21.11.2018 Ajoneuvot Talvirenkaat alle oikeaan aikaan – toimitaanko lämpimän sään vai sääntöjen mukaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin joka neljäs suomalaisautoilija vaihtaa talvirenkaat sääntöjen, ei säätilan, mukaan. Yksi kymmenestä odottaa sitkeästi ensilumiin saakka ennen renkaiden vaihtoa. Ei ehkä kannattaisi. Kolarikorjaamotoiminnastaan tunnettu Autoklinikka on selvittänyt suomalaisautoilijoiden näkemyksiä ajankohtaisiin rengasaiheisiin sekä valojen käyttöön vuoden pimeimmän jakson kannustamana.Talvirenkaita ja pitkiä ajovaloja tulisi pääasiassa hyödyntää ajo-olosuhteiden puitteissa, mutta Autoklinikan tutkimuksesta selviää, että joka neljäs autoilija vaihtaa vuosittain talvirenkaat sääntöjen, ei säätilan, mukaan. Yksi kymmenestä vaihtaa renkaansa vasta varman ensilumen tavattuaan.Valoista tiedusteltaessa peräti yli puolet vastaajista kertoi kokevansa, että kanssa-ajajat vaihtavat pimeällä kauko- ja lähivalojen välillä väärään aikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäännöt sanelevat aikataulunJoka syksy Suomen ajo-olosuhteet saavat lisää haastetta kahdelta rintamalta: kylmenevät säät tekevät teistä liukkaita, ja pimeät aamut sekä illat haittaavat näkökykyä.Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan joka neljäs suomalaiskuljettaja ei kuitenkaan seuraa talvirenkaiden vaihtamisessa säätilaa, vaan sääntöjä. 21 prosenttia vastanneista vaihtaa talvirenkaat heti, kun se on luvallista, ja viisi prosenttia vasta, kun lain mukaan on pakko.Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun, mutta niitä saa rengastyypin ja kelin mukaan käyttää muinakin aikoina.Suurin osuus, eli 44 prosenttia vastanneista, vaihtaa talvirenkaat lämpötilojen lähestyessä nollaa. 16 prosenttia hoitaa vaihdon ensimmäisen pakkasyön jälkeen ja 13 prosenttia vasta ensilumien jälkeen.– Talvirenkaat tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön säätilan muutoksia ennakoiden. Jo ensimmäisen pakkasyön jälkeen on todennäköisesti liian myöhäistä, sillä autoilija voi joutua vähintään ajamaan rengasvaihtoon kesäkumeilla liukastellen. Ajo-olosuhteet voivat myös muuttua reilusti pidemmillä matkoilla, eli lämpötilat ja tien kunto kannattaa tarkastaa koko ajomatkalta ja varustautua haastavimpien olosuhteiden mukaan, Autoklinikan kolhunoikaisun ammattilainen Juha Heiskanen muistuttaa.Pimeällä tarvitaan valoaTalvirenkaiden ohella Autoklinikan tutkimus pureutui pitkien ajovalojen käyttöön. Pimeällä kaukovalot ovat usein tarpeelliset, mutta väärin käytettyinä ne voivat luoda myös tarpeettomia riskejä kanssa-ajajille.Noin viidennes autoilijoista kertookin vastaantulijoiden vaihtavan yleensä pitkät ajovalot lähivaloihin liian aikaisin, jättäen tarpeettoman pimeän alueen autojen välille. 34 prosenttia taas kokee vaihtojen tapahtuvan keskimäärin liian myöhään, jolloin pitkät ajovalot ehtivät häikäistä vastaantulijaa. Vain 44 prosenttia vastanneista kokee, että vastaantulijat vaihtavat keskimäärin pitkistä valoista lähivaloihin oikeaan aikaan.Lisäksi tutkimus paljasti sen, että suomalaiset autoilijat eivät täysin tunne pitkiä ajovaloja koskevia sääntöjä. Liikenneturvan viisi vinkkiä autoiluun pimeällä – Tarkista valojen kunto ja kohdistus aika ajoin. – Puhdista auton ajovalot ennen ajoon lähtöä, etenkin pakkasaamuina. Nykyvalot eivät sula itsekseen auki matalan toimintalämpötilansa vuoksi. – Varmista onko autossasi päivänajovalot (DRL) ja muista kytkeä ajovalot päälle olosuhteiden niin vaatiessa esimerkiksi valoisaan aikaan sumussa, lumi- ja vesisateessa. – Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi. – Käytä valoja tehokkaasti myös viestintään: Vilkuta ajoissa, voit väläyttää 2-3 kertaa jarruvaloja hyvissä ajoin esimerkiksi maantiellä sivutielle kääntyessäsi, ole kohtelias – älä häikäise muita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkät päällä moottoritiellä?Liikenneturvan mukaan toimiva nyrkkisääntö on se, että pimeällä ajettaessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.Autoklinikan kyselyyn vastanneista 30 prosenttia esimerkiksi luulee virheellisesti, että pitkiä valoja saa käyttää valaistuilla teillä. 64 prosenttia taas luulee, että pitkiltä ajovaloilta on vaihdettava aina pois vastaantulijan kohdalla myös moottoritiellä. Tosiasiassa lähivalot ovat moottoritiellä tarpeen vain, jos vaikkapa tien kaartuminen saa ajovalot kohdistumaan vastaantulevan kuljettajan silmiin. Autoklinikan näkemys jakaa mielipiteitä, mutta samaan kannustaa myös Liikenneturva.– Pitkien ajovalojen käytön ohjenuoria on hyvä palauttaa mieleensä nyt, kun päivät jälleen pimenevät. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa pimeitä tieosuuksia on vähemmän, tuntuma kauko- ja lähivalojen yhteispeliin sekä tilannekohtaiseen toimimiseen heikkenee helposti ilman erityistä valppautta, Juha Heiskanen toteaa.– Talven tullen on myös tärkeää tarkastaa, että valot ovat tielle lähdettäessä paljaat. LED-valot eivät esimerkiksi tuota lämpöä eivätkä näin ollen sula esiin itsekseen. Lisäksi takavalot jäävät helposti paitsioon, vaikka ovat kanssa-ajajien näkökulmasta auton näkyvyydelle kriittiset. Tarkasta siis myös takavalot ja vaihda huonolla kelillä mahdollinen päivävaloasetus pois käytöstä, jotta myös takavalot palavat.Lähteet: Autoklinikka, Liikenneturva Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1169 mannersuomalaista, ja otos kerättiin kesä- ja heinäkuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla