29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi Teksti Benjamin Helander KUVA: State Library of Queensland via Wikimedia Commons Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ellei ihmeitä tapahdu, Atlantin kaikkien aikojen nopeimmin ylittänyt matkustajalaiva päätyy meren pohjaan maailman suurimmaksi keinoriutaksi. Moottori uutisoi 25. marraskuuta 2024 kuinka erityislaatuinen pala merenkulun historiaa on päätymässä Meksikonlahden, nykyisin myös Amerikanlahdeksi kutsutun lämpimän merialueen, pohjaan. Valtamerialus SS United States oli loistonsa päivinä valtaviin mittoihinsa nähden suorastaan käsittämättömän nopea laiva. Kuuluisan amerikkalaisen meriarkkitehdin William Francis Gibbsin suunnittelema alus kastettiin ja saatettiin neitsytmatkalleen heinäkuussa 1952.SSUS:n neitsytmatkan aikaan kaupallisella lentokoneella oli jo hyvinkin mahdollista päästä Atlantin yli, ja siksi uutuuslaivasta oli tehtävä niin nopea kuin mahdollista sekä myös mahdollisimman ylellinen. 302 metriä pitkän ja noin 31 metriä leveän SSUS:n höyryturbiinit kykenivät tuottamaan 180 000 kilowatin tehot. Suurimman nopeutensa SS United States saavutti koeajovaiheessa noin kuukautta ennen neitsytmatkaansa. Tuolloin aluksen mittari käväisi 38,3 solmun eli pyöreästi 71 km/h nopeudessa. Se on valtava nopeus noin suurikokoiselle, vedessä liikkuvalle esineelle.KUVA: State Library of Queensland via Wikimedia CommonsEnnätyksellisen keskinopeuden Atlantin ylityksessä kellottanut laiva sai noin vuosisadan ajan osakseen epävirallisen tittelin, Blue Ribandin eli sinisen nauhan, joka vaihtoi omistajaa monen monta kertaa. SSUS vei Blue Ribandin nimiinsä jo neitsytmatkallaan, hurjalla keskinopeudella 35,6 solmua eli 65,9 kilometriä tunnissa. Ensimmäisellä paluumatkallaan amerikkalaisalus kellotti uuden nopeusennätyksen myös lännensuuntaisella matkalla, keskinopeudella 63,9 kilometriä tunnissa. Yksikään toinen matkustajalaiva ei tätä nyt 72 vuotta vanhaa ennätystä ole pystynyt rikkomaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen vetoomus SSUS:n pitämiseksi pinnallaKuten aiemmassa artikkelissa selvitettiin, SSUS on joutunut olemaan jo pitkään toimettomana, suomeksi sanottuna unohdettuna ja mätänemässä. Alus vietti kokonaiset 28 vuotta laiturissa Philadelphian satamassa, ja kunto on sen mukainen. Aluksen pelastamiseksi ja kunnostamiseksi oli käynnissä kampanjoita, jotka eivät ottaneet lopullista tuulta purjeisiinsa. SS United Statesin hallittu upotus todennäköisesti räjähdyspanosten avulla tulee toteutuessaan olemaan melkoinen spektaakkeli. KUVA: Chuck Homler via Wikimedia CommonsLopulta, kaikkien näiden vuosien jälkeen, SSUS:n osti Floridan osavaltioon kuuluva Okaloosan piirikunta, jolla on tavoitteenaan tehdä SS United Statesista keinotekoinen riutta. Alus siis upotettaisiin tarkoituksellisesti suunniteltuun paikkaan rannikon tuntumaan, päämääränä tehdä siitä sekä turistikohde että merieliöiden elinympäristö. SSUS hinattiin aiemmin tänä vuonna spektaakkelinomaisesti Philadelphiasta Alabaman Mobileen valmisteltavaksi upotusta varten. Aluksen ensimmäinen merimatka kolmeen vuosikymmeen kesti hinaajien vetämänä kaksi viikkoa, ja matkalle osui myös toivottua kovempia kelejä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle