4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arvioituaan tilanteen uudelleen Audi päättikin yllättäen nimetä uuden sukupolven A6:n A6:ksi. Avantina se on muun muassa historian aerodynaamisin farmari-Audi. Se on nyt Audin oma syy, että tässä kohtaa ei päästä suoraan asiaan, upouuteen A6 Avantiin, vaan joudutaan uhraamaan muutama rivi mallinimiasioille. Audihan on muuttanut sekä mallinimi- että mallimerkintätaktiikkaansa viime vuosina keskustelua herättäneisiin suuntiin, ja sitten pyörtänyt ne päätökset, onnistuen herättämään lisää keskustelua. Tässäkin kohtaa vielä joitain viikkoja sitten oli täysin selvää, että juuri tätä nimenomaista automallia tultaisiin kutsumaan Audi A7 Avantiksi, sillä Audi oli päättänyt, että polttomoottorimallit tulisivat jatkossa saamaan parittomat numerot, sähkömallien jatkaessa aiempien parillisten kanssa. Tämä politiikka kuitenkin romutettiin aiemmin tänä vuonna. Viime vuoden puolella esiteltiin uusi sähköinen A6 E-Tron, ja nyt siis polttomoottorinen A6. Harmi vain, että A4:n nimi ehdittiin muuttaa A5:ksi ennen kuin politiikasta keksittiin luopua. Yhtä kaikki, meillä on nyt rehellisesti uuden C9-sukupolven polttomoottorinen Audi A6 Avant. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistettava ja silti muuttunutRehellisesti A6:ksi nimetty uusi A6 esiteltiin tässä vaiheessa pelkästään Avantina eli farmarimallina. Ainakin aiempien tietojen perusteella sen toisen korimallin pitäisi olla edellispolven sedanin sijaan Sportback eli kokonaisella takaluukulla varustettu liftback, ikään kuin väistyvä A7 Sportback. Oli takaluukku porrasperämallissa millainen tahansa, sen vuoro lipua parrasvaloihin koittaa nykytiedon valossa jo ensi kuussa. Lisäksi odotettavissa on elämäntapafarmari A6 Allroad Quattro sekä uuden polven RS 6 Avant. Mutta asiaan.Uusi A6 Avant rakentuu odotetusti konsernin uudelle Premium Platform Combustionille eli PPC:lle, erotuksena kaimastaan A6 E-Tronista, joka rakentuu puolestaan Premium Platform Electricille eli PPE:lle. Ehkä PPE:tä vähän vähemmän vallankumouksellisen PPC:n varassa Audi on pystynyt rakentamaan C9-polven edeltäjiensä suoraksi jatkoksi eli bensiini ja diesel palavat sen polttomoottoreissa, jotka ovat käytännössä meille ennestään tuttuja masiinoita. Auto on toki ulkonäkönsä perusteella täysin tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, mutta se on paitsi kasvanut kokoa, myös tarkistanut vyötäröään eli tullut entistä aerodynaamisemmaksi, ilmanvastuskertoimen ollessa vain 0,25, mikä tekee C9:stä kautta aikain virtaviivaisimman farmarikorisen Audi-mallin. Vertailun vuoksi A6 Avant E-Tronissa vastaava lukema on 0,24 eli enää aika pienistä eroista puhutaan.Tässä onkin pitkälti uuden sukupolven suola: A6 Avant on nyt ainakin tavaratilansa osalta hieman aiempaa tilavampi, sen hiottu aerodynaamiikka tekee siitä polttoainetehokkaamman, ja lisäksi sen kerrotaan olevan aiempaa parempi ajettava uusilla ohjauksen ja alustan säädöillä sekä yksityiskohdilla. Progressiivinen ohjaus on autossa vakiona. Saatavilla on myös nelivetomallien yhteyteen nelipyöräohjaus, joka täyttää tehtäväänsä nopeudesta riippuen eri tavoin. Parkkipyörityksessä sen pitäisi leikata auton kääntöympyrää noin metrin verran. A6:n koon kasvu rajoittuu käytännössä korin kokonaispituuteen, jota on tullut lisää kuutisen senttimetriä, pituuden ollessa nyt senttiä vaille viisi metriä. Edeltäjäpolvi C8:n kanssa käytännössä identtiset akseliväli ja korileveys kielivät siitä, että edeltäjämalli on ollut jollakin tavalla C9:ää suunniteltaessa piirustuspöydällä läsnä.Tänne ennättävät vain lataushybriditEdellisen kappaleen ajatuksen jatkeeksi voi todeta, että pyörää ei ole lähdetty keksimään uudelleen myöskään kabiinissa, tosin täällä yhtäläisyydet eivät ole laajoja edellispolven kanssa, vaan pikkusisar A5:n kanssa. Peruspalikat koostuvat siis Audi Virtual Cockpit -kokonaisuudesta, jossa on 11,9 tuuman digitaalimittaristo ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäyttö. Lisäksi monien nykyisten Audi-mallien tapaan lisävarusteluettelosta voi ruksia vielä erikseen etumatkustajan oman 10,9-tuumaisen MMI-näytön. Audi kertoo kiinnittäneensä matkustuskokemuksessa erityistä huomiota mukavuuteen ja hiljaisuuteen, ja saavuttaneensa jopa 30 prosenttia pienemmän melutason. Erityisesti valinnaisen mukautuvan ilmajousituksen kanssa Audi kuvailee uuden A6:n tarjoavan ensiluokkaisen matkustuskokemuksen, johon sen mukaan luokan muut tarjokkaat eivät tällä hetkellä pysty.Audi alkaa valmistamaan C9-polven A6:ta Neckarsulmin tehtaallaan Saksassa neli- ja kuusisylinterisillä kevythybridivoimalinjoilla sekä diesel- että bensiinikäyttöisenä, mutta nämä voimalinjatiedot liikuttavat Suomessa korkeintaan heitä, jotka aikovat tuoda omansa käytettynä ulkomailta. Suomeen autoa aletaan tuomaan esimerkiksi uuden Audi Q5:n tapaan pelkästään lataushybridivoimalinjojen kera, mutta niiden yksityiskohdat antavat vielä odottaa itseään. Kauaa niitä ei ilmeisesti tarvitse odottaa, sillä Audi kertoo julkistavansa uutuuden hinnat vielä kuluvan kuukauden aikana. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous