30.8.2020 Ajoneuvot Fiat Chrysler varoitti alihankkijoita: uudet kompaktiautot PSA:n pohjalevylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla FCA pyrkii siirtymään pois A-segmentin pikkuautoista kohti B-segmenti kompaktiautoja paremman kannattavuuden ja suuremman volyymin perässä. Stellantis-fuusiota puuhaavat Fiat Chrysler Automobiles ja PSA-ryhmä aloittavat teknisen yhteistyön FCA:n seuraavan polven kompaktiautoista. FCA varoitti jo alihankkijoitaan maaliskuussa, että se on keskeyttänyt Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Jeepin pienten B-segmentin mallien kehittelyn. Heinäkuun loppupuolella FCA pyysi alihankkijoita lopettamaan malleihin liittyvän kehitystyön ja työkalujen valmistuksen.Italialais-amerikkalainen konserni päivitti oman kompaktiautojen pohjalevynsä hiljattain, jotta se tukisi paremmin sähköä ja seuraavan polven polttomoottoreita. Osoituksena nähdään Fiatin uusi uusi 500, joka saapuu Eurooppaan lokakuussa nimenomaan täyssähköisenä. Ilmeisimmin vain Fiat 500 ja sen avomalli päätyvät valmistukseen uudistetulta pohjalevyltä, tehtaan tavoitellessa 80 000 auton vuositahtia Torinon Mirafiorin tehtaalla.Muut FCA:n uudet kompaktimallit siirtyvät PSA-ryhmän CMP-pohjalevylle, joka on tullut tutuksi muun muassa Peugeot 208:n, Opel Corsan ja DS3 Crossbackin muodoissa. Polttomoottoriversioiden lisäksi autoista on tarjolla täyssähkömalli. Yhteinen pohjarakenne tuo FCA:lle merkittäviä säästöjä sekä kehitys- että valmistuskustannuksissa.FCA:n ilmoituksen mukaan se aikoo rakentaa jopa 400 000 CMP-pohjaista kompaktiautoa Puolan Tychyn tehtaallaan, jossa tällä hetkellä valmistetaan Fiat 500:aa ja Lancia Ypsilonia.Rooman katukuvaa tähdittävät Fiatin A-segmentin mallit väistynevät yhtiön uuden suunnan myötä. Kuvassa Seicento, jota valmistettiin 1997-2010.Koska FCA:n ja PSA:n täytyy toimia kilpailijoiden tavoin kunnes Stellantis-fuusio on viimeistelty, FCA on luonut erillisen yhteistyöohjelman PSA:n kanssa kompaktiautojaan varten. Samalla FCA on jättämässä kaikkein pienimmät A-segmentin autot, joihin kuuluvat nykyinen Fiat 500 ja Fiat Panda, mallien muodostaessa kolmasosan Euroopan A-segmentin myynnistä.Odotettavissa on, että Fiat tarjoaa asiakkailleen hiukan kookkaampia B-segmentin autoja tilalle. Yhtiön mukaan turvallisuus- ja päästömääräysten takia kaikkein pienimpien autojen kehitystyöstä on tullut kannattamatonta. B-segmentti on Euroopan suurin ja samalla sen kannattavuus on parempi.Samalla FCA pyrkii tavoittelemaan menetettyjä B-segmentin asiakkaita, jotka katosivat merkin parista viimeistään 2018, kun Punto lopetettiin. Malli myi hyvin, mutta konsernin entisen pääjohtajan Sergio Marchionnen mukaan ei niin hyvin, että se olisi tehnyt seuraajasta kannattavan.Viime joulukuussa PSA ja FCA esittelivät fuusiosuunnitelmiensa yhteydessä, että CMP-pohjalevy nähtäisiin jopa 2,6 miljoonassa autossa 2025 mennessä, ollen eräs alan suurimmista tekijöistä.Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, FiatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti