6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvirenkaiksi hyväksyttävien renkaiden määritelmä muuttui sunnuntaina 1.12. Autoliittoon on tullut paljon kyselyjä, joista on pääteltävissä, ettei väärinymmärryksiltä ole vältytty. Talven saapuessa autoilijoita on hämmentänyt talvirenkaaksi hyväksyttävien renkaiden määritelmän muuttuminen. Kun vielä marraskuun loppuun saakka enintään 3500 kg:n henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa talvirenkaaksi on hyväksytty rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow), ei sunnuntaista 1.12. alkaen tämä enää välttämättä riitä. Uusien sääntöjen mukaan nastattomissa talvirenkaissa pitää jatkossa olla ns. lumipitomerkintä eli 3PMSF-symboli, jossa on lumihiutale vuoren sisällä.Monelta autoilijalta on mennyt ohi se, että uusi vaatimus lumipitomerkinnästä ei koske nastarenkaita eikä POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustettuja renkaita.- Meille on tullut huolestuneita yhteydenottoja, että pitääkö nyt käytössä olevat ilman 3PMSF-merkintää olevat nastarenkaat hävittää. Nastarenkaita saa kuitenkin siis käyttää jatkossakin, vaikka niissä ei kyseistä lumipitomerkintää olisi – toki sellainen nastarenkaassakin aika usein kuitenkin on, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.Vaatimus lumipitomerkinnästä nastattomissa talvirenkaissa tulee myös luokittelumassaltaan yli 750 kg:n perävaunuihin (O2-luokka), mutta vasta viiden vuoden päästä eli 1.12.2029 alkaen.Toinen huomionarvoinen asia on se, ettei M+S -merkintä tee nastattomasta renkaastakaan automaattisesti laitonta. Jos renkaassa on M+S -merkinnän lisäksi 3PMSF -symboli, niin sitä saa käyttää Suomen talvessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaan iällä on olennainen vaikutus pitoonVaikka käytössä olisi renkaat, jotka täyttävät uudet talvirenkaalta vaadittavat kriteerit, on tärkeää kiinnittää huomiota myös renkaan kuntoon ja ikään. Lain vaatima minimiurasyvyys talvirenkaalle on 3,0 mm. Suosituksena on kuitenkin uusia renkaat, jos kulutuspintaa on jäljellä enää alle viisi milliä. Nastarenkaassa on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko nastat kunnolla kiinni renkaassa ja pääsääntöisesti tallella.Renkaan valmistusajankohdan pystyy katsomaan sen kyljessä olevan DOT-merkinnän lopusta. Neljä numeroa ovaalin sisällä kertovat valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4223 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2023). Renkaat on syytä uusia, kun niillä on ajettu kuusi ajokautta tai kun niiden valmistusajankohdasta on kulunut kymmenen vuotta, siitä riippuen, kumpi tulee aiemmin vastaan. Iän myötä kumi kovettuu eikä rengas enää toimi suunnitellulla tavalla, vaikka se näyttäisi päällisin puolin uudelta.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle