18.2.2019 Ajoneuvot Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automalli Octavian taru alkoi vuodesta 1959 ja 40-hevosvoimasta. Tsekkiautomerkki Škodan syömähammas on ollut Octavia-malli, joka mallinimenä heräsi kolmen vuosikymmenen unesta uuteen kukoistukseen. Nykymallia eli kolmannen sukupolven Octavioita on myyty maailmanlaajuisesti yli 2,5 miljoonaa yksilöä. Suomessakin suosikiksi noussut automalli täyttää 60 vuotta. Ensimmäinen kaksiovinen Škoda Octavia lähti Mladá Boleslavin tehtaalta tammikuussa 1959. Auton mallinimi juontaa latinan kielen sanasta octavia, joka tarkoittaa kahdeksatta. Nimivalinnan taustalla on se, että uusi automalli oli Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen ja samalla myös kahdeksas Škoda-malli, jossa käytettiin Škodan vuonna 1933 esittelemää edistyksellistä pyörien erillisjousitusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keulilla 1,1-litrainen voimanlähde Octavian konepellin alla oli nelisylinterinen 1,1-litrainen moottori, jonka teho oli 29,4 kW (40 hv), ja takapyörille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston kautta. Huippunopeudeksi kerrottiin 110 km/h ja polttoaineen keskikulutukseksi 7,7 litraa sadalla kilometrillä. Sulavalinjaisen kaunis kori ihastutti eikä ajo-ominaisuuksissakaan ollut ongelmia. Teknistä edistyksellisyyttä olivat etuakselin kierrejouset ja kallistuksenvakaaja, jotka kohensivat auton mukavuutta ja käsiteltävyyttä. Vuonna 1959 Škoda esitteli tehokkaamman mallin Octavia Super, jossa oli 1,2-litrainen moottori teholtaan 33 kW (45 hv). Lisää tehoa… Škoda Octavian historian alkutaipaleen merkkipaaluja oli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa1960 ensiesitelty Škoda Octavia Touring Sport (TS), jonka moottorista irtosi tehoa peräti 37 kW (50 hv). Škoda haki Kansainväliseltä autourheiluliitolta (FIA) TS-mallille luokituksen ratakisojen ja rallien vakioautosarjoihin, minkä ansiosta tämä yli 130 km/h huippunopeuteen yltävä kaksiovinen auto alkoi esiintyä moottoriurheilun maailmassa. Monte Carlon rallissa Octavia TS:llä tehtiin hattutemppu: sillä ajettiin luokkavoittoon vuosina 1961,1962 ja 1963. …ja uusi farmarimalli Syyskuussa 1960 näki päivänvalon uusi Octavia Combi -farmarimalli. Autossa oli kaksiosainen, vaakasuunnassa jaettu takaluukku. Vaikka auton ulkomitat olivat kompaktit, sillä matkusti mukavasti viisi aikuista. Heidän tavaroilleen oli tarjolla 690-litrainen tavaratila, jonka lastauspituus oli 0,965 metriä. Takaistuinselkänojat eteen kääntämällä tavaratila suureni 1 050 litraan. Kaksiovista sedanmallia valmistettiin vuoteen 1964 saakka: viimeinen yksilö, harmaa OCTAVIA Super, valmistui Mladá Boleslavin tehtaalta 11. huhtikuuta. Sen seuraajamalliksi tuli täysin uusi Škoda 1000/1100 MB, jossa oli itsekantava kori ja moottori takana. Viimeinen Octavia-farmari lähti maailmalle Kvasinyn tehtaalta 21. joulukuuta 1971. Vuosina 1959‒1971 ŠKODA Octaviaa valmistettiin 360 000 kappaletta, joista yli 54 000 oli farmareita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi aika herätti mallinimen Uuden ajan ensimmäinen Octavia-sukupolvi tuli tarjolle 1990-luvulla. Vuonna 1992 – siis varsin pian Škodan tultua osaksi Volkswagen-konsernia – alettiin suunnitella täysin uutta automallia, joka herätti mallinimen jälleen eloon. Isotakaluukkuinen, sedanmallinen Octavia ensiesiteltiin 4. huhtikuuta 1996. Se keräsi heti kansainvälistä suosiota erinomaisella aktiivisella ja passiivisella turvallisuudellaan. Tavaroille oli tilaa 528–1 328 litraa. Todellinen kuormajuhta eli farmarimallinen Octavia Combi täydensi mallistoa maaliskuussa 1998. Ensimmäinen nelivetoinen malliversio tuli tarjolle vuonna 1999. Toinen sukupolvi tuli 2004 Škoda Octavian vuosina 2004–2013 valmistettu toinen sukupolvi menestyi hyvin: sitä myytiin 1,6 miljoonaa kappaletta viistoperäisenä ja 900 000 kappaletta farmarina. Toisen sukupolven teknisiä uutuuksia olivat esimerkiksi TSI-suoraruiskutusbensiinimoottorit ja automaattinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Yli 2,5 miljoonaa autoa Octavian nykyistä kolmatta sukupolvea on valmistettu marraskuusta 2012. Kattava malliuudistus tehtiin helmikuussa 2017. Kolmannen sukupolven Octavioita on myyty jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Octaviaa valmistetaan Tšekin tasavallan Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škodan päätehtaan ohella myös omille markkinoilleen Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Kazakstanissa ja Algeriassa. Teksti: Marko Jokela, lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku