14.7.2024

Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin

Kuva Audi
Jo tämä kuvakulma osaa kertoa sen, että uutuus on nykyiseen A4:ään nähden suurelta osin täysin uusi.

Audin mallisto kokee vielä tänä vuonna isoja mullistuksia uutuusmalleista uuteen mallistopolitiikkaan. A4:ää seuraava A5 päästää meidät jännityksestä jo ensi viikolla.

Jos tuntuu siltä, että Audilla on ollut ainakin perinteisten luokkien kohdalla uutuusrintama hiljaisena, asiaan on tulossa muutos.

Tämän artikkelin julkaisuhetkellä jo ylihuomenna, tiistaina 16. heinäkuuta Audin on määrä julkistaa uusi A5. Saimme siitä ensimmäisen virallisen tiiserikuvan vasta muutamaa päivää ennen itse julkistusta.

Kuten on ollut tiedossa, uusi A5 ei ole edeltäjänsä tavoin sporttisempi neliovinen-, coupé- tai avoversio A4:stä, vaan sen sijaan nykyisen A4:n suora seuraaja. Mallinimi vaihtuu, koska Audi on varannut sähkö- ja polttomoottoriautojen yhteiselon aikakaudelle parilliset numerot, kuten A4:n, sähköautoille, ja parittomat puolestaan polttomoottoriautoille. Täten meidän on totuteltava muun muassa "Audi A5 Avantin" käsitteeseen, mikä tuntuu hassulta.

Jo tämä kuvakulma osaa kertoa sen, että uutuus on nykyiseen A4:ään nähden suurelta osin täysin uusi.

Uusi A5 seuraa A4:n B9 -sukupolvea, jota on valmistettu jo yhdeksän vuoden ajan. Kysymys on siis kohtuullisen isosta sukupolvenvaihdoksesta. A5 tulee rakentumaan uudistetulle polttomoottoriperusrakenteelle, jota Audi kutsuu PPC:ksi eli Premium Platform Combustioniksi, erotuksena PPE:stä, Premium Platform Electricistä, joka sai Audi-debyyttinsä aiemmin tänä vuonna Q6 E-Tronin myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A6 E-Tron ehtii sekin heinäkuun uutuudeksi

Ensimmäinen perinteisten korimallien esimerkki uudesta mallistopolitiikasta tulee olemaan A6 E-Tron. Käytännössä sähköiseksi vastineeksi nykyiselle A6:lle miellettävä uutuus perustuu Q6 E-Tronin kanssa samalle PPE -arkkitehtuurille. Uusi A6 E-Tron on Audin ensimmäinen täyssähköauto Sportback- eli liftback- sekä Avant- eli farmarikorimalleilla. Varsinkin Avantia sopii odottaa suurella mielenkiinnolla siitä näkökulmasta, että siitä tulee BMW i5 Touringin suora kilpailija, ja ylipäätään yksi harvoista isoista täyssähköfarmareista. Audi kertoo esittelevänsä A6 E-Tronin maailmalle heinäkuun lopulla eli nopealla matematiikalla kahden viikon sisällä tämän artikkelin julkaisusta.

A6 E-Tron Concept antoi esimakua uutuudesta jo vuonna 2021.

Samalla kun A6:n mallinimi siirtyy konkreettisesti sähköautolle, tulee nykyisen, kuutisen vuotta vanhan A6:n suora, polttomoottorinen seuraaja samalla logiikalla kantamaan nimeä A7. Tässä alkaa pikku hiljaa konkretisoitua Audin lupaus peräti 20 uutuusmallin supervyörystä pelkästään vuosina 2024 - 2025.

Myös Q5:n vuoro koittaa muutaman kuukauden sisällä

Eikä tässä todellakaan vielä kaikki. Audin oma ase erittäin suosittuun ja samalla hyvin kilpailtuun D-SUV -segmenttiin, Q5, on sekin menossa uusiksi vielä tämän vuoden aikana. Audi ei täsmennä vielä tässä kohtaa tarkkoja päivämääriä, mutta kertoo Q5:n seuraavan sukupolven näkevän päivänvalon "syksyllä".

Nykyinen Q5:n sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2016 lähtien, ja se on 15 vuotta vanhan mallinimen toinen painos. Uutuus tulee täten olemaan Q5:n kolmas sukupolvi. Q5:n uusi sukupolvi osuu rakoon, jossa pääkilpailijoista Mercedes-Benz GLC on kolmisen vuotta vanha, ja BMW X3 on juuri kokenut merkittävän elinkaaripäivityksen.

Aiemman perusteella myös uudesta Q5:stä tultaneen näkemään pitkäkattoisen SUV-mallin rinnalla Q5 Sportback-malli.

Lähde: Audi

Luetuimmat