30.4.2020 Ajoneuvot Škodan takamoottorifarkun prototyyppi muokattiin käytetystä sedanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda 1000 -mallia kehitettiin prototyyppinä 990-mallinimellä. Porrasperäisistä prototyypeistä yksi koki muista eriävän kohtalon: siitä rakennettiin myöhemmin farmarikorinen yksilö. Takamoottorisuus ei nähtävästi sopinut farmarikorisuuteen, sillä se ei koskaan edennyt tuotantoon saakka. Tänä päivänäkin Škodan farmarimallit myyvät hyvin ja esimerkiksi Octavia Combi on yleinen näky Suomen teillä. 1960-luvun puolivälissä suosiota nauttineen Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990:stäkin valmistettiin farmarimalli, tosin vain yksi kappale.Vuonna 1959 Škodan Mladá Boleslavin tehtaalla alkoi Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990 NOV -mallin suunnittelutyö. Auton teknisistä innovaatioista voidaan mainita itsekantavaan koriin siityminen ja etumoottori-takaveto -voimalinjasta siirtyminen ’’takatuuppariksi’’, eli takavetoiseen ja -moottoriseen voimalinjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy''Ois yks pikkuhomma''Ensimmäinen 50 prototyypin erä valmistui lokakuussa vuonna 1961. Alun perin neliovisesta porrasperästä suunniteltiin erilaisia korimalliversioita, kuten B-pilaritonta neliovista mallia ja 2+2-paikkaista avoautoa. Näistä ensimmäinen toteutui myöhemmin Škoda 1000/1100 MBX -sarjatuotantomalleissa ja jälkimmäinen 990/991 Roadster -prototyyppinä.Helmikuussa vuonna 1963 prototyyppisarjan 34. yksilöstä päätettiin muokata uudenlainen versio. 31 000 kilometriä ajettu porrasperäinen 990 muutettiin farmarimalliseksi. Voitaisiinko siis puhua laikka-avon sijaan hitsifarmarista? Suunnittelijoiden haasteena oli sijoittaa takamoottori tavaratilan alle. 988-kuutoinen rivinelonen asennettiin makuuasentoon, sylinteriryhmä vasemmalle kallistettuna. Tehoa nestejäähdytteinen moottori tuotti 42 hevosvoimaa.Makuuasentoon kallistamisen vuoksi prototyyppi sai Halaja-lempinimen. Halaja oli tuohon aikaan radiossa lasten nukkumaanmenoaikaan lähetetty iltasatusarja.Kantavuus matkustajat kyydissä alle 100 kgPitkäkattoisen prototyypin takaluukku aukesi ylöspäin ja luukku pysyi ylhäällä metallitangon avulla. Autosta rakentui 4 150 millimetriä pitkä, 1 620 mm leveä ja 1 400 mm korkea ja auton sisätiloissa pystyi valmistajan mukaan kuljettamaan 1,6-metriä pitkän esineen. Akseliväli oli porrasperämallista tuttu 2 400 mm. Tavaratila sijaitsi auton keulassa.Neljän 75-kiloisen matkustajan painon vähentämisen auton 380 kilogramman kantavuudesta, jäi matkatavaroille 80 kg:n vara.Kolmessa viikossa farmarimallin 990:llä ajettiin noin 7 000 km testiä. Polttoaineen kulutukseksi mitattiin 7,6 litraa sadalle kilometrille 74 km/h -keskinopeudella. Huippunopeus Halajalla oli 115 km/h.Ei jatkoonHyvien tavara- ja sisätilojen vuoksi auton ongelmaksi muodostui sen hankala huollettavuus. Tavaratilan alle sijoitettu moottoritila oli ahdas, jonka vuoksi myös moottorin jäähdytys oli haastavaa. Osittain tämän vuoksi Halaja ei edennyt koskaan tuotantoon saakka, joten farmari-Škodan haluava osti luultavimmin tuolloin varsin suositun Octavia Combin.Tavaratilan alle sijoitettu moottori ei ollut mikään mekaanikon unelma.Tämä ainoaa laatuaan oleva Škoda 990 Halaja -prototyyppi on esillä Škoda museossa Mladá Boleslavissa.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija