18.10.2020

Stellantis-fuusion leikkauslista: PSA luopumassa Peugeot 108:sta ja Citroën C1:stä

Peugeot 108 Citroën C1 PSA FCA

Peugeot 108 ja Citroën C1 ovat näillä näkymin poistumassa samalla, kun PSA ja FCA miettivät yhteiseloa Stellantis-liittoumassa ja asemaa A-segmentin markkinoilla.

Kolme eri lähdettä on kertonut uutistoimisto Reutersille, että PSA-ryhmä aikoo luopua Toyota-yhteistyöstä ja samalla Citroën C1:stä ja Peugeot 108:sta. Toyotan versio A-segmentin pikkuautotriosta on Aygo.

PSA on jo aiemmin päättänyt, että se myy osuutensa Tšekissä sijaitsevasta 108/C1/Aygo-yhteistehtaastaan Toyotalle, mutta ilmeisimmin ranskalaiskonserni on luopumassa A-segmentistä tyystin ja 108 ja C1 poistuvat pian myynnistä. PSA:lta ei kommentoitu automallien kohtaloa, mutta mainittiin, että A-segmentin asiakkaiden odotukset ja kiristyvät päästö- ja turvalaitemääräykset vaativat uusia ajatuksia.

A-segmentin myyntiosuus on pudonnut 7,4 prosenttiin koko Euroopan automyynnistä, kun pykälää suurempi B-segmentti on pysynyt tasaisesti noin 30 prosentissa. Pienimpien automallien kohdalla valmistajien haasteena on oikeuttaa uusien päästö- ja turvallisuusrajojen vaatimat tekniset kehitysaskeleet ilman, että hintaherkän autoryhmän ostajat säikähtävät.

PSA lopetti hiljattain A-segmenttiin kuuluvien Opelin Adamin ja Karlin tuotannot. Citroën esitteli puolestaan alkuvuodesta sähköisen kaupunkimopoauto Amin, joten tulevat A- ja B-segmentin automallit saattavat nojata samanhenkiseen ideointiin. Myös Smart ja Renault Twingo ovat siirtyneet sähköön kiristyvien päästörajojen edellä.

PSA:lle ovet ovat kuitenkin avoinna, sillä ryhmä on fuusioitumassa Fiat Chrysler Automobilesin kanssa uudeksi Stellantis-konserniksi ensi vuoden alussa. FCA puolestaan on niittänyt menestystä A-segmentissä Fiat 500:lla ja Fiat Pandalla, molempien mallien saadessa sähköistetyt voimalinjat. Seuraavan polven Fiat 500 on jo esitelty nimenomaan täyssähkömallina. FCA kuitenkin jäädyttänee tulevat kompaktiautohankkeet siihen asti, että se voi toteuttaa uudet projektit PSA:n CMP-pohjalevyn avulla.

– Fuusio kääntää kaikki kortit ympäri, erityisesti kun mietitään, että A-segmentti ensimmäisestä 500:sta aina Pandaan on erottamaton osa Fiatin historiaa, lähde kertoi Reutersille.

PSA:n toimitusjohtaja Carlos Tavares, joka tulee johtamaan myös Stellantis-liittoumaa, on kuitenkin toistanut, että yhtäkään automerkkiä ei hylätä PSA:n ja FCA:n yhteenliittymässä.

Lähde: Automotive News Kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat