9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle Teksti Benjamin Helander Kuva TUI, Benjamin Helander Ruotsiin rekisteröity TUI fly Nordicin Boeing 767-300ER laskussa Palma de Mallorcalle. KUVA: Ken Fielding via Wikimedia Commons. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos on takavuosina lentänyt TUI:n siivin, aiemmin Finnmatkojen mukana esimerkiksi Thaimaahan, vanha kunnon 767 on tullut tutuksi. Nyt nämä koneet ovat kokonaisuudessaan väistyneet uuden Dreamliner-kaluston tieltä pois. Sukupolvien eteneminen ja vaihtuminen myös lentokonemaailmassa tulee konkreettisesti nähtyä tällaisina hetkinä, kun jokin lentoyhtiö sulkee kirjansa jonkin pitkäaikaisen konetyyppinsä osalta pysyvästi. Lomalentoyhtiö TUI - joita on itse asiassa viisi erillistä, mihin palataan myöhemmin - on eläköittänyt viimeisenkin Boeing 767 -koneensa niin sanotulle lentokoneiden hautausmaalle yhdysvaltalaiselle aavikolle. TUI Groupin vihoviimeinen 767 lensi viimeisen (ja seremonialla huomioidun) lentonsa tälle lomalentoyhtiölle Alankomaiden rekisterissä tunnuksella PH-OYJ Amsterdamista Kanariansaarille ja takaisin jo marraskuun alussa 2024, mutta se siirrettiin lopullisesti laivastosta pois vasta nyt helmikuussa 2025. Historialliseen asemaan päässyt 25 vuotta vanha koneyksilö ei ainakaan ikänsä puolesta ole romutuskunnossa eli todennäköisesti se nousee vielä Arizonan aavikon kuivuudesta jonkin rahtilentoyhtiön käyttöön. Ennen brändien yhdistämistä Alankomaiden TUI-lentoyhtiö tunnettiin nimellä Arke Fly, jonka väreissä konsernin viimeiseksi jäänyt 767-yksilö vielä tässä kuvassa rullailee. KUVA: Alf van Beem via Wikimedia CommonsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTUI:n 767:t palvelivat yhteensä 40 vuottaBoeing 767 on pienehkö laajarunkokone, sillä se on tehty mahdollisimman yhteneväiseksi kapearunkoisen Boeing 757:n kanssa. Tämä vuonna 1982 ensilentonsa lentänyt kone kuitenkin kykenee mannertenvälisiin lentoihin, ja se on tunnettu luotettavana työjuhtana myös lomalentoyhtiöiden palveluksessa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”