Ajoneuvot | Uutinen | 12.7.2016

Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi

Citroën C4 Cactus ja tuleva C3 ovat näyttäneet tietä ranskalaisvalmistajan paluulle outoon eikä turhaan: PSA tarvitsee kekseliästä erilaisuutta Peugeotin ja DS:n rinnalle.

Jaa artikkeli

Citroënille 1900-luvun alkupuoli oli loistavaa aikaa. Ranskalaisvalmistaja keksi ja kehitti tahdilla, joka jätti usein jopa kuluttajat hölmistyneeksi. Reseptinä oli leppoisan luksuksen ja outojen keksintöjen yhdistäminen eikä lopputuloksia voi kuin ihailla: Traction Avant, 2CV ja DS sekä niiden lukuisat versiot jättivät pysyvän jäljen koko alaan. Taiteidentutkimuksen vakiofilosofi Roland Barthes kuvaili DS:ää, jumalatarta, ”humaaniksi taiteeksi”.

Citroën DS

Vuonna 1976 sitruuna oli kuitenkin jo liian hapan ja talousvaikeuksissa seikkaillut valmistaja joutui Peugeotin kynsiin. Alkuvuosien jälkeen merkeillä on ollut yhä vaikeampaa erottautua, sillä usein Peugeot ja Citroën ovat valmistaneet samoja autoja. Ei tarvitsekaan katsoa Saabia kauemmas nähdäkseen, mikä odottaa konsernin syövereissä identiteettinsä kadottavaa automerkkiä. Merkin orastava luksusmallisto DS:kin sorvattiin omaksi automerkikseen.

Mutta nyt PSA tarvitsee taas outoa keksijää. Analyytikot ovat arvelleet, että vuoteen 2019 mennessä PSA menettää 5 prosenttia myynnistään, pitkälti johtuen Peugeotin ja Citroënin epäselvästä asemoinnista keskenään. Vertailun vuoksi jopa päästöskandaalissa rypevälle Volkswagenille ennustetaan 6 prosentin kasvua ja kolmannelle ranskalaiselle, Renaultille, peräti 34 prosentin rynnistystä.

Formentera E-Mehari

PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kuitenkin luvannut, että konserni kasvattaa liikevaihtoaan peräti 25 prosenttia vuoteen 2021 mennessä, vastineeksi Ranskan hallituksen ja Dongfeng Motorin pelastuspaketeista kaksi vuotta sitten. Tässä roolituksessa Citroënille ei riitä pelkästään halvempien Peugeotien myyminen.

Entinen teknologiajohtaja on myös kärsinyt PSA-ryhmän aikana kuivasta kaudesta, sillä Peugeot ja Citroën eivät ole vuosikymmeniin esitelleet alalle suuria uutuuksia kultavuosien tapaan.

Kaksi vuotta sitten esitelty C4 Cactus kuitenkin palautti kipinän ranskalaisista oudoimpaan. Citroënin pääjohtaja Linda Jackson on nyt kuvaillut merkin tulevaisuuden olevan suunnittelussa, joka on ”erilaisen ja oudon välimaastossa”. Cactuksen inspiroimia malleja nähdään nykyisellä mallikartalla vuoteen 2023 saakka. Vuoteen 2021 mennessä PSA aikoo esitellä 26 uutta mallia Peugeotin, Citroënin ja DS:n nimissä.

– Se mitä me kuitenkin haluamme on, että kun näet liikenteessä jonon autoja, tiedät välittömästi mikä niistä on Citroën, Jackson linjaa.

Citroën C3

Ranskalainen luksus on rentouttavaa

Citroënin muotoiluvastaava, Frédéric Duvernier, kertoi brittiläisen Car-lehden haastattelussa tiiminsä näkemyksistä:

– Uskomme, että autoista on tulossa turhan monimutkaisia ja ylisuunniteltuja. Esimerkiksi Cactus M -konseptissa on kyse yksinkertaisuuden hengestä. Parhaissa vanhoissa Citroëneissä on romanttinen fiilis: 2CV, Méhari, DS. Sitä me tässä tavoittelemme.

– Autoista on tulossa monimutkaisempia, mutta kaikki eivät halua lisää vimpaimia. Nuoret suunnittelijani kaksissakymmenissä ostavat vapaallaan nuoria klassikkoautoja, 80- ja 90-luvun autoja kuten Porsche 944. He arvostavat yksinkertaisia nautintoja. Jos lisäämme teknologiaa, kuten turvavarusteita, niiden tulisi toimia saumattomasti taustalla.

Citroen_C4_Cactus_2014_LA-25

– Airbump-puskuri on esimerkki suunnittelijöiden ja insinöörien yhteistyöstä. Alunperin muotoilutiimi keksi ajatuksen eikä heillä ollut mitään ideaa miten se toimisi tuotannossa. Puskuri olisi voinut olla täyttyvä tai erikoismateriaalia, mutta insinöörit hoitivat homman. Ihmiset joko vihaavat tai rakastavat Airbumpia. Kehitämme tekniikkaa edelleen, mutta kaikkiin tuleviin Citroëneihin se ei tule. Se jakaa liikaa mielipiteitä.

– Pidämme äärimmilleen suunnittelusta, mutta meidän täytyy muistaa taloudelliset rajoitteet. Ajovalot ovat yksi tällainen seikka: voimme tehdä LEDeillä uskomattomia juttuja, mutta yksi LED maksaa enemmän kuin kuusi perinteistä lamppua. Ei ole mitään järkeä suunnitella jotain, joka lisää auton hintaan 500 euroa, jos se tekee autosta liian kalliin sen aiotuille asiakkaille.

– Citroënissa on kyse innovaatiosta. DS tunnetusti siirsi rajoja ja samoin teki Traction Avant, jossa oli ensimmäisten joukossa itsekantava kori. Sen ansiosta se oli 200-300 kilogrammaa kilpailijoitaan kevyempi. Se on todellista innovaatiota.

– Citroën voi edelleen tehdä luksusautoja, mutta se on erilainen näkemys. Se voi olla rentouttavaa, kuten purjehtiminen. Se on luksuksen ranskalainen määritelmä, se on hyvin erilainen kuin saksalaisen premiumin käsitys aiheesta.

– Projektista riippuen pyydämme Citroënin perinneosastolta jonkin vanhan mallimme esiin. Emme aja niitä, mutta ne viettävät aikaa studiossamme. Parempaa inspiraatiota ei ole.

Lähteet: Automotive News, Car Kuvat: Citroën, Lauri Ahtiainen

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu