21.11.2018 Ajoneuvot Talvirenkaat alle oikeaan aikaan – toimitaanko lämpimän sään vai sääntöjen mukaan? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Noin joka neljäs suomalaisautoilija vaihtaa talvirenkaat sääntöjen, ei säätilan, mukaan. Yksi kymmenestä odottaa sitkeästi ensilumiin saakka ennen renkaiden vaihtoa. Ei ehkä kannattaisi. Kolarikorjaamotoiminnastaan tunnettu Autoklinikka on selvittänyt suomalaisautoilijoiden näkemyksiä ajankohtaisiin rengasaiheisiin sekä valojen käyttöön vuoden pimeimmän jakson kannustamana. Talvirenkaita ja pitkiä ajovaloja tulisi pääasiassa hyödyntää ajo-olosuhteiden puitteissa, mutta Autoklinikan tutkimuksesta selviää, että joka neljäs autoilija vaihtaa vuosittain talvirenkaat sääntöjen, ei säätilan, mukaan. Yksi kymmenestä vaihtaa renkaansa vasta varman ensilumen tavattuaan. Valoista tiedusteltaessa peräti yli puolet vastaajista kertoi kokevansa, että kanssa-ajajat vaihtavat pimeällä kauko- ja lähivalojen välillä väärään aikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säännöt sanelevat aikataulun Joka syksy Suomen ajo-olosuhteet saavat lisää haastetta kahdelta rintamalta: kylmenevät säät tekevät teistä liukkaita, ja pimeät aamut sekä illat haittaavat näkökykyä. Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan joka neljäs suomalaiskuljettaja ei kuitenkaan seuraa talvirenkaiden vaihtamisessa säätilaa, vaan sääntöjä. 21 prosenttia vastanneista vaihtaa talvirenkaat heti, kun se on luvallista, ja viisi prosenttia vasta, kun lain mukaan on pakko. Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun, mutta niitä saa rengastyypin ja kelin mukaan käyttää muinakin aikoina. Suurin osuus, eli 44 prosenttia vastanneista, vaihtaa talvirenkaat lämpötilojen lähestyessä nollaa. 16 prosenttia hoitaa vaihdon ensimmäisen pakkasyön jälkeen ja 13 prosenttia vasta ensilumien jälkeen. – Talvirenkaat tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön säätilan muutoksia ennakoiden. Jo ensimmäisen pakkasyön jälkeen on todennäköisesti liian myöhäistä, sillä autoilija voi joutua vähintään ajamaan rengasvaihtoon kesäkumeilla liukastellen. Ajo-olosuhteet voivat myös muuttua reilusti pidemmillä matkoilla, eli lämpötilat ja tien kunto kannattaa tarkastaa koko ajomatkalta ja varustautua haastavimpien olosuhteiden mukaan, Autoklinikan kolhunoikaisun ammattilainen Juha Heiskanen muistuttaa. Pimeällä tarvitaan valoa Talvirenkaiden ohella Autoklinikan tutkimus pureutui pitkien ajovalojen käyttöön. Pimeällä kaukovalot ovat usein tarpeelliset, mutta väärin käytettyinä ne voivat luoda myös tarpeettomia riskejä kanssa-ajajille. Noin viidennes autoilijoista kertookin vastaantulijoiden vaihtavan yleensä pitkät ajovalot lähivaloihin liian aikaisin, jättäen tarpeettoman pimeän alueen autojen välille. 34 prosenttia taas kokee vaihtojen tapahtuvan keskimäärin liian myöhään, jolloin pitkät ajovalot ehtivät häikäistä vastaantulijaa. Vain 44 prosenttia vastanneista kokee, että vastaantulijat vaihtavat keskimäärin pitkistä valoista lähivaloihin oikeaan aikaan. Lisäksi tutkimus paljasti sen, että suomalaiset autoilijat eivät täysin tunne pitkiä ajovaloja koskevia sääntöjä. Liikenneturvan viisi vinkkiä autoiluun pimeällä – Tarkista valojen kunto ja kohdistus aika ajoin. – Puhdista auton ajovalot ennen ajoon lähtöä, etenkin pakkasaamuina. Nykyvalot eivät sula itsekseen auki matalan toimintalämpötilansa vuoksi. – Varmista onko autossasi päivänajovalot (DRL) ja muista kytkeä ajovalot päälle olosuhteiden niin vaatiessa esimerkiksi valoisaan aikaan sumussa, lumi- ja vesisateessa. – Muista, että näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi. – Käytä valoja tehokkaasti myös viestintään: Vilkuta ajoissa, voit väläyttää 2-3 kertaa jarruvaloja hyvissä ajoin esimerkiksi maantiellä sivutielle kääntyessäsi, ole kohtelias – älä häikäise muita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkät päällä moottoritiellä? Liikenneturvan mukaan toimiva nyrkkisääntö on se, että pimeällä ajettaessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat. Autoklinikan kyselyyn vastanneista 30 prosenttia esimerkiksi luulee virheellisesti, että pitkiä valoja saa käyttää valaistuilla teillä. 64 prosenttia taas luulee, että pitkiltä ajovaloilta on vaihdettava aina pois vastaantulijan kohdalla myös moottoritiellä. Tosiasiassa lähivalot ovat moottoritiellä tarpeen vain, jos vaikkapa tien kaartuminen saa ajovalot kohdistumaan vastaantulevan kuljettajan silmiin. Autoklinikan näkemys jakaa mielipiteitä, mutta samaan kannustaa myös Liikenneturva. – Pitkien ajovalojen käytön ohjenuoria on hyvä palauttaa mieleensä nyt, kun päivät jälleen pimenevät. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa pimeitä tieosuuksia on vähemmän, tuntuma kauko- ja lähivalojen yhteispeliin sekä tilannekohtaiseen toimimiseen heikkenee helposti ilman erityistä valppautta, Juha Heiskanen toteaa. – Talven tullen on myös tärkeää tarkastaa, että valot ovat tielle lähdettäessä paljaat. LED-valot eivät esimerkiksi tuota lämpöä eivätkä näin ollen sula esiin itsekseen. Lisäksi takavalot jäävät helposti paitsioon, vaikka ovat kanssa-ajajien näkökulmasta auton näkyvyydelle kriittiset. Tarkasta siis myös takavalot ja vaihda huonolla kelillä mahdollinen päivävaloasetus pois käytöstä, jotta myös takavalot palavat. Lähteet: Autoklinikka, Liikenneturva Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1169 mannersuomalaista, ja otos kerättiin kesä- ja heinäkuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan