30.8.2020

Fiat Chrysler varoitti alihankkijoita: uudet kompaktiautot PSA:n pohjalevylle

Fiat CMP

Samalla FCA pyrkii siirtymään pois A-segmentin pikkuautoista kohti B-segmenti kompaktiautoja paremman kannattavuuden ja suuremman volyymin perässä.

Stellantis-fuusiota puuhaavat Fiat Chrysler Automobiles ja PSA-ryhmä aloittavat teknisen yhteistyön FCA:n seuraavan polven kompaktiautoista. FCA varoitti jo alihankkijoitaan maaliskuussa, että se on keskeyttänyt Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Jeepin pienten B-segmentin mallien kehittelyn. Heinäkuun loppupuolella FCA pyysi alihankkijoita lopettamaan malleihin liittyvän kehitystyön ja työkalujen valmistuksen.

Italialais-amerikkalainen konserni päivitti oman kompaktiautojen pohjalevynsä hiljattain, jotta se tukisi paremmin sähköä ja seuraavan polven polttomoottoreita. Osoituksena nähdään Fiatin uusi uusi 500, joka saapuu Eurooppaan lokakuussa nimenomaan täyssähköisenä. Ilmeisimmin vain Fiat 500 ja sen avomalli päätyvät valmistukseen uudistetulta pohjalevyltä, tehtaan tavoitellessa 80 000 auton vuositahtia Torinon Mirafiorin tehtaalla.

Muut FCA:n uudet kompaktimallit siirtyvät PSA-ryhmän CMP-pohjalevylle, joka on tullut tutuksi muun muassa Peugeot 208:n, Opel Corsan ja DS3 Crossbackin muodoissa. Polttomoottoriversioiden lisäksi autoista on tarjolla täyssähkömalli. Yhteinen pohjarakenne tuo FCA:lle merkittäviä säästöjä sekä kehitys- että valmistuskustannuksissa.FCA:n ilmoituksen mukaan se aikoo rakentaa jopa 400 000 CMP-pohjaista kompaktiautoa Puolan Tychyn tehtaallaan, jossa tällä hetkellä valmistetaan Fiat 500:aa ja Lancia Ypsilonia.

Fiat CMP FCA PSA
Rooman katukuvaa tähdittävät Fiatin A-segmentin mallit väistynevät yhtiön uuden suunnan myötä. Kuvassa Seicento, jota valmistettiin 1997-2010.

Koska FCA:n ja PSA:n täytyy toimia kilpailijoiden tavoin kunnes Stellantis-fuusio on viimeistelty, FCA on luonut erillisen yhteistyöohjelman PSA:n kanssa kompaktiautojaan varten. Samalla FCA on jättämässä kaikkein pienimmät A-segmentin autot, joihin kuuluvat nykyinen Fiat 500 ja Fiat Panda, mallien muodostaessa kolmasosan Euroopan A-segmentin myynnistä.

Odotettavissa on, että Fiat tarjoaa asiakkailleen hiukan kookkaampia B-segmentin autoja tilalle. Yhtiön mukaan turvallisuus- ja päästömääräysten takia kaikkein pienimpien autojen kehitystyöstä on tullut kannattamatonta. B-segmentti on Euroopan suurin ja samalla sen kannattavuus on parempi.

Samalla FCA pyrkii tavoittelemaan menetettyjä B-segmentin asiakkaita, jotka katosivat merkin parista viimeistään 2018, kun Punto lopetettiin. Malli myi hyvin, mutta konsernin entisen pääjohtajan Sergio Marchionnen mukaan ei niin hyvin, että se olisi tehnyt seuraajasta kannattavan.

Viime joulukuussa PSA ja FCA esittelivät fuusiosuunnitelmiensa yhteydessä, että CMP-pohjalevy nähtäisiin jopa 2,6 miljoonassa autossa 2025 mennessä, ollen eräs alan suurimmista tekijöistä.

Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Fiat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat