19.9.2020

Koeajo: Škoda Kamiq -crossoverin olemus nuorentuu Monte Carlo -sporttivarustelulla selvästi

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda Kamiq Monte Carlo on pikkaisen enemmän kuin pelkkä teippiviritys. Hyvää: ajettavuus, tilankäyttö, varustetason tuoma nuorekkaampi olemus. Huonoa: 1.0 TSI -version vain tavallinen suorituskyky.

Škoda Kamiq nappasi selvän ykköstilan Kia XCeedistä maavaraltaan korotettujen viistoperien vertailussamme. Ominaisuuksien ohella kiinnitimme huomiota autojen habitukseen, vaikkei se vertailun varsinaiseen järjestykseen vaikutakaan. Tässä mittelössä Kamiq jäi useimpien mielestä selväksi altavastaajaksi: olemus oli yksinkertaisesti liian tavallinen, kun sitä vertasi trendikkääseen korealaiseen kilpakumppaniin.

Škoda Kamiq Monte Carlo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaasti parannuksia

Niinpä Kamiqiin täydennetty Monte Carlo -varustelu osuu maaliin. Auto on saanut mustia kiiltäviä muoviosia ympäriinsä, ja yhdistettynä vakiovarusteisiin mustiin vanteisiin meikki nuorentaa Kamiqia selvästi. Ohjaamossakaan ei ole tyydytty vähimpään mahdolliseen, vaan miltei jokainen sisustuksen kohta on käyty läpi kulttiautokilpailun hengessä. Hintaan sisältyvän panoraamakaton alla voi kietoutua muhkeisiin, kiinteillä pääntuilla varustettuihin sportti-istuimiin ja tarttua alaosastaan litistettyyn rattiin.

Tekniikka on muuten samaa, mutta pyörät hieman matalammat – muiden Kamiqien 205/60 R 16 -koon sijaan Monte Carlossa käytetään vakiona 205/55 R 17 -kumeja. Koeajoautossa oli lisävarusteena muun muassa säätyvä iskunvaimennus, joten ajotilan valinnalla menon sai mukautettua hieman vertailuautoa urheilullisemmaksi.

Škoda Kamiq Monte Carlo

Yksi Kamiqin parhaista puolista, vakaa ja mukava ajettavuus, ei onneksi ole rallimeikin myötä poistunut, ja tiukemminkin kantattaessa laite taittuu mutkiin tasapainoisesti – suhteuttaen maavaraan. Rengasmelukaan ei ole sanottavasti kasvanut.

Suurempi kone kannattaa

Siinä missä vertailuauto oli moottoroitu puhdikkaalla 150-heppaisella 1,5-litraisella, nyt koeajetun version pellin alla painii 1,0-litrainen kolmipyttyinen 115 hevosvoimallaan. Kyllähän sekin riittävästi kulkee kuten kaikki nykyautot, mutta koneiden vaihtaminen päittäin käy silti mielessä. Onneksi Kamiq Monte Carlo -mallistosta löytyy myös tuo puoli desiä suurempi mylly, tosin vain automaattina: lisähinta litraiseen reilut 2 300 euroa.

Olisiko Kamiq sitten voittanut vertailun myös Monte Carlona? Tähän voi vastata kyllä, ovathan mallin muut avut, kuten järkevä tilankäyttö ja asiallinen ergonomia, tallella. Heille, jotka mieltyivät visuaalisesti XCeediin, tämä varustetaso lienee Kamiqiin se ainoa oikea – varsinkin kun sen saa jopa Style-tasoa rahtusen edullisemmalla hinnalla.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 Monte Carlo DSG A

Hinta alkaen

28 668 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 405 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,1 (yhd.)

CO2-päästöt

138 g/km

Mitat

pituus 4241 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2651 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 620 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat