6.5.2023 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Valmet Automotiven autotehtaan innovaatiokeskus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori pääsi tutustumaan Valmet Automotiven täysin uuteen innovaatiokeskukseen Uudenkaupungin autotehtaalla. Valmet Automotive on avannut täysin uuden innovaatiokeskuksen Uudenkaupungin autotehtaalla. Innovaatiokeskus toimii täysin erillisessä tilassa, minkä ansiosta siellä voidaan kehittää ja kokeilla uusia, vaihtoehtoisia tuotantomenetelmiä ja laitteita häiritsemättä päivittäistä autotuotantoa.Innovaatiokeskuksen tarkoituksena on kehittää tulevaisuuden uusia ratkaisuja autotuotantoon ja se on tärkeä osa autotehtaan Intelligent Manufacturing (älykäs tuotanto) -ohjelmaa. Intelligent Manufacturing -ohjelman avulla Valmet Automotive vastaa autoteollisuuden muutoksiin, jossa toimintaympäristö monimutkaistuu ja ennakointi vaikeutuu.Valmet Automotive kehittää ja testaa ratkaisuja, jotka tekevät tuotantoprosesseista entistä joustavampia, ja joiden avulla voidaan varmistaa tuotantokapasiteetin käytön optimointi tulevaisuudessa. Valmet automotive on kokenut ja arvostettu autojen sopimusvalmistaja, joka on pystynyt nopeisiin tuotantolinjojen uudistuksiin asiakkaiden tarpeiden muuttuessa ja valmistettavien automallien vaihtuessa.Innovaatiokeskuksen tavoitteena on edelleen parantaa kykyä useiden erilaisten tuotteiden yhtäaikaiseen valmistukseen ja siten vastata vieläkin paremmin erilaisten asiakkaiden yhä nopeammin muuttuviin tarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotit hitsaavat osia ilman jigejäKäyttöönottovaiheessa innovaatiokeskuksessa pilotoidaan muun muassa joustavaa hitsausrobottiasemaa ilman perinteisiä jigejä. Jigi on lujatekoinen kokoonpanoa varten kehitetty apuväline, alusta, työkalu, jolla asennettava, esimerkiksi hitsaamalla liitettävä osa saadaan pysymään tarkalleen oikeassa kohdassa.Innovaatiokeskuksessa oli nähtävänä kokeilukäytössä itseään ohjaava hitsausasema, jossa robotit hitsaavat auton korin osia yhteen ilman perinteisiä jigejä. Ratkaisu tarjoaa merkittävästi lisää joustavuutta tuotantoon. Lisäksi kalliiden jigien valmistus- ja romutusvaiheet (metallien kierrätys) jäävät pois, mikä vähentää ympäristökuormaa ja säästää energiaa.Osana älykkään valmistamisen ohjelmaa Valmet Automotive ja Mapvision, patentoituun monikamerateknologiaan perustuvien digitaalisten laadunvalvontajärjestelmien valmistaja, ovat yhdistäneet osaamistaan hitsausasemaprojektissa.Joustavassa hitsausasemassa keskeinen rooli on Mapvisionin Smart Eye Cell -ratkaisulla, jossa yhdistyvät monikamerateknologia, edistyksellinen laadunvalvontaohjelmisto ja joustavaan hitsausympäristöön suunniteltu uusi mittauslaitteisto. Ratkaisussa hitsausasemaan integroitu kameramittausjärjestelmä kertoo roboteille osien sijainnin ja asennon ennen liitosta ja tarkistaa liitoksen laadun jokaisen työvaiheen jälkeen.Autojen sopimusvalmistajana Valmet Automotive tarvitsee kyvykkyyttä tuotannon joustavuuteen, nopeuteen ja määriin liittyviin asiakastarpeisiin. Perinteisten jäykkien, valmistusmalliin sidottujen tuotantolinjojen sijaan joustavien tuotantosolujen verkosto mahdollistaa pitkälle automatisoidun tehtaan, joka sopeutuu tuotannon tarpeisiin.Hitsausrobottiaseman lisäksi innovaatiokeskuksessa oli nähtävillä muun muassa AGV -siirtovaunu (AGV = Automated Guided Vehicle), robottikoira sekä koulutuskäyttöön tarkoitettu hitsauslaite, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta (AR = augmented reality). Se tarkoittaa todellista näkymää, johon on lisätty tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä, mikä havainnollistaa laitteen käyttöä harjoiteltaessa. Innovaatiokeskuksessa tutkitaan myös oman 5G-verkon mahdollisuuksia. Tulevaisuudessa käyttöön tulee todennäköisesti Wi-Fi 6G, jonka potentiaalia tullaan arvioimaan.Innovaatiokeskuksessa Valmet Automotiven yhteistyökumppaneina ovat esimerkiksi VTT, MapVision, ABB, Atlas Copco, Turun AMK.Mercedes-Benz AMG GT Coupén valmistuslinjaa rakennetaanNeliovisen Mercedes-Benz AMG GT Coupén valmistuslinjaa rakennetaan parhaillaan Uudenkaupungin autotehtaalla. Valmet Automotive on käynnistänyt AMG GT -mallin tuotannollistamiseen liittyvän projektin, jossa maalaamoa muutetaan siten, että prosessissa voidaan käyttää useita erikoisvärejä ja muun muassa mattalakkaa. GLC-hitsaamo muutetaan AMG GT -tuotannon tarpeita vastaavaksi jakokoonpanoon rakennetaan mallia varten oma valmistuslinja. Neliovisen Mercedes-Benz AMG GT Coupé -mallin valmistuksen arvioidaan työllistävän Uudenkaupungin autotehtaan eri osastoilla noin 200 henkilöä. Tuotanto on suunniteltu toteutettavaksi sisäisin henkilöstöjärjestelyin.Jatkossa kaikki nelioviset Mercedes-AMG GT -autot valmistetaan Uudessakaupungissa. Kyseessä on aito Mercedes-AMG urheiluauto, jonka laatuvaatimukset valmistukselle ovat automaailman ehdotonta huippua, ja joka tarjoaa asiakkaalle enemmän varusteluoptioita kuin mikään Uudessakaupungissa aiemmin valmistettu automalli. Mercedes-AMG GT on neljäs automalli, jota Valmet Automotive valmistaa Mercedes-Benz Group AG:lle. Tuotanto alkaa vuoden 2023 loppupuolella.Teksti ja kuvat: Timo Turkula Lähde: Valmet AutomotiveLisää aiheestaUudenkaupungin autotehdas aloittaa Mercedes-AMG GT:n valmistuksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen