19.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kamiq -crossoverin olemus nuorentuu Monte Carlo -sporttivarustelulla selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kamiq Monte Carlo on pikkaisen enemmän kuin pelkkä teippiviritys. Hyvää: ajettavuus, tilankäyttö, varustetason tuoma nuorekkaampi olemus. Huonoa: 1.0 TSI -version vain tavallinen suorituskyky. Škoda Kamiq nappasi selvän ykköstilan Kia XCeedistä maavaraltaan korotettujen viistoperien vertailussamme. Ominaisuuksien ohella kiinnitimme huomiota autojen habitukseen, vaikkei se vertailun varsinaiseen järjestykseen vaikutakaan. Tässä mittelössä Kamiq jäi useimpien mielestä selväksi altavastaajaksi: olemus oli yksinkertaisesti liian tavallinen, kun sitä vertasi trendikkääseen korealaiseen kilpakumppaniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti parannuksiaNiinpä Kamiqiin täydennetty Monte Carlo -varustelu osuu maaliin. Auto on saanut mustia kiiltäviä muoviosia ympäriinsä, ja yhdistettynä vakiovarusteisiin mustiin vanteisiin meikki nuorentaa Kamiqia selvästi. Ohjaamossakaan ei ole tyydytty vähimpään mahdolliseen, vaan miltei jokainen sisustuksen kohta on käyty läpi kulttiautokilpailun hengessä. Hintaan sisältyvän panoraamakaton alla voi kietoutua muhkeisiin, kiinteillä pääntuilla varustettuihin sportti-istuimiin ja tarttua alaosastaan litistettyyn rattiin.Tekniikka on muuten samaa, mutta pyörät hieman matalammat – muiden Kamiqien 205/60 R 16 -koon sijaan Monte Carlossa käytetään vakiona 205/55 R 17 -kumeja. Koeajoautossa oli lisävarusteena muun muassa säätyvä iskunvaimennus, joten ajotilan valinnalla menon sai mukautettua hieman vertailuautoa urheilullisemmaksi.Yksi Kamiqin parhaista puolista, vakaa ja mukava ajettavuus, ei onneksi ole rallimeikin myötä poistunut, ja tiukemminkin kantattaessa laite taittuu mutkiin tasapainoisesti – suhteuttaen maavaraan. Rengasmelukaan ei ole sanottavasti kasvanut.Suurempi kone kannattaaSiinä missä vertailuauto oli moottoroitu puhdikkaalla 150-heppaisella 1,5-litraisella, nyt koeajetun version pellin alla painii 1,0-litrainen kolmipyttyinen 115 hevosvoimallaan. Kyllähän sekin riittävästi kulkee kuten kaikki nykyautot, mutta koneiden vaihtaminen päittäin käy silti mielessä. Onneksi Kamiq Monte Carlo -mallistosta löytyy myös tuo puoli desiä suurempi mylly, tosin vain automaattina: lisähinta litraiseen reilut 2 300 euroa. Olisiko Kamiq sitten voittanut vertailun myös Monte Carlona? Tähän voi vastata kyllä, ovathan mallin muut avut, kuten järkevä tilankäyttö ja asiallinen ergonomia, tallella. Heille, jotka mieltyivät visuaalisesti XCeediin, tämä varustetaso lienee Kamiqiin se ainoa oikea – varsinkin kun sen saa jopa Style-tasoa rahtusen edullisemmalla hinnalla.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 Monte Carlo DSG A Hinta alkaen 28 668 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 405 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen