18.2.2019 Ajoneuvot Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automalli Octavian taru alkoi vuodesta 1959 ja 40-hevosvoimasta. Tsekkiautomerkki Škodan syömähammas on ollut Octavia-malli, joka mallinimenä heräsi kolmen vuosikymmenen unesta uuteen kukoistukseen. Nykymallia eli kolmannen sukupolven Octavioita on myyty maailmanlaajuisesti yli 2,5 miljoonaa yksilöä.Suomessakin suosikiksi noussut automalli täyttää 60 vuotta. Ensimmäinen kaksiovinen Škoda Octavia lähti Mladá Boleslavin tehtaalta tammikuussa 1959.Auton mallinimi juontaa latinan kielen sanasta octavia, joka tarkoittaa kahdeksatta. Nimivalinnan taustalla on se, että uusi automalli oli Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen ja samalla myös kahdeksas Škoda-malli, jossa käytettiin Škodan vuonna 1933 esittelemää edistyksellistä pyörien erillisjousitusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulilla 1,1-litrainen voimanlähdeOctavian konepellin alla oli nelisylinterinen 1,1-litrainen moottori, jonka teho oli 29,4 kW (40 hv), ja takapyörille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston kautta.Huippunopeudeksi kerrottiin 110 km/h ja polttoaineen keskikulutukseksi 7,7 litraa sadalla kilometrillä.Sulavalinjaisen kaunis kori ihastutti eikä ajo-ominaisuuksissakaan ollut ongelmia. Teknistä edistyksellisyyttä olivat etuakselin kierrejouset ja kallistuksenvakaaja, jotka kohensivat auton mukavuutta ja käsiteltävyyttä.Vuonna 1959 Škoda esitteli tehokkaamman mallin Octavia Super, jossa oli 1,2-litrainen moottori teholtaan 33 kW (45 hv).Lisää tehoa…Škoda Octavian historian alkutaipaleen merkkipaaluja oli Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa1960 ensiesitelty Škoda Octavia Touring Sport (TS), jonka moottorista irtosi tehoa peräti 37 kW (50 hv).Škoda haki Kansainväliseltä autourheiluliitolta (FIA) TS-mallille luokituksen ratakisojen ja rallien vakioautosarjoihin, minkä ansiosta tämä yli 130 km/h huippunopeuteen yltävä kaksiovinen auto alkoi esiintyä moottoriurheilun maailmassa.Monte Carlon rallissa Octavia TS:llä tehtiin hattutemppu: sillä ajettiin luokkavoittoon vuosina 1961,1962 ja 1963.…ja uusi farmarimalliSyyskuussa 1960 näki päivänvalon uusi Octavia Combi -farmarimalli. Autossa oli kaksiosainen, vaakasuunnassa jaettu takaluukku.Vaikka auton ulkomitat olivat kompaktit, sillä matkusti mukavasti viisi aikuista. Heidän tavaroilleen oli tarjolla 690-litrainen tavaratila, jonka lastauspituus oli 0,965 metriä. Takaistuinselkänojat eteen kääntämällä tavaratila suureni 1 050 litraan.Kaksiovista sedanmallia valmistettiin vuoteen 1964 saakka: viimeinen yksilö, harmaa OCTAVIA Super, valmistui Mladá Boleslavin tehtaalta 11. huhtikuuta.Sen seuraajamalliksi tuli täysin uusi Škoda 1000/1100 MB, jossa oli itsekantava kori ja moottori takana. Viimeinen Octavia-farmari lähti maailmalle Kvasinyn tehtaalta 21. joulukuuta 1971. Vuosina 1959‒1971 ŠKODA Octaviaa valmistettiin 360 000 kappaletta, joista yli 54 000 oli farmareita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi aika herätti mallinimenUuden ajan ensimmäinen Octavia-sukupolvi tuli tarjolle 1990-luvulla.Vuonna 1992 – siis varsin pian Škodan tultua osaksi Volkswagen-konsernia – alettiin suunnitella täysin uutta automallia, joka herätti mallinimen jälleen eloon.Isotakaluukkuinen, sedanmallinen Octavia ensiesiteltiin 4. huhtikuuta 1996. Se keräsi heti kansainvälistä suosiota erinomaisella aktiivisella ja passiivisella turvallisuudellaan.Tavaroille oli tilaa 528–1 328 litraa. Todellinen kuormajuhta eli farmarimallinen Octavia Combi täydensi mallistoa maaliskuussa 1998.Ensimmäinen nelivetoinen malliversio tuli tarjolle vuonna 1999.Toinen sukupolvi tuli 2004Škoda Octavian vuosina 2004–2013 valmistettu toinen sukupolvi menestyi hyvin: sitä myytiin 1,6 miljoonaa kappaletta viistoperäisenä ja 900 000 kappaletta farmarina.Toisen sukupolven teknisiä uutuuksia olivat esimerkiksi TSI-suoraruiskutusbensiinimoottorit ja automaattinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Yli 2,5 miljoonaa autoaOctavian nykyistä kolmatta sukupolvea on valmistettu marraskuusta 2012. Kattava malliuudistus tehtiin helmikuussa 2017. Kolmannen sukupolven Octavioita on myyty jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta.Octaviaa valmistetaan Tšekin tasavallan Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škodan päätehtaan ohella myös omille markkinoilleen Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Kazakstanissa ja Algeriassa.Teksti: Marko Jokela, lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Klassikko ”Älä koskaan retroile” – BMW:n muotoilijat ryhmähaastattelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?