30.4.2020 Ajoneuvot Škodan takamoottorifarkun prototyyppi muokattiin käytetystä sedanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda 1000 -mallia kehitettiin prototyyppinä 990-mallinimellä. Porrasperäisistä prototyypeistä yksi koki muista eriävän kohtalon: siitä rakennettiin myöhemmin farmarikorinen yksilö. Takamoottorisuus ei nähtävästi sopinut farmarikorisuuteen, sillä se ei koskaan edennyt tuotantoon saakka. Tänä päivänäkin Škodan farmarimallit myyvät hyvin ja esimerkiksi Octavia Combi on yleinen näky Suomen teillä. 1960-luvun puolivälissä suosiota nauttineen Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990:stäkin valmistettiin farmarimalli, tosin vain yksi kappale. Vuonna 1959 Škodan Mladá Boleslavin tehtaalla alkoi Škoda 1000 MB:n prototyyppi 990 NOV -mallin suunnittelutyö. Auton teknisistä innovaatioista voidaan mainita itsekantavaan koriin siityminen ja etumoottori-takaveto -voimalinjasta siirtyminen ’’takatuuppariksi’’, eli takavetoiseen ja -moottoriseen voimalinjaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ''Ois yks pikkuhomma'' Ensimmäinen 50 prototyypin erä valmistui lokakuussa vuonna 1961. Alun perin neliovisesta porrasperästä suunniteltiin erilaisia korimalliversioita, kuten B-pilaritonta neliovista mallia ja 2+2-paikkaista avoautoa. Näistä ensimmäinen toteutui myöhemmin Škoda 1000/1100 MBX -sarjatuotantomalleissa ja jälkimmäinen 990/991 Roadster -prototyyppinä. Helmikuussa vuonna 1963 prototyyppisarjan 34. yksilöstä päätettiin muokata uudenlainen versio. 31 000 kilometriä ajettu porrasperäinen 990 muutettiin farmarimalliseksi. Voitaisiinko siis puhua laikka-avon sijaan hitsifarmarista? Suunnittelijoiden haasteena oli sijoittaa takamoottori tavaratilan alle. 988-kuutoinen rivinelonen asennettiin makuuasentoon, sylinteriryhmä vasemmalle kallistettuna. Tehoa nestejäähdytteinen moottori tuotti 42 hevosvoimaa. Makuuasentoon kallistamisen vuoksi prototyyppi sai Halaja-lempinimen. Halaja oli tuohon aikaan radiossa lasten nukkumaanmenoaikaan lähetetty iltasatusarja. Kantavuus matkustajat kyydissä alle 100 kg Pitkäkattoisen prototyypin takaluukku aukesi ylöspäin ja luukku pysyi ylhäällä metallitangon avulla. Autosta rakentui 4 150 millimetriä pitkä, 1 620 mm leveä ja 1 400 mm korkea ja auton sisätiloissa pystyi valmistajan mukaan kuljettamaan 1,6-metriä pitkän esineen. Akseliväli oli porrasperämallista tuttu 2 400 mm. Tavaratila sijaitsi auton keulassa. Neljän 75-kiloisen matkustajan painon vähentämisen auton 380 kilogramman kantavuudesta, jäi matkatavaroille 80 kg:n vara. Kolmessa viikossa farmarimallin 990:llä ajettiin noin 7 000 km testiä. Polttoaineen kulutukseksi mitattiin 7,6 litraa sadalle kilometrille 74 km/h -keskinopeudella. Huippunopeus Halajalla oli 115 km/h. Ei jatkoon Hyvien tavara- ja sisätilojen vuoksi auton ongelmaksi muodostui sen hankala huollettavuus. Tavaratilan alle sijoitettu moottoritila oli ahdas, jonka vuoksi myös moottorin jäähdytys oli haastavaa. Osittain tämän vuoksi Halaja ei edennyt koskaan tuotantoon saakka, joten farmari-Škodan haluava osti luultavimmin tuolloin varsin suositun Octavia Combin. Tavaratilan alle sijoitettu moottori ei ollut mikään mekaanikon unelma. Tämä ainoaa laatuaan oleva Škoda 990 Halaja -prototyyppi on esillä Škoda museossa Mladá Boleslavissa. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Škoda Octavia – suomalaisten suosikki 60 vuoden ikään Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?