22.11.2022 Ajoneuvot Suomessa suunnitellun Verge-sähkömoottoripyörän sarjatuotanto käyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisin voimin suunnitellun Vergen sarjatuotanto on alkamassa, mutta alunperin valmistuspaikaksi suunniteltu Seinäjoki on vaihtunut Viroon. Suomalainen moottoripyörämerkki? Monet ovat pitäneet sitä utopistisena haaveena, eikä Vinha-moottorikelkoista muokatun moottoripyöräversion jälkeen markkinoilla ole juuri kotimaista tuotantoa nähty lukuunottamatta joitakin yksittäiskappaleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVergen historiaVergen idea lähti alunperin liikkeelle Teemu Saukkion ajatuksesta rakentaa erilainen sähkömoottoripyörä. Keksijän nimi näkyy myös pyörän nimessä, sillä Verge TS:n mallimerkintänä on Saukkion nimikirjaimet.Suurimpana erikoisuutena Vergessä on takapyörän vanteeseen integroitu sähkömoottori. Alunperin myös takajarru piti hoitaa sähkömoottorin avulla, mutta tyyppihyväksyntävaiheessa törmättiin siihen, että lainsäädäntö ei tunne tällaista vaihtoehtoa - ei siis kiellä eikä salli - ja se teki hyväksynnästä mahdotonta. Nyt takapyörän yhteydessä on erillinen levyjarru normaaliin moottoripyörätyyliin.Toinen muutos koskee valmistuspaikkaa. Alunperin suunnnitelmissa oli rakentaa tehdas Seinäjoelle, mutta nyt valmistuksen kerrotaan alkavan Virossa. Suunnitelmissa on jatkossa valmistaa Vergeä useamalla paikkakunnalla, ja molempia ratkaisuja perustellaan sillä että kyseessä on globaali toimija.Sähkökäyttöisyys edelläVerge on kehittänyt moottoripyöränsä rakenteen alusta alkaen sähkökäyttöisyys edellä, eikä suunnittelussa ole otettu muiden valmistajien tapaan vaikutteita polttomoottorikäyttöisistä pyöristä.Vergen takarenkaaseen integroitu sähkömoottori mahdollistaa suuremman akuston, pidemmän kantaman ja räjähtävän suorituskyvyn. Sen lisäksi pyörän painopiste on alempana, joka takaa vakaamman ajotuntuman muiden valmistajien pyöriin verrattuna. Negatiivisena puolena takapään jousittamaton massa kasvaa, mutta sen ei pitäisi olla olennainen asia, kun kyseessä ei ole varsinainen sporttipyörä.“Pyörämme ovat herättäneet kiinnostusta ympäri maailmaa jo prototyyppivaiheessa, ja olemme saaneet jo satoja ennakkotilauksia. Olemme erittäin innoissamme, että pääsemme vihdoin aloittamaan kauan odotetun Verge TS:n sarjatuotannon. Ja mikä parempaa – pääsemme tuomaan markkinoille yhden sijaan kaksi mallia”, kommentoi Verge Motorcyclesin toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki.Verge on ensimmäinen ja ainoa Pohjoismainen täysikokoisten sähkömoottoripyörien valmistaja, joka on aloittanut sarjatuotannon.“Tältä näyttää sähkömoottoripyörien tulevaisuus”Verge julkisti tuovansa markkinoille myös Verge TS Pro:n, joka on perusmallia tehokkaampi ja edistyksellisempi. TS Pro asettuu kirkkaasti sähkömoottoripyörien kärkeen 350 kilometrin kantamallaan ja 35 minuutin pikalatausajallaan. Vergen molemmat mallit edustavat ennennäkemätöntä innovatiivisuutta ja sarjatuotannon myötä ne tuovat markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon.”Vergen tavoitteena on haastaa perinteisiä muotoilun lainalaisuuksia ja suunnitella maailman parhaita sähkömoottoripyöriä. Tuodaksemme markkinoille maailman edistyksellisimmän teknologian ja suorituskyvyn, päätimme keksiä pyörän kirjaimellisesti uudestaan. Tuotteemme edustavat sähkömoottoripyörien tulevaisuutta”, Lehtimäki kertoo.Vergen sähkömoottoripyöriä voi tilata yrityksen uusilta verkkosivuilta tästä päivästä lähtien. Pyöriä toimitetaan alkuvaiheessa vain Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan. Lisätietoja osoitteesta www.vergemotorcycles.com.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verge TS Pro Vääntö 1000 Nm Teho 102 kW Huippunopeus 200 km/h Latausaika 35 min Kantama jopa 350 km Hinta 40 709 € Verge TS Vääntö 700 Nm Teho 80 kW Huippunopeus 180 km/h Latausaika 55 min Kantama jopa 250 km Hinta 33 356 € Lähde ja kuvat: Verge Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää