29.3.2025

SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi

KUVA: State Library of Queensland via Wikimedia Commons

Ellei ihmeitä tapahdu, Atlantin kaikkien aikojen nopeimmin ylittänyt matkustajalaiva päätyy meren pohjaan maailman suurimmaksi keinoriutaksi.

Moottori uutisoi 25. marraskuuta 2024 kuinka erityislaatuinen pala merenkulun historiaa on päätymässä Meksikonlahden, nykyisin myös Amerikanlahdeksi kutsutun lämpimän merialueen, pohjaan.

Valtamerialus SS United States oli loistonsa päivinä valtaviin mittoihinsa nähden suorastaan käsittämättömän nopea laiva. Kuuluisan amerikkalaisen meriarkkitehdin William Francis Gibbsin suunnittelema alus kastettiin ja saatettiin neitsytmatkalleen heinäkuussa 1952.

SSUS:n neitsytmatkan aikaan kaupallisella lentokoneella oli jo hyvinkin mahdollista päästä Atlantin yli, ja siksi uutuuslaivasta oli tehtävä niin nopea kuin mahdollista sekä myös mahdollisimman ylellinen.

302 metriä pitkän ja noin 31 metriä leveän SSUS:n höyryturbiinit kykenivät tuottamaan 180 000 kilowatin tehot.

Suurimman nopeutensa SS United States saavutti koeajovaiheessa noin kuukautta ennen neitsytmatkaansa. Tuolloin aluksen mittari käväisi 38,3 solmun eli pyöreästi 71 km/h nopeudessa. Se on valtava nopeus noin suurikokoiselle, vedessä liikkuvalle esineelle.

KUVA: State Library of Queensland via Wikimedia Commons

Ennätyksellisen keskinopeuden Atlantin ylityksessä kellottanut laiva sai noin vuosisadan ajan osakseen epävirallisen tittelin, Blue Ribandin eli sinisen nauhan, joka vaihtoi omistajaa monen monta kertaa. SSUS vei Blue Ribandin nimiinsä jo neitsytmatkallaan, hurjalla keskinopeudella 35,6 solmua eli 65,9 kilometriä tunnissa. Ensimmäisellä paluumatkallaan amerikkalaisalus kellotti uuden nopeusennätyksen myös lännensuuntaisella matkalla, keskinopeudella 63,9 kilometriä tunnissa.

Yksikään toinen matkustajalaiva ei tätä nyt 72 vuotta vanhaa ennätystä ole pystynyt rikkomaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeinen vetoomus SSUS:n pitämiseksi pinnalla

Kuten aiemmassa artikkelissa selvitettiin, SSUS on joutunut olemaan jo pitkään toimettomana, suomeksi sanottuna unohdettuna ja mätänemässä. Alus vietti kokonaiset 28 vuotta laiturissa Philadelphian satamassa, ja kunto on sen mukainen. Aluksen pelastamiseksi ja kunnostamiseksi oli käynnissä kampanjoita, jotka eivät ottaneet lopullista tuulta purjeisiinsa.

SS United Statesin hallittu upotus todennäköisesti räjähdyspanosten avulla tulee toteutuessaan olemaan melkoinen spektaakkeli. KUVA: Chuck Homler via Wikimedia Commons

Lopulta, kaikkien näiden vuosien jälkeen, SSUS:n osti Floridan osavaltioon kuuluva Okaloosan piirikunta, jolla on tavoitteenaan tehdä SS United Statesista keinotekoinen riutta. Alus siis upotettaisiin tarkoituksellisesti suunniteltuun paikkaan rannikon tuntumaan, päämääränä tehdä siitä sekä turistikohde että merieliöiden elinympäristö.

SSUS hinattiin aiemmin tänä vuonna spektaakkelinomaisesti Philadelphiasta Alabaman Mobileen valmisteltavaksi upotusta varten. Aluksen ensimmäinen merimatka kolmeen vuosikymmeen kesti hinaajien vetämänä kaksi viikkoa, ja matkalle osui myös toivottua kovempia kelejä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat