8.3.2020 Ajoneuvot Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Ami julkistettiin juuri ennen pitämättä jäänyttä Geneven autonäyttelyä, mutta ranskalaisyhtiön villit visiot ansaitsevat toisenkin vilkaisun. Pidempään Citroënia seuranneet muistavat ajan, jolloin ranskalaismerkki teki vähän mitä huvitti. Sittemmin järki on voittanut tunteet monessa kohdin. Viime vuosina roolijako Peugeotin ja DS:n kesken on tarkoittanut, että kahdesta polviorresta tunnettu merkki on voinut keskittyä jälleen outoiluun. Citroën Ami on ehkä varteenotettavin osoitus tästä Airbump-puskureiden jälkeen. Merkkiharrastuksessa kunnostuneille kyseessä on tosin uusi Citroën Ami. Vuosina 1961–1978 valmistettu Ami oli Dyanen tavoin yhden coverbändin versio ikonisesta rätti-Sitikasta, 2CV:stä. Ehkäpä alkuperäisen Amin viime vuosien tunnetuin esiintyminen oli Top Gearissa, jossa James May osti petroolinsinisen Ami 8 Breakin osallistuakseen Mallorcalla järjestettyyn tasanopeuskilpailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYstävän paluuUusi Citroën Ami lähestyy asioita sangen toisesta suunnasta, mutta tavoite on jälleen tuoda liikkuvuutta kansalaisille. Am-luokan ajoneuvona uuden Amin ohjaimiin pääseekin tavallista henkilöautoa kevyemmällä ajo-oikeudella. Tämä on osa tietoista valintaa tuoda kulkupeli mahdollisimman monen ulottuville.Mopoautoluokkaan rajoittuminen tarkoittaa myös, että Amin huippunopeus on 45 km/h ja samalla ajoneuvoa koskevat henkilöautoa väljemmät säädökset. Ulkomitat tukevat huippunopeutta siinä, että Citroën Ami on tarkoitettu kaupunkien kulkuriksi ruuhkia helpottamaan. Ami on 2,41 metriä pitkä, 1,39 metriä leveä ja 1,52 metriä korkea. Tämä tekee autosta selvästi Smart Fortwo:ta lyhyemmän ja kapeamman, korkeuden ollessa senttien sisällä toisistaan. Kääntöympyrä on näppärät 7,20 metriä, joskin Smart ja tuleva Honda e alittavat tuloksen.Citroën on raivannut sisälle tilaa asettamalla istuimet hiukan limittäin, jotta kuljettajan ja matkustajan hartiat eivät olisi linjassa. Ratkaisu auttaa kyllä, mutta selkeästi kuntosalikorttiaan hyödyntänyt esimerkkikuljettaja saa silti toivomaan hiukan leveämpää ajoneuvoa. Kevyesti pehmustettu istuin tuo mieleen metron ja soveltuu parhaiten juuri alle 45 km/h nopeuksiin. Pituussuunnassa tilaongelmaa ei ole, sillä minimalistinen kojelauta ja komea lasikatto luovat tilantuntua urakalla. Kojelaudan päällä on kolme muovista kaukaloa erilaisten tavaroiden säilyttämistä varten, Citroënin vihjatessa, että kaukalot voi vaihtaa nopeasti. Kassikoukku täydentää väri-ilmeen.Amin mielenkiintoisimpiin puoliin kuuluvat sen ovet. Symmetriset ovet aukeavat eripäin kuljettajan ja matkustajan puolella. Sisäpuolella on ovitaskut tavaroita varten. Rätti-Sitikkaan viitataan kaksiosaisella ikkunalla.Sähköä kulutuselektroniikkanaCitroën Amin litiumakku on kapasiteetiltaan 5,5 kilowattituntia ja yhdelle lataukselle luvataan enimmillään 70 kilometrin toimintamatka. Maltillisen kapasiteetin takia akun lataaminen vie noin kolme tuntia tavallisesta Suko-pistokkeesta. Latauskaapeli asuu matkustajan puolen oven karmissa.Moottori on teholtaan 6 kilowattia (8 hv), joten kovin kaukana ei olla 2CV:n alkuajoista. Rugbyareenalle tehdyllä koeajoradalla Ami liikkui kahden hengen kuormalla vaivattomasti ja äänettömästi.PSA-yhtymän Free2Move-liikkumispalvelussa Amin käyttöhinta on 0,26 euroa per minuutti. Ei siis ihme, että osa markkinointiviestinnästä rinnastaa Amin sähköpotkulautojen kanssa, mutta "neljällä renkaalla ja katolla varustettuna". Pariisin katukuvaan Ami saapuukin keväällä yhteiskäyttöön "Spring in Paris" -erikoiserällä.Osana kansankulkineen ideaalia Citroën Ami on suunniteltu symmetriseksi, joten etupuskuri ja takapuskuri ovat samoja. Ainoa ulkoväri on siniharmaa, Ami Blue, jota voidaan koristella tarroin, paneelein ja takaspoilerilla. Tietoviihdejärjestelmän tehtäviä hoitaa oma älypuhelin, musiikin soidessa esimerkeissä bluetooth-kaiuttimesta. Am-luokan kevyenä nelipyöräisenä säästöjä syntyy myös henkilöautoa alhaisempien vaatimusten ansiosta. Valmistuspaikka on Marokko ja vuotuisen valmistusmäärän arvellaan olevan noin 15 000 ajoneuvoa. Nokkelan säästäväisyyden ansiosta Citroën Ami yllättää hinnallaan. Hinta Ranskassa on 6 900 euroa ennen valtion antamaa sähköajoneuvotukea, joka painaa suoran ostohinnan 6 000 euroon. Lisäksi auto on saatavilla käyttöön 19,99 euron kuukausihinnalla (48 kk sopimus) 2 644 euron käsirahaa vastaan.Yksinkertaisen malliston ansiosta Citroën Ami on ostettavissa verkosta. Tehdas on myös tehnyt sopimuksen Fnac ja Darty -elektroniikkaketjujen kanssa. Paikalliset kodinkonekaupat ovat erityisesti nuorten rakastamia sähköpotkulautojen myyjiä, joissa Ami pääsee helposti esille oikeassa seurassa. Citroën Amin tilaukset alkavat Ranskassa 30. maaliskuuta, ensimmäisten toimitusten tapahtuessa kesäkuussa. Myöhemmin tilauskirjat aukenevat vielä Espanjassa, Italiassa, Belgiassa, Portugalissa ja Saksassa. Suomeen Citroën Ami ei ole näillä näkymin tulossa, vaikka yksittäisiä käyttökohteita juolahtaakin mieleen.On helppo povata Citroënin kaupunkien ja massojen liikkuvuusidealle epäonnistumista, mutta yhtiön perusteluissa on oma holistinen näkemyksensä maailmasta. Joka tapauksessa ranskalaisyhtiö ansaitsee valtaisat aplodit siitä, että toisiaan kopioivien katumaastureiden aikakaudella Citroën todella liikkuu omilla poluillaan, omalla tavallaan. On äärettömän rohkeaa tuoda jotain tällaista tuotantoon.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita