1.8.2023

Škoda faceliftasi sekä Kamiqin että Scalan – samalla parivaljakko pudotti kaikki dieselit pois

Škoda Kamiq ja Scala uudistuivat kertaheitolla faceliftin osalta, mutta myös osin tavoitteenaan pitää kaksikko elossa EU:n kiristyvän päästöpolitiikan keskellä.

Škodan Kamiq ja Scala ovat eroavaisuuksistaan huolimatta teknisesti suuria samankaltaisuuksia, ja siksi niiden samanaikainen päivitys onkin luontevaa. Mallit ottivat Škodan tehtaalla Tšekin Mladá Boleslavissa edesmenneen Rapidin tuotantolinjan haltuunsa aikanaan vuodeksi 2019, ja muutoksia on ollut siitä lähtien hyvin vähän.

VW Golfille sukua oleva Scala edustaa Škodalle hyvin perinteikästä korimallia, ponnistihan tšekkiläisvalmistaja aikanaan nykymenestykseensä suunnilleen samaa luokkaa edustaneilla malleilla, kuten Favoritilla ja Felicialla.

Näistä kahdesta mallista Kamiqilla on huomattavasti paremmat eväät menestykseen yksin crossover-korimallinsa kautta, ja esimerkiksi Suomessa Kamiqia menee yli kaksi kertaa sitä tahtia, mitä Scalaa. Scala hieman uppoaa Kamiqin ja Fabian väliin, mutta uudistuksen myötä Škoda pitää sen ainakin trendien tasolla.

Kamiqin ja Scalan facelift on osa Škodan merkittävää uutuusvuotta, jonka aikana tulemme näkemään myös muun muassa kokonaan uudet sukupolvet Superbista ja Kodiaqista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiivistettynä kevyt nykyaikaistus

Kaikki alkaa siis kummankin mallin kohdalla kasvojenkohotuksesta, jossa hyvin tavalliseen tapaan uudistetaan valoja ja maskia sekä pöyhitään värikarttoja ja vannekatalogeja.

Varsinkin Kamiqin keulassa on jaettuine ajovaloineen ja suurentuneine maskeineen nähtävissä piirteitä jopa Škodan lippulaivamaasturi Kodiaqista. Molemmissa malleissa myös puskureita on viilailtu niin edessä kuin takanakin ja helmat ovat kokeneet päivityksiä, samoin kuin takavalot. Etuvalot tulevat aina led-tekniikalla.

Suurin piirtein yhtä paljon tai vähän äkkiseltään huomattavia muutoksia on saatu sisätiloihin. Uudistetut tietoviihdenäytöt ovat vakiona 8,25-tuumaisia, mutta rahalla saa myös 10,25 tuuman yksikön. Mittaritaulu on 8-tuumainen. Nykyaikaa sisälle tuovat myös USB-C -portit älypuhelimia varten.

Eräs ulottuvuus on uudistuksissa on vastuullisten ja kierrätettyjen materiaalien käytön lisääminen valmistuksessa. Esimerkiksi ovipaneeleihin ja kattoverhoiluun on käytetty kasvipohjaista kuitua ja tuulilasin kaukaloon sekä pyöränkaariin kierrätettyä muovia. Sisätilan muissa verhoiluissa sekä vaikkapa matoissa on niin ikään käytetty kierrätyskuitua.

Jatkossa aina bensiinipohjaisena

Yksi merkittävä uudistukseen liittyvä yksityiskohta on, että Škoda on pudottanut molemmista malleista dieselmoottorin pois. Kamiqin ja Scalan identtiset voimalinjavaihtoehdot käsittävät siis jatkossa vain bensiinimoottoreita, jotka lähtevät liikkeelle 1,0-litraisesta TSI:stä 95 hevosvoiman teholla ja 5-vaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Litrainen on mahdollista ottaa myös 115-heppaisena, jolloin manuaalivaihteistoon saadaan yksi pykälä lisää ja vaihtoehdoksi tulee 7-vaihteinen DSG.

Sekä Kamiqin että Scalan moottoripaletin kruunaa 1,5-litrainen TSI joko kuusivaihteisena manuaalina tai DSG:llä ja 150 hevosvoiman tehoillaan.

Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia