3.11.2017 Matkailu Tallinna mielii pohjolan Dubaiksi ja Las Vegasiksi – suunnitteilla keinosaaria, jättiläismaailmanpyörä ja kasino Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tallinnan kehitystahti ei osoita hyytymisen merkkejä. Vuosien jahkailun jälkeen kaupunki on hyväksynyt suunnitelman keinosaarten rakentamisesta. Aiheesta kertoi ensimmäisenä Estofennia-verkkojulkaisu.Paljassaaren tekosaarien kaava-alue. Lähde: Estofennia.eu/Tallinnan kaupungin suunnitelmarekisteri.Käytännössä tehty päätös mahdollistaa kolmen tekosaaren rakentamisen Tallinnanlahdelle. Saarille on mietitty muun muassa huvipuistoa ja kasinoa. Kenties myös konferenssirakentamista. Estofennian mukaan suunnitelmaan kuuluu myös vierasvenesatama, rantapuisto ja erillinen lintusaari.Keinosaarten sijaintipaikka on suunnitelman mukaan kaupungin edustalla, rannalta katsottuna Tallinnanlahden vasemmalla laidalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLas Vegas esikuvana?Kaavan hyväksyminen mahdollistaa rakennushankkeiden jatkosuunnittelun. Alustavia suunnitelmia on esitetty vuosien saatossa useita. Pisimmälle vietyjen näkemysten mukaan luvassa olisi Las Vegas-tyylinen kokonaisuus, jossa yhdistyisi kaikki laillinen ja laillistettava rahantuhlaamiseen liittyvä hurvittelu Amerikan malliin.Tosin jo saarten koko asettanee kuitenkin omat rajoitteensa pohjolan Las Vegasille. Esikuva kun levittäytyy pitkin aiemmin joutomaaksi miellettyä aavikkoa, eikä rakennusmaasta ole ollut perustamisvaiheessa pulaa.Asiakkaita alustavan suunnitelman mukaan haalitaan ainakin Suomesta ja Venäjältä, mielellään kauempaakin. Suora laivayhteys lienee järjestettävissä monestakin kohteesta, jos kysyntää riittää. Ja Tallinnan lentokenttä toivottanee uudet lentoyhteydet tervetulleiksi, mikäli nykyverkosto ei mahdollisille pelituristeille piisaa.Uhkapeleihin ja aikusempaan makuun viritettyyn viihteeseen liittyvän matkailun rooli korostuu ainakin hankkeen alkuvaiheessa. Estofennian mukaan pelituotoilla tuettaisi saarten muuta, kenties hieman sivistyneempää ja kulttuuripainotteisempaa toimintaa.Konferenssiosan kaavailtu kapasiteetti palvelisi jopa 10 000 vierasta. Tivolisaaren vetonaulaksi on pohdittu muun muassa jättimäistä maailmanpyörää.Raide-Jokerin hintainen hankeArvioiden mukaan saarten rakennuskustannukset ovat pääkaupunkiseudulle rakennettavan pikaraitiotie Raide-Jokerin luokkaa, eli korkeimmillaan noin 300 miljoonan euron tuntumassa. Estofennian tietojen mukaan sijoittajien kiinnostus hankkeeseen on herännyt.Asemakaava ei tarkoita vielä rakennuslupaa. Se vaatii muun muassa hankkeen ympäristövaikutusten arviointia ja havainnekuvia tarkempia rakennuspiirustuksia.Ennen ensimmäistäkään täyttömaakuormaa edessä on vielä paljon paperityötä, mutta monen mielestä varsin lennokkaalta kuulostanut ikuisuushanke on hieman lähempänä toteutusta tuoreen päätöksen myötä.Lähde: Estofennia.eu, Tallinnan suunnitelmarekisteri Kuvitus: Tallinnan suunnitelmarekisteri ja Moottorin arkisto/Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa