanut valmistusprosesseille täysin erilaiset haasteet ja vaatimukset kuin polttomoottoriautojen tekeminen. Se on näkynyt myös niissä kattavissa valmistelu- ja muutostöissä, joita Mladá Boleslavin tehtaalla on tehty viime kesästä alkaen, sanoo tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus.Škoda on investoinut 32 miljoonaa euroa Mladá Boleslavissa sijaitsevan päätehtaansa muutoksiin, jotta MEB- ja MQB-perusrakenteen autoja pystytään valmistamaan samalla linjalla. Täyssähköautojen ja niihin asennettavien komponenttien suuremman painon vuoksi Škoda on tehnyt tehtaalla rakenteellisia muutoksia ja toteuttanut erilaisen kuljetintekniikan.Lisäksi Škoda on ottanut tehtaalla käyttöön uusia turvallisuustoimenpiteitä, kuten akkujen käsittelyä turvaavan lämpökamerajärjestelmän. Se valvoo lämpötilaa akkujen käsittelyalueella kellon ympäri ja hälyttää heti, jos poikkeamia havaitaan.Sarjatuotannon käynnistyminen on erityisen hyvä uutinen auton jo mahdollisesti tilanneille tai esimerkiksi kotimaan koeajomahdollisuutta kuumeisesti odottaville. Škodan uusi sähköauto Enyaq iV on ollut ennakkovarattavissa jo syyskuusta lähtien ja ensimmäisiä autoja on lupailtu Suomeen keväälle 2021.Kuvat ja lähde: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa