17.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syysauringon kuumottaessa päälakea pikkuauton puutteet unohtuvat. Hyvää: ketteryys, pieni kulutus, kuumat kesät. Huonoa: takatilat, tavaratila, ajoasento, suorituskyky, vaihderobotti. Toyota Aygo on saanut piristystä ilmeeseensä uusilla valoilla, maskilla ja puskurilla. Innoitusta kerrotaan saadun manga-sarjakuvista, mutta minulle Aygon ristikkonaamasta tulee mieleen Darth Vader, olenko siirtymässä pimeälle puolelle? Sisällä verhoilukuosit on uusittu ja kiiltävää muovia vähennetty. Edelleen Aygoa voi personoida värikkäillä erikoisvarusteluilla, verhoiluilla ja somisteosilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varusteet paketteina Perusvarustetaso x-play ei kuitenkaan juhli varusteilla, mutta lisäpaketteina saa petrattua kosketusnäyttöä, turvajärjestelmiä ja liitettävyyttä. Yllättäen vaikkapa vakionopeudensäädintä ei saa edes lisähintaan, valmistajakaan ei usko Aygolla vietettävän aikaa maantiellä. Koeajoauto oli varustettu myös sähköisesti avattavalla kangaskatolla. Ensin tonnin lisähinta vaikuttaa edulliselta, mutta katto on niputettu kolmen muun paketin kanssa ja hintaa kertyykin kolme tuhatta. Silti katto auki ajamiseen Aygo on yksi halvimmista mahdollisuuksista. Kannattaa tarkistaa myös Aygon samalta tuotantolinjalta valmistuvien sisarmallien, Citroën C1:n ja Peugeot 108:n tarjonta, samat varusteet voi saada niihin edullisemmin. Kaupungissa kotonaan Ainoa moottorivaihtoehto on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Siitä on kutiteltu kolme hevosvoimaa aiempaa enemmän. Kaupungissa teho riittää liikuttamaan kevyttä autoa pirteästi, kunhan käyttää kierroksia ja antaa kolmipyttyisen pöristä. Moottorin huudattamisesta huolimatta kulutus jää viiden litran tietämille, vaikka stop-starttikaan ei kuulu varustukseen. Avuksi jatkuvaan kepittämiseen on tarjolla x-shift-vaihteisto, senkin lisähinta on kohtuullinen tuhat euroa. On tiedostettava, että se ei ole automaatti vaan robotisoitu viisivaihteinen vaihteisto. Robotti hoitaa kytkimen irrotuksen ja vaihtamisen, mutta kuskin pitää aavistaa vaihtojen ajankohta ja höllätä kaasua samanaikaisesti vaihtojen pehmentämiseksi. Se vaatii totuttelua, joten kannattaa ajaa pidempi koeajo ennen hankintapäätöstä. Vierastaa maantietä Maantiellä pieni moottori pitää vauhdin sinnikkäästi, mutta ohituksiin voimat eivät riitä. Pieni ja kevyt auto ei ole vakaimmasta päästä, tuuli ja urat vievät mukanaan. Melutaso kohoaa vauhdin kasvaessa, osa melusta tulee sisään kangaskaton läpi. Aygon etuistuin näyttää hyvin muotoillulta, mutta matkalla väsyvä selkä on eri mieltä. Ajoasentokaan ei ole optimaalinen ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Takapenkillä aikuisella on tukalat oltavat, sekä polvi- että pääntila loppuvat kesken. Takaistuin lienee ajateltu tilapäiskäyttöön, ikkunatkin aukeavat vain takareunastaan. Lisäksi tavaraa kuljettaessa selkänoja on kaadettava, muutoin takakonttiin mahtuu vain pari pientä kassia. Aygo puhutelleekin enimmäkseen yksin liikkuvia. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.toyota.fi/aygo Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play x-shift Hinta alkaen 17 659 € Koeajetun auton hinta varusteineen 13 605 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. vaihderobotti, etuveto. Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 3465 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku