30.4.2020 Ajoneuvot Škodan takamoottorifarkun prototyyppi muokattiin käytetystä sedanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda 1000 -mallia kehitettiin prototyyppinä 990-mallinimellä. Porrasperäisistä prototyypeistä yksi koki muista eriävän kohtalon: siitä rakennettiin myöhemmin farmarikorinen yksilö. Takamoottorisuus ei nähtävästi sopinut farmarikorisuuteen, sillä se ei koskaan edennyt tuotantoon saakka. Tänä päivänäkin Škodan farmarimallit myyvät hyvin ja esimerkiksi Octavia Combi on yleinen näky Suomen teillä. 1960-luvun puolivälissä suosiota nauttineen Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990:stäkin valmistettiin farmarimalli, tosin vain yksi kappale.Vuonna 1959 Škodan Mladá Boleslavin tehtaalla alkoi Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990 NOV -mallin suunnittelutyö. Auton teknisistä innovaatioista voidaan mainita itsekantavaan koriin siityminen ja etumoottori-takaveto -voimalinjasta siirtyminen ’’takatuuppariksi’’, eli takavetoiseen ja -moottoriseen voimalinjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy''Ois yks pikkuhomma''Ensimmäinen 50 prototyypin erä valmistui lokakuussa vuonna 1961. Alun perin neliovisesta porrasperästä suunniteltiin erilaisia korimalliversioita, kuten B-pilaritonta neliovista mallia ja 2+2-paikkaista avoautoa. Näistä ensimmäinen toteutui myöhemmin Škoda 1000/1100 MBX -sarjatuotantomalleissa ja jälkimmäinen 990/991 Roadster -prototyyppinä.Helmikuussa vuonna 1963 prototyyppisarjan 34. yksilöstä päätettiin muokata uudenlainen versio. 31 000 kilometriä ajettu porrasperäinen 990 muutettiin farmarimalliseksi. Voitaisiinko siis puhua laikka-avon sijaan hitsifarmarista? Suunnittelijoiden haasteena oli sijoittaa takamoottori tavaratilan alle. 988-kuutoinen rivinelonen asennettiin makuuasentoon, sylinteriryhmä vasemmalle kallistettuna. Tehoa nestejäähdytteinen moottori tuotti 42 hevosvoimaa.Makuuasentoon kallistamisen vuoksi prototyyppi sai Halaja-lempinimen. Halaja oli tuohon aikaan radiossa lasten nukkumaanmenoaikaan lähetetty iltasatusarja.Kantavuus matkustajat kyydissä alle 100 kgPitkäkattoisen prototyypin takaluukku aukesi ylöspäin ja luukku pysyi ylhäällä metallitangon avulla. Autosta rakentui 4 150 millimetriä pitkä, 1 620 mm leveä ja 1 400 mm korkea ja auton sisätiloissa pystyi valmistajan mukaan kuljettamaan 1,6-metriä pitkän esineen. Akseliväli oli porrasperämallista tuttu 2 400 mm. Tavaratila sijaitsi auton keulassa.Neljän 75-kiloisen matkustajan painon vähentämisen auton 380 kilogramman kantavuudesta, jäi matkatavaroille 80 kg:n vara.Kolmessa viikossa farmarimallin 990:llä ajettiin noin 7 000 km testiä. Polttoaineen kulutukseksi mitattiin 7,6 litraa sadalle kilometrille 74 km/h -keskinopeudella. Huippunopeus Halajalla oli 115 km/h.Ei jatkoonHyvien tavara- ja sisätilojen vuoksi auton ongelmaksi muodostui sen hankala huollettavuus. Tavaratilan alle sijoitettu moottoritila oli ahdas, jonka vuoksi myös moottorin jäähdytys oli haastavaa. Osittain tämän vuoksi Halaja ei edennyt koskaan tuotantoon saakka, joten farmari-Škodan haluava osti luultavimmin tuolloin varsin suositun Octavia Combin.Tavaratilan alle sijoitettu moottori ei ollut mikään mekaanikon unelma.Tämä ainoaa laatuaan oleva Škoda 990 Halaja -prototyyppi on esillä Škoda museossa Mladá Boleslavissa.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista