7.7.2016 Kotimaanmatkailu Talmassa rohkeutta koettelemassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuussa avautuneen kiipeilypuiston pitkospuut, vaijeriliut ja muut tehtävät koettelevat päättelytaitoa, ketteryyttä ja rohkeutta. Puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta sijaitseva Sipoon Talma on tuttu talvinen laskettelukeskus, jonka aktiviteettivalikoima kasvoi täksi kesäksi.Rohkeuttaan voi koetella Talma Active Park -seikkailupuiston kuudella eritasoisella radalla, joista helpoin kulkee lähes maantasossa ja on sovelias 1–6-vuotiaille ja alle 130-senttisille uskalikoille.Kiipeilyradoista haastavimmat vievät 12 metrin korkeuteen. Tarjolla on myös kaksi pitkää vaijeriliukua, joista pidempi on yli 200-metrinen. Näillä liukuosuuksilla osallistujan pituusvaatimus on 130 senttiä.Kiipeilemään pääsee vain opastuksen jälkeen, turvavaljaissa ja kypärä päässä.Käsineiden käyttö on suositeltavaa. Jos omia käsineitä ei ole mukana, sellaiset voi ostaa 3,5 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmen tunnin seikkailuKolmen tunnin kiipeily Talmassa maksaa 24 euroa. Hinta sisältää pääsyn myös viereiseen Werneri Parkkiin, jossa on tarjolla touhuilua perheen pienimmille. Werneri Parkissa on muun muassa lasten kiipeilykeskus, kaksi pompulinnaa, motorisoitu keinukaruselli, sählyareena sekä erilaisia pihapelejä.Yksinomaan Werneri Parkkiin mielivän lapsen pääsymaksu on 10 euroa, vanhemmat pääsevät sisään ilmaiseksi.Frisbeegolfia ja keinukaruselli– Seikkailupuiston lisäksi meillä on paintball-värikuularata, 18-väyläinen frisbeegolf-rata ja minigolf-rata, Talma Skin toimitusjohtaja Esa Pihlajaniemi kertoo.Kesäravintola on auki seikkailupuiston aukioloaikoina. Paikan se jokin ovat kuulut pizzat (15/17 euroa). Makuhermoja voi kutkutella myös Siipiveikkojen wingseillä, joista tulisinta ytyä tarjoaa Xxhot. Tarjolla on myös salaatteja ja burgereita.www.talmaski.fi Kiipeily vaatii malttia Kiipeilyelämyksiin ei voi rynnätä suinpäin. Ennen kiipeilyä kannattaa omaksua turvaohjeet. Turvasääntöihin voi yleensä tutustua jo etukäteen kiipeilypuistojen nettisivuilla. Turvaohjeissa määritellään muun muassa kiipeilijöiden vähimmäispituus eri ratalohkoille. Alle 18-vuotiailta kiipeilijöiltä vaaditaan huoltajan lupa. Yleiskäytäntönä eri seikkailupuistoissa on, että alle 13-vuotiailla seikkailijoilla tulee aina olla vähintään 18-vuotias aikuinen valvoja mukana rata-alueella. Turvallisuuden vuoksi on tyypillistä, että yhdellä aikuisella saa olla valvottavanaan korkeintaan 4–5 alle 13-vuotiasta. Ja jos kiipeilijä on alle kymmenvuotias, on valvojan kiivettävä mukana. Alaikäraja on usein 7 vuotta. Kiipeilypuistossa voi olla erillisiä matalia seikkailuratoja myös alle seitsenvuotiaille. Aikuinen valvoja vastaa siitä, että hänen vastuullaan olevat lapset noudattavat käytäntöjä ja ohjeita. Älä etuile, vältä tönimiset Ennen kiipeilyn aloittamista puiston henkilökunta huolehtii, että jokaisen osallistujan turvavaljaat ovat asianmukaisesti puetut ja antaa ohjeet kuinka toimia kiipeilyradoilla ja eritoten kuinka turvavaijeri kiinnitetään. Radan eri osioissa ei saa ohittaa toisia. Kiipeilyratojen tasanteille voi muodostua ruuhkaa kun edellä kiipeilijä empii etenemistään tai joku etenee selvästi hitaammin kuin perässä tulevat. Tasanteilla saa tyypillisesti olla vain 2–3 henkilöä kerrallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seikkailupuistoissa on mistä valita Kiipeilyelämyksiä tarjoavia ulkoseikkailupuistoja on perustettu parin viime vuoden aikana ahkerasti. Rohkeuden koetteluun on tarjolla vaihtoehtoja useilla eri paikkakunnilla – moni niistä avaa täksi kesäksi uusia ratoja. Vierumäen Flowparkissa etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista.Moni puisto laajentaa tarjontaansa täksi kesäksi. Esimerkiksi Helsingin Mustikkamaalla sijaitseva Seikkailupuisto Korkee laajeni toukokuussa kolmella uudella radalla, jonka jälkeen kävijöille on tarjolla yhdeksän erilaista aikuisille tarkoitettua Latvarataa ja kolme pienten lasten Kantorataa.– Uusina tehtävinä puistossa ovat muun muassa Tarzan-hyppy ja Base Jump 12 metrin korkeudesta, Korkee-puiston Mikko Saavalainen kertoo.Varalan urheiluopiston alueella sijaitseva Tampereen Flowpark on sekin monipuolistunut. Vappuna avautui kaksi uutta kiipeilyrataa.– Laajennuksen jälkeen meillä on seitsemän korkeata rataa ja yksi lastenrata. Ja toinen testirata nopeuttaa asiakkaiden pääsyä puistoon, puiston päällikkö Hannu Väärälä kertoo.Laajavuoreen neljä uutta rataaJyväskylässä sijaitseva Seikkailupuisto Laajavuori uudistui toukokuussa. Lähes 15-metristen lehtikuusitolppien varaan tuli neljä uutta seikkailurataa sekä uusi harjoitusrata. Laajennus toi muassaan myös toisen junnuradan alle 140-senttisille.Alueella on tarjolla kahdeksan seikkailurataa yli 140-senttisille uskalikoille. Köysiliukuja on peräti 31, pisimmät satametrisiä. Ratojen kokonaispituus on yli 2,2 kilometriä.Kävijöiden toiveita kuunnellenEspoon Leppävaaran Huippu-puiston uutuuksia ovat kaksi seikkailurataa, joiden vaativuus on mitoitettu kävijöiden toiveita myötäillen. Kävijät ovat toivoneet vähemmän haastavia aikuisten ratoja, mutta myös aiempaa hurjempia haasteita.– Uudet radat on suunniteltu viime kesän kokemusten ja asiakaskyselyn perusteella, Huipun toimitusjohtaja Jari Saarhelo kertoo.Kaksi uutta harjoitusrataa helpottavat alkuopastuksen ajoittaista jonotusta. Kulkua alaradoilta yläradoille helpottavat uudet maastoportaat.Kuusamossa sijaitseva Basecamp Oulanka käyttää jylhiä maisemia hyväkseen. Rohkeuttaan voi koetella vesistöylityksellä.– Tarjoamme ryhmille köysiliukuaktiviteettia Myllykosken suvannon yli, Sonja Kananen kertoo. Kiipeilypuistoja Sipoo, Talma Active Park -seikkailupuisto Espoo, Seikkailupuisto Huippu Helsinki, Seikkailupuisto Korkee Helsinki, Seikkailupuisto Zippy Flowpark Ahvenisto Flowpark Tampere Flowpark Turku Flowpark Lappeenranta Jyväskylä, Seikkailupuisto Laajavuori Flowpark Vierumäki Ähtäri, Flowpark ÄhtäriZoo Kouvola, Atreenalin Seikkailupuisto Tykkimäki Lappeenranta, Atrenaalin Seikkailupuisto Saimaa Nastola, Pajulahden Seikkailupuisto Taivalkosken kunnan seikkailurata Tuuri, Le Tuuri Parc Pyhtää, Sirius Norway Park Lekotti, Air Travel Adventure Somero, Sisumetsän seikkailupuisto Joensuu, Treetop-seikkailupuisto Kalajoki, Seikkailupuisto Pakka Kuusamo, Basecamp Oulanka Levin Seikkailupuisto Rovaniemi, Seikkailupuisto Huima Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa