10.1.2025

Suomalaisyritys esitteli ”maailman parhaan sähkömoottorin” ja valmiin pohjan sähköajoneuvojen rakentamiseen

Kuva Donut Lab

Suomalaisyritys Donut Lab esitteli ensimmäiset tuotteensa. Yrityksen tarjontaan kuuluu sähkömoottoriperheen lisäksi kokonainen sähköajoneuvojen teknologia-alusta.

Suomalainen Donut Lab esitteli hiljattain kokonaisen sähkömoottoriperheen, sekä konseptin eräänlaisesta ajoneuvojen teknologia-alustasta.

Donut Lab on suomalaisen sähkömoottoripyörävalmistajan Verge Motorcyclesin tytäryhtiö, joka kertoo tähtäävänsä ajoneuvoteollisuuden kehityksen kiihdyttämiseen tuomalla kaikki sähköajoneuvoon tarvittavat komponentit yhdelle Donut-alustalle.

Koko homman keskiössä on juuri Vergessä huomiota herättänyt suoraan renkaaseen integroitava moottori, joka poistaa erillisen voimansiirron tarpeen. Nykyaikaisissa sähköautoissakin voima toimitetaan renkaille vetoakseleilla erillisen alennusvaihteiston kautta. Tuo ratkaisu tietysti lisää massaa, mutta myös valmistuskustannuksia. Donut Labin mukaan ”donitsimoottorin” etuja ovatkin sen kustannustehokkuus ja maailman korkein teho- ja vääntötiheys.

Renkaaseen integroitavassa moottorissa on kuitenkin myös haittapuolensa, nimittäin jousittamattoman massan kasvu. Korkean jousittamattoman massan haittapuolena on esimerkiksi isommat alustan osiin kohdistuvat voimat.

Donut Lab esitteli kerralla viisi erilaista moottoria, joista pienin on droneihin suunnattu malli, joka on halkaisijaltaan 120 millimetrinen ja 1,5 kilogramman painoinen. Moottori pystyy tuottamaan 3 kilowatin huipputehon ja 20 newtonmetrin väännön.

Toisen ääripään versio on autoihin suunnattu 21-tuumainen moottori, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 630 kW (857 hevosvoimaa) ja huippuväännöksi 4 300 Nm. Nämä siis vain yhden moottorin lukemia, ja moottoreitahan voi asentaa yhteen autoon vaikka jokaiselle pyörälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutakin kuin moottoreita

Donut Labin mukaan heidän modulaarinen teknologia-alusta tulee mullistamaan ajoneuvojen kehitystyön. Alusta tarjoaisi ikään kuin valmiiksi ostettavissa olevan ”oikotien”, jolla voitaisiin säästää roimasti aikaa ajoneuvon suunnittelussa.

Latvialaisen Orugan maastoajoneuvossa on hyödynnetty Donut Labin teknologiaa.

– Verge TS on maailman edistyksellisin sähköinen moottoripyörä. Sitä kehittäessämme opimme miten vaikeaa ja hidasta sähköajoneuvojen rakentaminen perinteisillä mekanismeilla on. Tämä johtuu siitä, että ajoneuvot rakennetaan eri laitevalmistajien komponenteista, ja niitä ei ole suunniteltu toimimaan yhdessä – integraatiotyö vie aina suurimman osan ajasta. Totesimme, että jos saamme tämän ratkaistua, muutamme koko autoteollisuuden, Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki toteaa.

Donut Lab tulee siis tarjoamaan esimerkiksi ajoneuvojen valmistajille pakettia johon kuuluu ”donitsimoottorin” lisäksi muun muassa akkumoduulit, tietokoneyksiköt, ajoneuvoa ohjaava ohjelmisto ja erilaiset alustan komponentit.

– Se että eri osat saadaan toimimaan täydellisesti yhdessä ja ohjelmistot kommunikoimaan keskenään on erittäin aikaa vievää kehitystyötä. Meidän ratkaisumme mahdollistaa sen, että kaikki osat toimivat yhdessä vaivattomasti, mikä nopeuttaa kehitystyötä ja avaa uusia mahdollisuuksia monilla teollisuudenaloilla, Lehtimäki lisää.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat