4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arvioituaan tilanteen uudelleen Audi päättikin yllättäen nimetä uuden sukupolven A6:n A6:ksi. Avantina se on muun muassa historian aerodynaamisin farmari-Audi. Se on nyt Audin oma syy, että tässä kohtaa ei päästä suoraan asiaan, upouuteen A6 Avantiin, vaan joudutaan uhraamaan muutama rivi mallinimiasioille. Audihan on muuttanut sekä mallinimi- että mallimerkintätaktiikkaansa viime vuosina keskustelua herättäneisiin suuntiin, ja sitten pyörtänyt ne päätökset, onnistuen herättämään lisää keskustelua. Tässäkin kohtaa vielä joitain viikkoja sitten oli täysin selvää, että juuri tätä nimenomaista automallia tultaisiin kutsumaan Audi A7 Avantiksi, sillä Audi oli päättänyt, että polttomoottorimallit tulisivat jatkossa saamaan parittomat numerot, sähkömallien jatkaessa aiempien parillisten kanssa. Tämä politiikka kuitenkin romutettiin aiemmin tänä vuonna. Viime vuoden puolella esiteltiin uusi sähköinen A6 E-Tron, ja nyt siis polttomoottorinen A6. Harmi vain, että A4:n nimi ehdittiin muuttaa A5:ksi ennen kuin politiikasta keksittiin luopua. Yhtä kaikki, meillä on nyt rehellisesti uuden C9-sukupolven polttomoottorinen Audi A6 Avant. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistettava ja silti muuttunutRehellisesti A6:ksi nimetty uusi A6 esiteltiin tässä vaiheessa pelkästään Avantina eli farmarimallina. Ainakin aiempien tietojen perusteella sen toisen korimallin pitäisi olla edellispolven sedanin sijaan Sportback eli kokonaisella takaluukulla varustettu liftback, ikään kuin väistyvä A7 Sportback. Oli takaluukku porrasperämallissa millainen tahansa, sen vuoro lipua parrasvaloihin koittaa nykytiedon valossa jo ensi kuussa. Lisäksi odotettavissa on elämäntapafarmari A6 Allroad Quattro sekä uuden polven RS 6 Avant. Mutta asiaan.Uusi A6 Avant rakentuu odotetusti konsernin uudelle Premium Platform Combustionille eli PPC:lle, erotuksena kaimastaan A6 E-Tronista, joka rakentuu puolestaan Premium Platform Electricille eli PPE:lle. Ehkä PPE:tä vähän vähemmän vallankumouksellisen PPC:n varassa Audi on pystynyt rakentamaan C9-polven edeltäjiensä suoraksi jatkoksi eli bensiini ja diesel palavat sen polttomoottoreissa, jotka ovat käytännössä meille ennestään tuttuja masiinoita. Auto on toki ulkonäkönsä perusteella täysin tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, mutta se on paitsi kasvanut kokoa, myös tarkistanut vyötäröään eli tullut entistä aerodynaamisemmaksi, ilmanvastuskertoimen ollessa vain 0,25, mikä tekee C9:stä kautta aikain virtaviivaisimman farmarikorisen Audi-mallin. Vertailun vuoksi A6 Avant E-Tronissa vastaava lukema on 0,24 eli enää aika pienistä eroista puhutaan.Tässä onkin pitkälti uuden sukupolven suola: A6 Avant on nyt ainakin tavaratilansa osalta hieman aiempaa tilavampi, sen hiottu aerodynaamiikka tekee siitä polttoainetehokkaamman, ja lisäksi sen kerrotaan olevan aiempaa parempi ajettava uusilla ohjauksen ja alustan säädöillä sekä yksityiskohdilla. Progressiivinen ohjaus on autossa vakiona. Saatavilla on myös nelivetomallien yhteyteen nelipyöräohjaus, joka täyttää tehtäväänsä nopeudesta riippuen eri tavoin. Parkkipyörityksessä sen pitäisi leikata auton kääntöympyrää noin metrin verran. A6:n koon kasvu rajoittuu käytännössä korin kokonaispituuteen, jota on tullut lisää kuutisen senttimetriä, pituuden ollessa nyt senttiä vaille viisi metriä. Edeltäjäpolvi C8:n kanssa käytännössä identtiset akseliväli ja korileveys kielivät siitä, että edeltäjämalli on ollut jollakin tavalla C9:ää suunniteltaessa piirustuspöydällä läsnä.Tänne ennättävät vain lataushybriditEdellisen kappaleen ajatuksen jatkeeksi voi todeta, että pyörää ei ole lähdetty keksimään uudelleen myöskään kabiinissa, tosin täällä yhtäläisyydet eivät ole laajoja edellispolven kanssa, vaan pikkusisar A5:n kanssa. Peruspalikat koostuvat siis Audi Virtual Cockpit -kokonaisuudesta, jossa on 11,9 tuuman digitaalimittaristo ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäyttö. Lisäksi monien nykyisten Audi-mallien tapaan lisävarusteluettelosta voi ruksia vielä erikseen etumatkustajan oman 10,9-tuumaisen MMI-näytön. Audi kertoo kiinnittäneensä matkustuskokemuksessa erityistä huomiota mukavuuteen ja hiljaisuuteen, ja saavuttaneensa jopa 30 prosenttia pienemmän melutason. Erityisesti valinnaisen mukautuvan ilmajousituksen kanssa Audi kuvailee uuden A6:n tarjoavan ensiluokkaisen matkustuskokemuksen, johon sen mukaan luokan muut tarjokkaat eivät tällä hetkellä pysty.Audi alkaa valmistamaan C9-polven A6:ta Neckarsulmin tehtaallaan Saksassa neli- ja kuusisylinterisillä kevythybridivoimalinjoilla sekä diesel- että bensiinikäyttöisenä, mutta nämä voimalinjatiedot liikuttavat Suomessa korkeintaan heitä, jotka aikovat tuoda omansa käytettynä ulkomailta. Suomeen autoa aletaan tuomaan esimerkiksi uuden Audi Q5:n tapaan pelkästään lataushybridivoimalinjojen kera, mutta niiden yksityiskohdat antavat vielä odottaa itseään. Kauaa niitä ei ilmeisesti tarvitse odottaa, sillä Audi kertoo julkistavansa uutuuden hinnat vielä kuluvan kuukauden aikana. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster