30.8.2020 Ajoneuvot Fiat Chrysler varoitti alihankkijoita: uudet kompaktiautot PSA:n pohjalevylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla FCA pyrkii siirtymään pois A-segmentin pikkuautoista kohti B-segmenti kompaktiautoja paremman kannattavuuden ja suuremman volyymin perässä. Stellantis-fuusiota puuhaavat Fiat Chrysler Automobiles ja PSA-ryhmä aloittavat teknisen yhteistyön FCA:n seuraavan polven kompaktiautoista. FCA varoitti jo alihankkijoitaan maaliskuussa, että se on keskeyttänyt Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Jeepin pienten B-segmentin mallien kehittelyn. Heinäkuun loppupuolella FCA pyysi alihankkijoita lopettamaan malleihin liittyvän kehitystyön ja työkalujen valmistuksen.Italialais-amerikkalainen konserni päivitti oman kompaktiautojen pohjalevynsä hiljattain, jotta se tukisi paremmin sähköä ja seuraavan polven polttomoottoreita. Osoituksena nähdään Fiatin uusi uusi 500, joka saapuu Eurooppaan lokakuussa nimenomaan täyssähköisenä. Ilmeisimmin vain Fiat 500 ja sen avomalli päätyvät valmistukseen uudistetulta pohjalevyltä, tehtaan tavoitellessa 80 000 auton vuositahtia Torinon Mirafiorin tehtaalla.Muut FCA:n uudet kompaktimallit siirtyvät PSA-ryhmän CMP-pohjalevylle, joka on tullut tutuksi muun muassa Peugeot 208:n, Opel Corsan ja DS3 Crossbackin muodoissa. Polttomoottoriversioiden lisäksi autoista on tarjolla täyssähkömalli. Yhteinen pohjarakenne tuo FCA:lle merkittäviä säästöjä sekä kehitys- että valmistuskustannuksissa.FCA:n ilmoituksen mukaan se aikoo rakentaa jopa 400 000 CMP-pohjaista kompaktiautoa Puolan Tychyn tehtaallaan, jossa tällä hetkellä valmistetaan Fiat 500:aa ja Lancia Ypsilonia.Rooman katukuvaa tähdittävät Fiatin A-segmentin mallit väistynevät yhtiön uuden suunnan myötä. Kuvassa Seicento, jota valmistettiin 1997-2010.Koska FCA:n ja PSA:n täytyy toimia kilpailijoiden tavoin kunnes Stellantis-fuusio on viimeistelty, FCA on luonut erillisen yhteistyöohjelman PSA:n kanssa kompaktiautojaan varten. Samalla FCA on jättämässä kaikkein pienimmät A-segmentin autot, joihin kuuluvat nykyinen Fiat 500 ja Fiat Panda, mallien muodostaessa kolmasosan Euroopan A-segmentin myynnistä.Odotettavissa on, että Fiat tarjoaa asiakkailleen hiukan kookkaampia B-segmentin autoja tilalle. Yhtiön mukaan turvallisuus- ja päästömääräysten takia kaikkein pienimpien autojen kehitystyöstä on tullut kannattamatonta. B-segmentti on Euroopan suurin ja samalla sen kannattavuus on parempi.Samalla FCA pyrkii tavoittelemaan menetettyjä B-segmentin asiakkaita, jotka katosivat merkin parista viimeistään 2018, kun Punto lopetettiin. Malli myi hyvin, mutta konsernin entisen pääjohtajan Sergio Marchionnen mukaan ei niin hyvin, että se olisi tehnyt seuraajasta kannattavan.Viime joulukuussa PSA ja FCA esittelivät fuusiosuunnitelmiensa yhteydessä, että CMP-pohjalevy nähtäisiin jopa 2,6 miljoonassa autossa 2025 mennessä, ollen eräs alan suurimmista tekijöistä.Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, FiatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen