27.10.2018 Ajoneuvot Syksyllä lehdet ovat riesana – tämäkin on autonhoitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puista putoavat lehdet ovat riesana maalipinnalle, poteroihin sekä sisätiloihin kulkeutuessaan. Tämä kuuluu autonhoitoon siinä missä muutkin asiat. Lehtiä on putoillut puista jo Suomen eteläpäädyssäkin. Syksyisin lehdet ovat riesana monella tavalla. Autoilijaa ne harmittavat maalipinnalla, sisätiloissa ja jokaisessa pienessäkin kolossa. Aihe on ajankohtainen eri aikaan hieman säistä riippuen joka ikinen vuosi . Suurin osa lehdistä on jo maassa, mutta muutama viipyilee vielä puissa. Syksyisin lehdet ovat riesana myös autolijan kannalta. Lehtiä on vielä muutama jäljellä puissakin, joten vaiva ei ole ohi. Autoilijan on suositeltavaa reagoida tilanteeseen, sillä lehdistä voi olla vakavaa haittaa. Moottorin Autonhoitojuttusarja on tälläkin kertaa tekijän matkassa. Lehdet jättävät pitkään maalipinnalla seistessään ikävät jäljet. Autoa olisi tästäkin syystä hyvä pestä säännöllisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lehdet ovat riesana Maalipinnalle putoilevat lehdet muodostuvat ongelmaksi vain jos ne jäävät siihen. Lehdet liiskaantuvat harmittavan tiukasti kiinni auton vaakapinnoille. Näitä jälkiä voi olla todella vaikea poistaa ja pitkään seistessään lehdet saattavat johtaa jopa lievään lakkavaurioon. Ovien, takaluukkujen ja konehuoneen väleihin kertyy ajan kanssa pientä roskaa. Lopulta se maatuu mudaksi. Näiden poistamiseen tuoreeltaan riittää hellävarainen esipesu vahaturvallisella esipesuaineella. Maalipintaan ei siis tarvitse välttämättä edes koskea – ainakaan jos pintaa ei aio kuivata syyssateiden välissä. Lehdistä jääviin pinttyneisiin jälkiin voi kokeilla biohajoavia liuotinpesuaineita, pienpoistoaineita tai autonhoitokäyttöön tarkoitettua puhdistussavea. Ovien, takaluukun, konehuoneen väleihin tiensä löytävät lehdet muodostavat toisenlaisen ongelman. Puista rakosiin tippuva tavara pyrkii maatumaan alkaen siten syövyttämään maalipintaa, joka aiheuttaa pitkällä aikavälillä korroosiota. Lyhyemmällä aikavälillä näistä paikoista tulee lähinnä ikävät koskettaa ja katsella. Erilaisiin rakoihin pääsee jostain pieniä koivunsiemeniä tai suurempia koivunlehtiä. Näitä kulkeutuu helposti myös auton sisätiloihin. Näiden puhdistamiseen sopii erinomaisesti pieni pensselimäinen harja eli brush ja edellä mainittu bioliuotin. Huuhtelu on toisinaan hankalaa sisätiloja kastelematta, mutta liuotinpesuaineen jäämät eivät saa päästä kuivumaan maalipinnalle. Hankalimpien paikkojen huuhteluun soveltuu puhdasta vettä sisältävä ämpäri ja ämpärissä tiheään huuhdeltava märkä mikrokuituliina. Ehkä vakavin riski on vedenpoistoreikien tukkeutuminen. Näiden sijainnin selvittäminen on suositeltavaa jokaiselle autoilijalle eikä ole haitaksi selvittää mahdollisia automallille tyypillisiä riskejä tukkeutumistapauksessa. Näin tietää minkä kanssa on tekemisissä. Lehtien ja havunneulasten poisto akkukotelosta tai muista väleistä on tavallisesti käsipeliä. Harva väline on yhtä näppärä. Toisissa autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen aiheuttaa tulvan helmakoteloihin, josta seuraa lopulta ruostuminen. Vesi löytää aina tiensä ulos. Joissakin autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen johtaa veden pääsemiseen herkkiin sähkölaitteisiin, jolloin loppulasku saattaa olla tuhansia euroja. Todennäköisyydet näille suurimmille vaaroille ovat luonnollisesti pienet. Nekin riippuvat täysin autosta ja sen suunnittelusta. Riskit ovat kuitenkin suuret, joten niitä kannattaa välttää kaikin keinoin. Sormet likaantuvat lehtiä poistettaessa. Kumihanskoja voi toki käyttää haluttaessa. Vedenpoistoreikien puhdistamiseen ei valitettavasti ole juurikaan oikoteitä. Lehdet olisi hyvä poistaa käsin ennen kuin ne pääsevät tukkimaan hankalia paikkoja, mutta kumihanskoja voi toki halutessaan käyttää. Ahtaiden välien tukoksia on avattu pulloharjalla, bassokitaran kielellä tai vaikkapa pitkällä nippusiteellä – luovuus on valttia. Näiden lisäksi lehdet kulkeutuvat kenkien mukana myös sisätiloihin. Paikkojen sotkemisen lisäksi nämä tuovat mukanaan runsaasti kosteutta, joka huurruttaa ikkunat. Tästä syystä myös sisätiloja kannattaa katsella koivunlehtien kertymiseltä ja tarpeen tullen imuroida ylimääräiset pois. Vedenpoistoreikien tukkeentuminen voi aiheuttaa veden kertyessä mitä omituisempia ongelmia. Puhdistus on suositeltavaa tehdä viimeistään silloin kun lähitienoon lehdet ovat siirtyneet puista maahan. Tällöin samat paikat eivät ole seuraavan päivänä jälleen täynnä tavaraa, vaikka ahkera toki puhdistelee lehtiä tiheämmin pitäen autonsa aina siistinä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe