25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa Teksti Benjamin Helander Kuva Finnair, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On lukemattomia tapoja varustella Airbus A350 noin kahdestasadasta eri optiosta. Finnair on spesifionnissaan painottanut omia erityistarpeitaan. Moottori kirjoitti viime viikolla Finnairin uusimmasta koneyksilöstä, OH-LWT:stä, joka on yhtiön kuuluisan Airbus A350 -laivaston uusin ja toiseksi viimeisenä valmistunut edustaja. OH-LWT saapui Airbusin tehtaalta kotikentälleen Helsinki-Vantaalle joulun alla. Kone on yli yhdeksän vuotta tuoreempi kuin Finnairin ja samalla maailman ensimmäiset A350:t. Konetyyppi on kehittynyt tuona aikana selvästi, ja esimerkiksi painaa nyt viisi tuhatta kiloa alkuperäistä vähemmän, kuten Finnairin Fleet Management Director eli laivaston hallinnasta vastaava johtaja Miika Haatio Moottorille kertoi.Samassa haastattelussa tuli käsiteltyä myös Finnairin A350-koneiden spesifiointeja eli ikään kuin sitä millaisella tarkkaan harkitulla varustuksella koneet on ostettu. Ohjelmassa seuraa siis muutamia mielenkiintoisia esimerkkejä asiasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Isoissa" asioissa valinnanvaraa tavallista vähemmänAirbus A350:n tapauksessa itse "kovan raudan" osalta lentoyhtiöillä on tavallista vähemmän valinnanvaraa, johtuen konetyypin suunnittelulähtökohdista. Airbus nimittäin päätti A350:tä suunnitellessaan ottaa hankkeeseen mukaan mahdollisimman paljon "risk-sharing partnereita". Ne ovat komponenttivalmistajia, jotka toimittavat eri osia koneeseen ainoina toimittajina.A350:ssä on täten paljon ranskalaisen Safranin ja amerikkalaisen Collins Aerospacen toimittamia komponentteja. Monien muiden konetyyppien tapauksessa lentoyhtiöt voivat konetta tilatessaan valita oleellisesti enemmän teknisissä asioissa eri vaihtoehdoista. A350:ssä valita ei voi edes moottoreita, vaan ne ovat aina Rolls-Royce Trent XWB:t. Vertailun vuoksi vaikkapa alkuperäiseen A330:een moottorit saattoi valita General Electricin, Pratt & Whitneyn ja Rolls-Roycen väliltä. Runkopituuksiin perustuvia versioita Airbus A350:stä on toki olemassa kaksi, A350-900 ja A350-1000. Finnair on tilannut kaikki yksilönsä lyhyempänä -900:nä, mikä tarkoittaa noin 67 metrin kokonaispituutta. A350-1000 olisi vastaavasti pituudeltaan noin 74-metrinen. Joitakin teknisiä, matkustajille näkymättömiä asioita A350:een on sentään voinut valita. Finnair on esimerkiksi ruksinut omiinsa komponenttitoimittajien yhtenäistämiseksi Safranin jarrut - siis laskutelineiden pyöräjarrut. Myös navigointijärjestelmiä on saatavilla erilaisia, joista osa maksaa ekstraa. Kirjaimellisesti hifistelyksi menee, kun kerrotaan, että Finnair on valinnut A350:eensä perustavaraa paremmat lentäjien "headsetit" eli kuulokemikrofonit.Matkustajien ei sitäkään tarvitse tietää, mutta Finnairin A350-laivastossa on Panasonicin toimittama Wifi-verkkojärjestelmä matkustajien käytössä.Niin ikään erittäin suureen tarpeeseen tulevat miehistön lepotilat ovat koneessa lisävarusteena. Enemmän varahappea, lisää pelastuslauttoja ja selviytymispakkauksia Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”