31.7.2024

Tältä näyttää JM-Rally Parc Ferméssä – tuttavallisemmin Jari-Matti Latvalan rallimuseossa Tuurissa

Kuva Rikhard Wacker

Muuan kyläkauppa ei ole suinkaan Tuurin ainoa matkailuvaltti, sillä Jari-Matti Latvalan rallimuseo tarjoaa vierailijalle kattavan ralliannoksen.

Tuurin kylästä ponnistanut rallisankari Jari-Matti Latvala on nähnyt ja kokenut rallin saralla monenlaista. Aktiiviuransa vuonna 2002 aloittanut Latvala ajoi viimeisen MM-rallinsa aktiivikuljettajana Ruotsissa helmikuussa 2020, ja saman vuoden joulukuussa julkaistiin miehen uusi pesti Toyotan tallipäällikkönä.

Kun ottaa vielä huomioon sen, että Jari-Matin isä, Jari Latvala, on myös tunnettu rallipiireissä, löytyy Latvalan perheestä melko helposti rallikalustoa yhden museon verran. Rallimuseosta ei voi myöskään puhua mainitsematta Jari Matin äitiä, Helena Latvalaa, joka on vuosikymmenten ajan dokumentoinut ja arkistoinut perheensä saavutuksia talteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kyläkaupan vieressä Tuurissa

Latvalan rallimuseon, tai siis virallisesti JM-Rally Parc Fermén vierailu kannattaa yhdistää Vesa Keskisen Tuurin Kyläkaupan reissuun, sillä kauppakeskittymän ja rallimuseon välillä on vain noin kilometrin verran etäisyyttä. Etenkin jos Tuuriin saapuu Ähtärin suunnasta, tulee tällöin kuljettua aivan rallimuseon ohi.

Ohikulkijoille JM-Rally Parc Fermé näyttää pieneltä ja usein myös hiljaiselta kiinteistöltä, mutta todellisuus on onneksi mielikuvaa parempi. Museo on avoinna kesäaikaan melko hyvin, sillä ovet ovat avoinna klo 10-16:30 välisen ajan maanantaista lauantaihin. Sunnuntaisin ovet pysyvät säpissä, mutta tarvittaessa museo avaa ovia myös muina aikoina sopimuksen mukaan.

Myös museon koko yllättää väkisinkin vierailijan. Autoja on esillä kahdessa hallissa ja lisäksi museon tilat jatkuvat pienemmän tavaran muodossa toisessa kerroksessa. Museon ohella samassa kiinteistössä tarjotaan majoitus- ja kokoustilapalveluita sekä rallia tosissaan harrastaville varaosapalvelua 3D-tulostimineen.

Monipuolinen rallikokoelma

Rallimuseossa on esillä todella paljon tavaraa. Pelkästään autoja löytyy parikymmentä kappaletta ja tämän lisäksi museossa on esillä Valmet-traktori, mopoja, autonosia, palkintoja, vaatteita, valokuvia, muistoesineitä ja erilaisia fanilahjoja.

Museoesineisiin on helppo tutustua, sillä lähes jokaisen esineen kohdalta löytyy jonkinlaista tarinaa. Etenkin autojen vaiheet on dokumentoitu museovieraalle kiitettävästi, sillä autojen yhteydestä löytyy esittelyt niin kyseisestä autosta, sen teknisistä tiedoista, mutta myös siitä, miten juuri kyseinen yksilö on päätynyt Jari-Matille ja minkä takia se on ollut merkityksellinen.

Alakerrassa on autojen ohella esillä Jari Latvalan palkintoja vuodesta 1981 alkaen, kun taas yläkerta on omistettu enemmän Jari-Matin irtaimistolle palkinnoista muistoesineiden kautta fanilahjoihin.

Vaikka rallimuseo on Latvalan perheen projekti, ei museo kuitenkaan keskity pelkästään Latvaloihin. Autokalustosta löytyy mm. Juha KankkusenMarcus Grönholmin ja Didier Auriolin autoja, esillä on Henri Toivosen esineistöä ja seinillä olevista valokuvista ja julisteista voi spottailla tunnettuja rallisankareita. Lähes kaikki tunnetut kuljettajat vilahtavat esiin jossain päin museota.

Esineistöä on museossa sen verran paljon, että kaikkea ei ehdi tai jaksa käydä läpi yhdellä vierailulla. Tutkittavaa jää väkisinkin myös seuraaviin vierailuihin. Museoon kannattaa tutustua useamman kerran myös siitä syystä, että etenkin autojen suhteen esillä olevat esineet liikkuvat säännöllisesti. Osa autoista käy välillä rundilla kilpailuissa ja esittelyissä, mutta Jari Matti myös keräilee jatkuvasti uusia autoja omiin kokoelmiin.

Osa museon autoista kilpailee säännöllisesti. Esimerkiksi Latvalan Toyota Celica ST 165 on kilpaillut hiljattain kuljettajaparinaan Jari-Matti Latvala ja Enni Mälkönen.

Etenkin Toyota-fanaatikolle hyvä museo

Museon autovalikoima on hyvinkin kattava ja sisältää niin ralli- ja siviiliautoja. Audeista museosta löytyy B-ryhmän Quattro A2, A-ryhmän Coupe Quattro ja siviilimallin Ur-Quattro. Mitsubishiltä esillä on Lancer Evo 3 replicana, Lancer WRC2 ja Lancer Evo 9 siviiliautona – joka on muuten Latvalan mukaan hänen ensimmäinen velkarahalla ostettu auto.

Lisäksi esillä on BDA-Escorttia, Sunbeam Avengeria, Volkswagen-vuosilta käteen jääneet Kleinbus ja ensimmäisen sukupolven GTI-Golf sekä tietenkin Latvalan ensimmäinen oma auto eli Lokari.

Mutta laajassa valikoimassa on kuitenkin yksi automerkki ylitse muiden, eikä se varsinaisesti yllätä. Toyotaa on esillä selvästi eniten ja tämä nivoutuu vahvasti Latvalan nykyisen Toyotan tallipäällikön pestin ympärille. Toyota-valikoima on ainakin toivottavasti myös kasvamaan päin, sillä Latvala on ilmoittanut tavoitteekseen kerätä kokoelmiinsa kaikki Toyotan nelivetoiset ralliautot vuodesta 1988 alkaen.

Tällä hetkellä museon kokoelmista löytyy Toyota Celica ST 165, Marcus Grönholmin vanha Toyota Celica ST 185, Juha Kankkusen vanha Toyota Celica ST 205, Didiel Auriolin vuoden 1999 Toyota Corolla WRC ja Latvalan vuoden 2018 Toyota Yaris WRC. Esillä on toki myös F-ryhmän Corolla GT, siviilimallin Celica ST 185 RC ja siviilimallin GR Yaris.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koko perheelle katsottavaa

Museoesineistön ohella JM-Rally Parc Fermé tarjoaa erilaisia aktiviteettejä koko perheelle. Lisämaksua vastaan on mahdollista pelata Playstation-pohjaisia rallipelejä tai lapset voivat suorittaa JM-Rally Parc Fermé -ajokortin tekemällä ajokokeen museon pihalla olevassa liikennepuistossa.

Aulassa on tarjolla melko kattava myymälä, josta löytyy erilaisia ralliaiheisia tuotteita aina jääkaappimagneeteista t-paitojen kautta pienoismalleihin ja jopa erilaisiin autonosiin. Museon yhteydessä on myös kahvila- ja jäätelöpalvelut.

JM-Rally Parc Fermé

Avoinna MA-LA klo 10.00-16.30 (muina aikoina tilauksesta)

Liput 7 euroa /hlö, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi aikuisen seurassa

Osoite Korventie 2, 63610 Tuuri

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat