Fiat 500 uusi sähköauto

Ajoneuvot Uutinen 6.3.2020

Ikoni ja edelläkävijä: vihdoin uusi Fiat 500 ja se on täysin sähköinen

Fiat 500 on pitkästä aikaa nuova. Täysin uusittu cinquecento vie FCA:n kohti sähköautoilun maailmaa. Parhaiten äänettömän kulkurin tunnistaa Fellinin äänimaailmasta.

Fiat Chrysler Automobilesin mukaan uusi Fiat 500 vie koko yhtiön uuteen aikakauteen, sillä kaupunkiautojen tyyli-ikoni tulee tarjolle vain sähköautona.

Fiat 500 uusi sähköauto

Uusi Fiat 500 pohjautuu FCA:n uuteen täyssähköiseen pohjalevyyn. 42 kilowattitunnin litiumakusto riittää noin 320 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella (WLTP). Lataaminen hoituu puolestaan vauhdikkaimmin 85 kilowatin pikalaturilla, jolla saadaan parhaimmillaan 5 minuutissa 50 kilometrin lataus. Vitsikkäästi FCA muistaa juurensa, sillä Fiat 500:n kotilaturin myynnistä vastaa Mopar. Mikäli kiinteistön sähköt antavat mahdollisuuden, voi kotilatauksen suorittaa 7,4 kW teholla noin kuudessa tunnissa.

Fiat 500 uusi sähköauto

Sähkömoottorina uudessa Fiat 500:ssa on 87 kW (118 hv), joka riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 9,0 sekunnissa ja 150 km/h huippunopeuteen. Kaupunkielämää ajatellen tärkeämpää on 3,1 sekuntiin jäävä 0–50 km/h:n kiihtyvyys. Helpompaa elämää varten käytössä on myös Range-ajotila, joka antaa mahdollisuuden ”yhden polkimen ajotapaan” voimakkaamman regeneraation ansiosta.

Fiat 500 uusi sähköauto

Toinen mielenkiintoinen ajotila on Sherpa, jolla auto varmistelee, että navigaattoriin asetettu päämäärä tai välilatauspaikka on saavutettavissa. Ajotila saattaa esimerkiksi tinkiä ilmastointilaitteen tehosta tai istuinlämmittimestä toimintamatkan turvaamiseksi, vaikka kuljettaja voikin ohittaa suositukset. Huippunopeus on samalla rajoitettu 80 km/h:n ja kaasupolkimen vasteesta on tehty verkkaisempaa.

Uusi 500 on kunnianhimoinen myös koko A-segmentissä. Tarjolla ovat 360°-ympäristökamerajärjestelmä ja kaistakeskittimellä varustettu mukautuva vakionopeudensäädin. Fiatin mukaan järjestelmä huomioi jopa pyöräilijät ja jalankulkijat tarkkaillessaan edessä olevaa liikennettä. FCA esittelee ensimmäisenä myös uuden UConnect 5 -tietoviihdejärjestelmän juuri 500:ssa. 10,25-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva järjestelmä tukee langatonta Apple CarPlaytä ja valmistaja vihjailee saman mahdollisuuden olevan olemassa myös Android Auton suhteen.

Fiat 500 uusi sähköauto

Uusi ja vanha rinnakkain

Fiat toteaa, että nykyisen 500:n polttomoottorimallit säilyvät tuotannossa niin kauan, kuin niille on kysyntää. Myös hiljattain julkistettu 500:n kevythybridiversio koskee jo tutuksi tullutta versiota. Fiatille uuden 500:n on tarkoitus korvata ensisijaisesti malliston huippuversiot, sillä tehtaan mukaan sähköautoissa on järkeä bisnesmielessä vain korkeammissa hintaluokissa. Fiat 500:n myynti on jo aiemmin jakautunut voimakkaasti perusmallien ja huippuvarusteltujen yksilöiden välille jo nyt, joten huippuversioiden korvautuminen uudella sähköautolla on mallistolle luontevaa.

Fiat 500 uusi sähköauto

Uuden 500:n logossa viimeinen nolla on tyylitelty e:ksi. Vaikka uusi auto viittaa vuoden 1957 klassikkoon voimakkaalla vaakaviivalla konepellissä, uutta on ledityyppisten ajovalojen jakaminen kahteen osaan. Tehtaan mukaan valon yläosa muodostaa luontaisen silmäripsen. Uusi Fiat 500 on edeltäjäänsä kuusi senttimetriä pidempi, kuusi senttimetriä leveämpi ja sen akseliväli on kasvanut kaksi senttimetriä.

Fiat 500 uusi sähköauto

Alkuperäinen Fiat 500 esiintyi Federico Fellinin klassikkoelokuvassa La Dolce Vita ja italialaisesta luksuksesta vastaava Altagamma-komitea on nostanut auton kiinteäksi osaksi italialaista kulttuurimaisemaa. Niinpä sähköautojen pakollinen varoitusääni alle 20 km/h nopeuksissa on toteutettu hiukan toisin: surinan sijaan uusi Fiat 500 soittaa Nino Rotan sävellystä Amarcord samaa nimeä kantavasta Fellinin elokuvasta.

Fiat 500 uusi sähköauto

Ensimmäiset Fiat 500 -erikoisversiot ovat jo ennakkovarattavissa monissa maissa. Erittäin kattavasti varusteltu aloitusmalli Fiat 500 Cabriolet ”La Prima” on hinnoiteltu noin 38 000 euron tuntumaan ennen hankintatukia. Auton pitäisi saapua markkinoille vielä loppuvuonna.

Lähde ja kuvat: Fiat

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Fiat

Kaikki koeajot

Uusimmat