Koeajo: Škoda Kamiq -crossoverin olemus nuorentuu Monte Carlo -sporttivarustelulla selvästi
Škoda Kamiq Monte Carlo on pikkaisen enemmän kuin pelkkä teippiviritys. Hyvää: ajettavuus, tilankäyttö, varustetason tuoma nuorekkaampi olemus. Huonoa: 1.0 TSI -version vain tavallinen suorituskyky.
Škoda Kamiq nappasi selvän ykköstilan Kia XCeedistä maavaraltaan korotettujen viistoperien vertailussamme. Ominaisuuksien ohella kiinnitimme huomiota autojen habitukseen, vaikkei se vertailun varsinaiseen järjestykseen vaikutakaan. Tässä mittelössä Kamiq jäi useimpien mielestä selväksi altavastaajaksi: olemus oli yksinkertaisesti liian tavallinen, kun sitä vertasi trendikkääseen korealaiseen kilpakumppaniin.
Runsaasti parannuksia
Niinpä Kamiqiin täydennetty Monte Carlo -varustelu osuu maaliin. Auto on saanut mustia kiiltäviä muoviosia ympäriinsä, ja yhdistettynä vakiovarusteisiin mustiin vanteisiin meikki nuorentaa Kamiqia selvästi. Ohjaamossakaan ei ole tyydytty vähimpään mahdolliseen, vaan miltei jokainen sisustuksen kohta on käyty läpi kulttiautokilpailun hengessä. Hintaan sisältyvän panoraamakaton alla voi kietoutua muhkeisiin, kiinteillä pääntuilla varustettuihin sportti-istuimiin ja tarttua alaosastaan litistettyyn rattiin.
Tekniikka on muuten samaa, mutta pyörät hieman matalammat – muiden Kamiqien 205/60 R 16 -koon sijaan Monte Carlossa käytetään vakiona 205/55 R 17 -kumeja. Koeajoautossa oli lisävarusteena muun muassa säätyvä iskunvaimennus, joten ajotilan valinnalla menon sai mukautettua hieman vertailuautoa urheilullisemmaksi.
Yksi Kamiqin parhaista puolista, vakaa ja mukava ajettavuus, ei onneksi ole rallimeikin myötä poistunut, ja tiukemminkin kantattaessa laite taittuu mutkiin tasapainoisesti – suhteuttaen maavaraan. Rengasmelukaan ei ole sanottavasti kasvanut.
Suurempi kone kannattaa
Siinä missä vertailuauto oli moottoroitu puhdikkaalla 150-heppaisella 1,5-litraisella, nyt koeajetun version pellin alla painii 1,0-litrainen kolmipyttyinen 115 hevosvoimallaan. Kyllähän sekin riittävästi kulkee kuten kaikki nykyautot, mutta koneiden vaihtaminen päittäin käy silti mielessä. Onneksi Kamiq Monte Carlo -mallistosta löytyy myös tuo puoli desiä suurempi mylly, tosin vain automaattina: lisähinta litraiseen reilut 2 300 euroa.
Olisiko Kamiq sitten voittanut vertailun myös Monte Carlona? Tähän voi vastata kyllä, ovathan mallin muut avut, kuten järkevä tilankäyttö ja asiallinen ergonomia, tallella. Heille, jotka mieltyivät visuaalisesti XCeediin, tämä varustetaso lienee Kamiqiin se ainoa oikea – varsinkin kun sen saa jopa Style-tasoa rahtusen edullisemmalla hinnalla.