4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ostaja ja myyjä kiistelivät myös siitä, että oliko auton kattoluukku mennyt rikki auton ostajan väärän käytön seurauksena. Kia Sportagen kattoikkuna osoittautui hankalaksi tapaukseksi. Helsinkiläinen mies oli ostanut toukokuun puolivälissä vuonna 2018 uuden Kia Sportage -merkkisen henkilöauton helsinkiläiseltä Kian merkkiliikkeeltä. Autolle myönnettiin uuden auton takuu, joka on kyseisessä automerkissä 7 vuotta. Helsinkiläismies maksoi autosta 43 800 euroa.Mies oli auton hankinnan yhteydessä ottanut autoon lisävarusteena 980 euron arvoisen panoraama-lasikaton. Lasikaton mekanismi oli rikkoutunut ja jumittunut useaan kertaan. Ensimmäisen kerran mekanismi pudotti itsensä pois pelistä marraskuussa 2021. Tällöin auton mittarissa oli 51 000 kilometriä. Lasikaton mekanismi meni rikki ainakin vielä runsaan vuoden jälkeen ja myös huhtikuussa 2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkiaan kuusi korjausyritystäAuton myyjäliikkeen huolto yritti korjata lasikattoa. Korjausyrityksiä oli kaikkiaan kuusi kappaletta ja korjaukset kestivät vielä kaiken lisäksi kauan. Viimeisellä kerralla lasikatto oli ollut autossa rikki seitsemän kuukautta eikä vikaa ollut saatu korjattua tuolloinkaan.Auton panoraama-lasikaton lasiosa oli kyllä autossa kiinni, mutta sen suojana oleva kangasverho ei mennyt kiinni. Auton omistajan mukaan autossa oli talvella kylmä ja kesällä aurinko häikäisi, koska suojaverhoa ei saanut suljettua. Lisäksi auto hälytti auki olevasta lasikatosta. Kuluttajan mukaan lasikaton korjaukset kestivät pitkään, useita päiviä ja hän joutui olemaan ilman autoa. Kuluttajan mielestä myös auto kärsi tämän vian vuoksi arvonalenemasta.Kuluttaja kyllästyi asiaan ja esitti auton myyjäliikkeelle vaatimuksen. Kuluttaja vaati, että myyjäliike korjaa virheen. Kuluttajan vaatimukseen sisältyi myös 3 000 euron hyvitys kauppahinnasta. Tätä kuluttaja perusteli sillä, että lasikaton hinta oli lisävarusteena 980 euroa ja lisäksi hän halusi autoliikkeeltä 2 020 euron korvauksen korjauksen viivästymisestä.Vika myyjäliikkeen mielestä vähäinenMyyjäliike kiisti helsinkiläismiehen vaatimuksen asiassa. Asiakassuhteen perusteella miehelle tarjottiin Kian seuraavaa huoltoa veloituksetta.Myyjäliikkeen mielestä autossa todettu vika ei myöskään estänyt auton normaalia käyttöä. Myyjäliikkeen miestä vika autossa oli myös erittäin vähäinen.Helsinkiläismies ei ollut tyytyväinen myyjäliikkeen vastaukseen ja päätti viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa asiasta myyjäliike toteaa, että autoliikkeen haluna oli kyllä korjata vika asiakasta veloittamatta. Myyjäliikkeen mukaan lasikaton rikkoutuminen on tapahtunut kuitenkin talvella, joten kysymys voi olla myös siitä, että kattoikkunaa on käytetty virheellisesti, esimerkiksi jäätyneenä. Myyjäliike toteaa myös, että vaikka korjaukset ovat viivästyneet, auton myynyt liike ja sen huolto ovat kuitenkin kiirehtineet varaosien toimittamista. Nämä olivat perustelut, miksi ostajan vaatimukseen ei haluttu myöntyä.Kuluttaja toteaa puolestaan vastauksessaan, että kattomekanismi on mennyt rikki myös lämpimänä vuodenaikana sekä talvella lämpimässä parkkihallissa, jolloin katto ei ole ollut jäätynyt – eikä vika ollut siis käyttäjässä. Auton omistajan mukaan hän ei ole myöskään uskaltanut käyttää kattoluukkua sen korjauksen jälkeen sen uudelleen rikkoutumisen pelossa.Korjaus kestänyt liian kauanKuluttajariitalautakunta lähti asian arvioinnissa osapuolten välisestä sopimuksesta sekä sen sisällöstä. Virheen olemassa oloa arvioidaan kuluttajasuojalain viidennen luvun mukaan. Lautakunta katsoi Kian tapauksessa tulleen näytetyksi, että kaupan kohde on vikaantunut ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla auton ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti. Kuluttajariitalautakunta oli siis sitä mieltä, että auton kattoluukun mekanismien pitää kestää huomattavasti enemmän. Lautakunnan mukaan niin myyjä kuin ostajakaan eivät ole esittäneet asiassa muuta selvitystä esimerkiksi sellaisista seikoista, että rikkoutuminen olisi tapahtunut joko tapaturmaisesti tai ostajan väärän menettelyn vuoksi. Kaupan kohde on siis virheellinen kuluttajasuojalaissa tarkoitetullatavalla, lautakunta totesi. Lisäksi lautakunta totesi, että vian korjaus on kestänyt yksinkertaisesti liian kauan. Kuluttajariitalautakunta oli myös sitä mieltä, että virheestä on aiheutunut kuluttajalle haittaa autoa käytettäessä eikä myyjäliike ole tehnyt korjausta kohtuullisessa ajasssa.Kuluttajariitalautakunta totesikin, että myyjäliikkeen tulee korjata virhe pikaisella tavalla, sekä siten, että korjaus on myös kestävä.Ostajan vaatimaan rahalliseen hyvitykseen kuluttajariitalautakunta ei sen sijaan ottanut kantaa. Se totesi vain, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella kauppahintaan sekä ostajan aiheelliseen odotuksiin. Kuluttajariitalautakunta myös totesi ratkaisussaan, että kuluttaja voi tehdä lautakunnalle uuden ratkaisupyynnönen, jos ongelma autossa jatkuu edelleen.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Lähde KuluttajariitalautakuntaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 4.8.2024 Uutinen Ostaja vaati auton myyjältä korvausta kolaroidusta autosta – vasta kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä myönsi ajaneensa autolla ”hellän” kolarin 28.7.2024 Uutinen Tiedätkö, mitä käytettyjä autoja ikäisesi ostavat? – Tilastot eivät yllätä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja