4.3.2025

Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä

Kuva Audi

Arvioituaan tilanteen uudelleen Audi päättikin yllättäen nimetä uuden sukupolven A6:n A6:ksi. Avantina se on muun muassa historian aerodynaamisin farmari-Audi.

Se on nyt Audin oma syy, että tässä kohtaa ei päästä suoraan asiaan, upouuteen A6 Avantiin, vaan joudutaan uhraamaan muutama rivi mallinimiasioille.

Audihan on muuttanut sekä mallinimi- että mallimerkintätaktiikkaansa viime vuosina keskustelua herättäneisiin suuntiin, ja sitten pyörtänyt ne päätökset, onnistuen herättämään lisää keskustelua. Tässäkin kohtaa vielä joitain viikkoja sitten oli täysin selvää, että juuri tätä nimenomaista automallia tultaisiin kutsumaan Audi A7 Avantiksi, sillä Audi oli päättänyt, että polttomoottorimallit tulisivat jatkossa saamaan parittomat numerot, sähkömallien jatkaessa aiempien parillisten kanssa. Tämä politiikka kuitenkin romutettiin aiemmin tänä vuonna.

Viime vuoden puolella esiteltiin uusi sähköinen A6 E-Tron, ja nyt siis polttomoottorinen A6. Harmi vain, että A4:n nimi ehdittiin muuttaa A5:ksi ennen kuin politiikasta keksittiin luopua.

Yhtä kaikki, meillä on nyt rehellisesti uuden C9-sukupolven polttomoottorinen Audi A6 Avant.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistettava ja silti muuttunut

Rehellisesti A6:ksi nimetty uusi A6 esiteltiin tässä vaiheessa pelkästään Avantina eli farmarimallina. Ainakin aiempien tietojen perusteella sen toisen korimallin pitäisi olla edellispolven sedanin sijaan Sportback eli kokonaisella takaluukulla varustettu liftback, ikään kuin väistyvä A7 Sportback. Oli takaluukku porrasperämallissa millainen tahansa, sen vuoro lipua parrasvaloihin koittaa nykytiedon valossa jo ensi kuussa. Lisäksi odotettavissa on elämäntapafarmari A6 Allroad Quattro sekä uuden polven RS 6 Avant.

Mutta asiaan.

Uusi A6 Avant rakentuu odotetusti konsernin uudelle Premium Platform Combustionille eli PPC:lle, erotuksena kaimastaan A6 E-Tronista, joka rakentuu puolestaan Premium Platform Electricille eli PPE:lle. Ehkä PPE:tä vähän vähemmän vallankumouksellisen PPC:n varassa Audi on pystynyt rakentamaan C9-polven edeltäjiensä suoraksi jatkoksi eli bensiini ja diesel palavat sen polttomoottoreissa, jotka ovat käytännössä meille ennestään tuttuja masiinoita.

Auto on toki ulkonäkönsä perusteella täysin tunnistettavissa lajinsa edustajaksi, mutta se on paitsi kasvanut kokoa, myös tarkistanut vyötäröään eli tullut entistä aerodynaamisemmaksi, ilmanvastuskertoimen ollessa vain 0,25, mikä tekee C9:stä kautta aikain virtaviivaisimman farmarikorisen Audi-mallin. Vertailun vuoksi A6 Avant E-Tronissa vastaava lukema on 0,24 eli enää aika pienistä eroista puhutaan.

Tässä onkin pitkälti uuden sukupolven suola: A6 Avant on nyt ainakin tavaratilansa osalta hieman aiempaa tilavampi, sen hiottu aerodynaamiikka tekee siitä polttoainetehokkaamman, ja lisäksi sen kerrotaan olevan aiempaa parempi ajettava uusilla ohjauksen ja alustan säädöillä sekä yksityiskohdilla. Progressiivinen ohjaus on autossa vakiona. Saatavilla on myös nelivetomallien yhteyteen nelipyöräohjaus, joka täyttää tehtäväänsä nopeudesta riippuen eri tavoin. Parkkipyörityksessä sen pitäisi leikata auton kääntöympyrää noin metrin verran.

A6:n koon kasvu rajoittuu käytännössä korin kokonaispituuteen, jota on tullut lisää kuutisen senttimetriä, pituuden ollessa nyt senttiä vaille viisi metriä. Edeltäjäpolvi C8:n kanssa käytännössä identtiset akseliväli ja korileveys kielivät siitä, että edeltäjämalli on ollut jollakin tavalla C9:ää suunniteltaessa piirustuspöydällä läsnä.

Tänne ennättävät vain lataushybridit

Edellisen kappaleen ajatuksen jatkeeksi voi todeta, että pyörää ei ole lähdetty keksimään uudelleen myöskään kabiinissa, tosin täällä yhtäläisyydet eivät ole laajoja edellispolven kanssa, vaan pikkusisar A5:n kanssa.

Peruspalikat koostuvat siis Audi Virtual Cockpit -kokonaisuudesta, jossa on 11,9 tuuman digitaalimittaristo ja 14,5 tuuman MMI-kosketusnäyttö. Lisäksi monien nykyisten Audi-mallien tapaan lisävarusteluettelosta voi ruksia vielä erikseen etumatkustajan oman 10,9-tuumaisen MMI-näytön.

Audi kertoo kiinnittäneensä matkustuskokemuksessa erityistä huomiota mukavuuteen ja hiljaisuuteen, ja saavuttaneensa jopa 30 prosenttia pienemmän melutason. Erityisesti valinnaisen mukautuvan ilmajousituksen kanssa Audi kuvailee uuden A6:n tarjoavan ensiluokkaisen matkustuskokemuksen, johon sen mukaan luokan muut tarjokkaat eivät tällä hetkellä pysty.

Audi alkaa valmistamaan C9-polven A6:ta Neckarsulmin tehtaallaan Saksassa neli- ja kuusisylinterisillä kevythybridivoimalinjoilla sekä diesel- että bensiinikäyttöisenä, mutta nämä voimalinjatiedot liikuttavat Suomessa korkeintaan heitä, jotka aikovat tuoda omansa käytettynä ulkomailta.

Suomeen autoa aletaan tuomaan esimerkiksi uuden Audi Q5:n tapaan pelkästään lataushybridivoimalinjojen kera, mutta niiden yksityiskohdat antavat vielä odottaa itseään.

Kauaa niitä ei ilmeisesti tarvitse odottaa, sillä Audi kertoo julkistavansa uutuuden hinnat vielä kuluvan kuukauden aikana.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat