8.3.2020

Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden

Citroën Ami

Citroën Ami julkistettiin juuri ennen pitämättä jäänyttä Geneven autonäyttelyä, mutta ranskalaisyhtiön villit visiot ansaitsevat toisenkin vilkaisun.

Pidempään Citroënia seuranneet muistavat ajan, jolloin ranskalaismerkki teki vähän mitä huvitti. Sittemmin järki on voittanut tunteet monessa kohdin. Viime vuosina roolijako Peugeotin ja DS:n kesken on tarkoittanut, että kahdesta polviorresta tunnettu merkki on voinut keskittyä jälleen outoiluun. Citroën Ami on ehkä varteenotettavin osoitus tästä Airbump-puskureiden jälkeen.

Merkkiharrastuksessa kunnostuneille kyseessä on tosin uusi Citroën Ami. Vuosina 1961–1978 valmistettu Ami oli Dyanen tavoin yhden coverbändin versio ikonisesta rätti-Sitikasta, 2CV:stä. Ehkäpä alkuperäisen Amin viime vuosien tunnetuin esiintyminen oli Top Gearissa, jossa James May osti petroolinsinisen Ami 8 Breakin osallistuakseen Mallorcalla järjestettyyn tasanopeuskilpailuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ystävän paluu

Uusi Citroën Ami lähestyy asioita sangen toisesta suunnasta, mutta tavoite on jälleen tuoda liikkuvuutta kansalaisille. Am-luokan ajoneuvona uuden Amin ohjaimiin pääseekin tavallista henkilöautoa kevyemmällä ajo-oikeudella. Tämä on osa tietoista valintaa tuoda kulkupeli mahdollisimman monen ulottuville.

Citroën Ami

Mopoautoluokkaan rajoittuminen tarkoittaa myös, että Amin huippunopeus on 45 km/h ja samalla ajoneuvoa koskevat henkilöautoa väljemmät säädökset. Ulkomitat tukevat huippunopeutta siinä, että Citroën Ami on tarkoitettu kaupunkien kulkuriksi ruuhkia helpottamaan. Ami on 2,41 metriä pitkä, 1,39 metriä leveä ja 1,52 metriä korkea. Tämä tekee autosta selvästi Smart Fortwo:ta lyhyemmän ja kapeamman, korkeuden ollessa senttien sisällä toisistaan. Kääntöympyrä on näppärät 7,20 metriä, joskin Smart ja tuleva Honda e alittavat tuloksen.

Citroën Ami

Citroën on raivannut sisälle tilaa asettamalla istuimet hiukan limittäin, jotta kuljettajan ja matkustajan hartiat eivät olisi linjassa. Ratkaisu auttaa kyllä, mutta selkeästi kuntosalikorttiaan hyödyntänyt esimerkkikuljettaja saa silti toivomaan hiukan leveämpää ajoneuvoa. Kevyesti pehmustettu istuin tuo mieleen metron ja soveltuu parhaiten juuri alle 45 km/h nopeuksiin.

Pituussuunnassa tilaongelmaa ei ole, sillä minimalistinen kojelauta ja komea lasikatto luovat tilantuntua urakalla. Kojelaudan päällä on kolme muovista kaukaloa erilaisten tavaroiden säilyttämistä varten, Citroënin vihjatessa, että kaukalot voi vaihtaa nopeasti. Kassikoukku täydentää väri-ilmeen.

Amin mielenkiintoisimpiin puoliin kuuluvat sen ovet. Symmetriset ovet aukeavat eripäin kuljettajan ja matkustajan puolella. Sisäpuolella on ovitaskut tavaroita varten. Rätti-Sitikkaan viitataan kaksiosaisella ikkunalla.

Citroën Ami

Sähköä kulutuselektroniikkana

Citroën Amin litiumakku on kapasiteetiltaan 5,5 kilowattituntia ja yhdelle lataukselle luvataan enimmillään 70 kilometrin toimintamatka. Maltillisen kapasiteetin takia akun lataaminen vie noin kolme tuntia tavallisesta Suko-pistokkeesta. Latauskaapeli asuu matkustajan puolen oven karmissa.

Moottori on teholtaan 6 kilowattia (8 hv), joten kovin kaukana ei olla 2CV:n alkuajoista. Rugbyareenalle tehdyllä koeajoradalla Ami liikkui kahden hengen kuormalla vaivattomasti ja äänettömästi.

Citroën Ami

PSA-yhtymän Free2Move-liikkumispalvelussa Amin käyttöhinta on 0,26 euroa per minuutti. Ei siis ihme, että osa markkinointiviestinnästä rinnastaa Amin sähköpotkulautojen kanssa, mutta "neljällä renkaalla ja katolla varustettuna". Pariisin katukuvaan Ami saapuukin keväällä yhteiskäyttöön "Spring in Paris" -erikoiserällä.

Osana kansankulkineen ideaalia Citroën Ami on suunniteltu symmetriseksi, joten etupuskuri ja takapuskuri ovat samoja. Ainoa ulkoväri on siniharmaa, Ami Blue, jota voidaan koristella tarroin, paneelein ja takaspoilerilla. Tietoviihdejärjestelmän tehtäviä hoitaa oma älypuhelin, musiikin soidessa esimerkeissä bluetooth-kaiuttimesta. Am-luokan kevyenä nelipyöräisenä säästöjä syntyy myös henkilöautoa alhaisempien vaatimusten ansiosta. Valmistuspaikka on Marokko ja vuotuisen valmistusmäärän arvellaan olevan noin 15 000 ajoneuvoa.

Nokkelan säästäväisyyden ansiosta Citroën Ami yllättää hinnallaan. Hinta Ranskassa on 6 900 euroa ennen valtion antamaa sähköajoneuvotukea, joka painaa suoran ostohinnan 6 000 euroon. Lisäksi auto on saatavilla käyttöön 19,99 euron kuukausihinnalla (48 kk sopimus) 2 644 euron käsirahaa vastaan.

Yksinkertaisen malliston ansiosta Citroën Ami on ostettavissa verkosta. Tehdas on myös tehnyt sopimuksen Fnac ja Darty -elektroniikkaketjujen kanssa. Paikalliset kodinkonekaupat ovat erityisesti nuorten rakastamia sähköpotkulautojen myyjiä, joissa Ami pääsee helposti esille oikeassa seurassa.

Citroën Amin tilaukset alkavat Ranskassa 30. maaliskuuta, ensimmäisten toimitusten tapahtuessa kesäkuussa. Myöhemmin tilauskirjat aukenevat vielä Espanjassa, Italiassa, Belgiassa, Portugalissa ja Saksassa. Suomeen Citroën Ami ei ole näillä näkymin tulossa, vaikka yksittäisiä käyttökohteita juolahtaakin mieleen.

On helppo povata Citroënin kaupunkien ja massojen liikkuvuusidealle epäonnistumista, mutta yhtiön perusteluissa on oma holistinen näkemyksensä maailmasta. Joka tapauksessa ranskalaisyhtiö ansaitsee valtaisat aplodit siitä, että toisiaan kopioivien katumaastureiden aikakaudella Citroën todella liikkuu omilla poluillaan, omalla tavallaan. On äärettömän rohkeaa tuoda jotain tällaista tuotantoon.

Citroën Ami

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen

Luetuimmat