6.2.2024

Tanjan sähköauto on odottanut korjausta lokakuusta asti – varaosien saatavuus viivästyttänyt kuukausilla

Kuopiolaisen Tanja Koljosen tytär ajoi perheen Maxus-sähköautolla kolarin lokakuussa. Auto on ollut kuukausia korjaamatta, koska autoon ei ole saanut varaosia.

Kuopiolainen Tanja Koljonen hankki miehensä kanssa heinäkuussa 2022 Maxus Euniq 5 Grand Wagon -sähköauton. Seitsenpaikkainen auto hankittiin täysin perheen tarpeisiin.

– Olin aiemmin ajanut Nissan Leafilla ja tottunut sähköautoihin. Maxus tuli hankittua, kun aloimme miehemme kanssa sijaisvanhemmiksi, Tanja Koljonen sanoo.

Seitsenpaikkaisen auton hankinnassa tuli kiire, kun Koljosen perheeseen tuli pienet sisarukset kesällä 2022. Maxus löytyi nopeasti kuopiolaisesta Maxuksen jälleenmyyjäliikkeestä.

Sijaisvanhemmuuden lisäksi Koljoset toimivat myös tukiperheenä. Kun oma lapsikin täytyy saada mukaan kyytiin aikuisten lisäksi, Maxuksen kaikki seitsemän istuinpaikkaa ovat usein Koljosen perheen käytössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varaosien nopeaa saapumista pidettiin epätodennäköisenä

Koljosen tytär kuitenkin ajoi Maxuksella kolarin lokakuussa 2023, eikä auto ole sen jälkeen ollut perheen käytössä. Se on odottanut lokakuusta asti varaosia, että auto päästäisi korjaamaan.

– Korjaamolta sanottiin, että varaosien saaminen voi mennä ensi juhannukseen. Tai jouluun – tai jopa vuoteen 2025. Eivät pitäneet mitenkään todennäköisenä, että tarvittavat varaosat saapuisivat kovinkaan nopeasti, Koljonen sanoo.

Auton koriin tuli kolarissa vaurioita ja sen lisäksi auton akkukotelo vaurioitui. Varsinainen ajoakku pysyi kolarissa ehjänä.

Vaikka auton akku ei vaurioitunut, Koljosen Maxuksen korjauksen kustannusarvio on silti suuri, 13 700 euroa. Moottori on aiemmin kertonut, että vauriot sähköautojen akkutekniikassa voivat olla kalliita korjata.

Koljosen perheelle auton seisominen korjaamattomana korjaamolla on tuonut paljon hankaluuksia.

– Kaikenlainen liikkuminen on vähentynyt paljon, koska seitsemänpaikkainen auto hankittiin oikeasti tarpeeseen, Tanja Koljonen sanoo.

Auton ostohetkellä Tanja Koljonen otti Maxukseen auton myyneestä kuopiolaisesta myyjäliikkeestä Fennian vakuutuksen.

– Kun näitä asioita kolarin jälkeen alettiin selvitellä, niin kävi ilmi, että vakuutuksessa on lunastusturva, mutta ei sijaisautoa se ei kata. En vain tullut sitä vakuutuksenottohetkellä tarkistaneeksi, Koljonen sanoo.

Lunastukseen auto ei kuitenkaan mennyt, mutta ei Koljosilla ole ollut sen jälkeen sijaisautoakaan käytössään.

Myyjä vain pahoitteli asiaa

Tanja Koljonen postasi tilanteestaan ja siitä, kuinka auton varaosien saamisessa kestää pitkään sähköautoilijoiden suosittuun Facebookin Sähköautot – Nyt! -ryhmään. Sieltä hän sai muilta sähköautoilijoilta ja postausta kommentoineilta neuvon, että hänen kannattaisi olla tilanteestaan yhteydessä auton myyjään tai maahantuojaan.

Ryhmässä vihjailtiin, että auton myyjällä ja maahantuojalla voi olla myös vastuuta kannettavanaan, jos auton korjaaminen kestää kohtuuttoman kauan.

– Kun ei tällaisia asioita ole joutunut koskaan hoitamaan, ei vaan osaa ottaa kaikkea huomioon, Koljonen sanoo Moottorille.

Vinkkejä saatuaan Tanja Koljonen oli yhteydessä ensin auton myyjään. Myyjäliikkeessä asiaa ensin vain pahoiteltiin. Myyjä kertoi Koljoselle, että koska auto on kolaroitu, korjaus ei mene takuun piiriin. Koljoselle tarjottiin myös sijaisautoa, jonka hän olisi joutunut vuokraamaan omalla kustannuksellaan.

– Lisäksi sanottiin, että täytyisi varautua palauttamaan auto nopeasti takaisin, jos se esimerkiksi myydään, Koljonen sanoo.

Usean yhteydenoton jälkeen myyjäliikkeeseen Tanja Koljonen vihdoin ohjattiin olemaan yhteydessä auton maahantuojaan.

Maxus-autoja Suomessa maahantuo norjalainen RSA, jolla on Suomessa oma maaorganisaatio. Maahantuojalla Koljosen asiaa alettiin hoitaa samantien.

Myyjä on ensisijainen vastuutaho

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala uskoo, että tämän kaltaiset tapaukset todennäköisesti yleistyvät tulevaisuudessa, kun sähköautotkin yleistyvät.

– Se on tällaisissa tapauksissa myös avainkysymys, että kuluttajat hoksaavat kääntyä oikeiden tahojen puoleen ja argumentoida asioista oikealla tavalla, Marttala sanoo.

Marttalan mukaan auton myynyt autoliike on ensisijainen vastuutaho, jonka puoleen kannattaa kääntyä, silloin kun auton myyjän, maahantuojan ja valmistajan vastuuta aletaan arvioida uuden auton kaupassa.

– Myyjä on suoraan sopimussuhteessa auton ostaneeseen asiakkaaseen, Marttala sanoo.

Marttala sanoo, että vaikka auton rikkoutuminen ei johdu myyjän puolelta olevasta syystä, myyjä on vastuussa, jos uutta autoa ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa.

– Rikkoutumisen syystä riippumatta kuluttaja voi edellyttää, että autoon on kohtuudella saatavissa korjauksessa tarvittavat varaosat.

Jos varaosia ei saada kohtuullisessa ajassa ja auton käyttö on estyy tämän vuoksi, kyseessä on kuluttajasuojalain tarkoittama kaupan virhe. Kaupan purkukynnyskin voi ylittyä.

Marttala sanoo, että vaikka auto on kolaroitu ja vakuutusyhtiö on tehnyt korvauspäätöksen autosta, kaupan purku voi silti olla mahdollista.

– Perusajatus on se, että kun kuluttaja palauttaa auton, autoliike palauttaa kuluttajalle kauppahinnan vähennettynä auton korjauskustannuksilla sekä kuluttajan saamalla käyttöhyödyllä, Marttala sanoo.

Marttalan mukaan tällaisissa tapauksissa ei ole selvää kaavaa, kuinka hyvitys kuluttajalle lasketaan, vaan arviointi on aina tapauskohtaista.

Jos asiassa ei päädytä kaupanpurkuun tai merkittävään hinnan alennukseen, ja kuluttaja joutuu odottamaan auton korjaamista pitkään, kannattaa neuvotella sijaisautosta korjauksen ajaksi myyjältä.

– Jos sijaisautoa ei saa, kuluttaja voi vuokrata auton muualta ja hakea vuokrakuluja takaisin vastuullisilta tahoilta kuitteja vastaan.

– Mitä pidempään korjaaminen kestää, sitä paremmin sijaisauton pitäisi vastata alkuperäistä autoa, Marttala sanoo.

Marttalan mukaan haasteita sijaisauton hankintaan voi tuoda esimerkiksi se, että kysymyksessä on kooltaan ja varusteluiltaan erikoisempi auto, mutta silti myyjän pitäisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman lähellä kuluttajan ostamaa autoa vastaava auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korvauksia kalliimmista ajokilometreistä sijaisautolla

Marttala muistuttaa, että kuluttajalle voi korjauksen pitkittymisestä syntyä vahinkoa myös muulla tavalla. Esimerkiksi sähköautolla ajaminen on edullisempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen, joten kuluttaja voi vaatia korvauksia myös kalliimmista ajokilometreistä. Tällöin on hyvä säilyttää polttoainekuitit sekä kirjata ajetut matkat ylös ja verrata sähköauton laskennallista kulutusta polttomoottoriauton kustannuksiin ja niiden pohjalta hakea korvauksia.

Tanja Koljosen Maxus oli noin vuoden vanha, kun autolla ajettiin kolari. Autossa on vielä vuosien takuu jäljellä, mutta se uhkaa valua hukkaan, kun auto seisoo korjaamattomana korjaamolla.

– Takuu on auton maahantuojan tai myyjän myöntämä vapaaehtoinen lisäetu tuotteelle. Kuluttajasuojalain perusteella ei suoraan voi edellyttää takuuajan pidentämistä pitkän korjauksen takia, mutta siitä kannattaa ehdottomasti neuvotella myös myyjän ja takuun myöntäneen tahon kanssa, että auton takuuta jatkettaisi varaosien odottamisen ja korjaaminen vaatimalla ajalla, Marttala sanoo.

Varaosien saatavuudessa ei ongelmaa alan yleiseen tilanteeseen nähden

Moottori oli Koljosen auton tilanteessa yhteydessä myös Maxuksen maahantuojaan. Maxuksen maahantuojan myyntijohtaja Heidi Nieminen sanoo Moottorille, että heillä maahantuojaorganisaatiossa ei ollut aiemmin tietoa asiakkaan ongelmista kolarikorjauksen kanssa, kunnes asiakas oli tammikuun lopussa yhteydessä maahantuontiin.

– Tämän jälkeen olemme olleet asiakkaaseen yhteydessä useamman kerran, viimeksi tänään, Nieminen sanoo Moottorille.

Koska maahantuojalla ei ollut tietoa aiemmin asiakkaan kohtaamista haasteista, maahantuoja ei ole voinut ottaa kantaa esimerkiksi asiakkaan sijaisautoasiaan. Kuluttajaviranomaisen tapaan Nieminen kuitenkin korostaa, että asiakas on ensisijaisesti myyjän kanssa sopimussuhteessa.

– Jos korjausaika pitkittyy puuttuvan osan takia, on sijaisauto asiakkaan ja jälleenmyyjän välinen asia. Me autamme jälleenmyyjää tarpeen vaatiessa, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan Maxuksen varaosien saatavuudessa ei ole mitään erityistä ongelmaa alan yleiseen tilanteeseen nähden.

– Varaosiemme saatavuus ei ole huono vaan vastaa alan yleistä tasoa. Joitakin yksittäisiä osia saattaa olla, joissa on hetkellisiä viivästymisiä toimituksessa.

Nieminen kertoo myös hyviä uutisia liittyen Tanja Koljosen Maxuksen korjaamiseen.

– Tähän kyseiseen tapaukseen jälkitoimituksessa oli yksi osa, akkukotelo, joka saapuu korikorjaamolle näillä näkymin ensi viikon (5. päivä helmikuuta alkavalla viikolla) aikana, Nieminen sanoo.

Puuttuvan osan saapuminen vihdoin on luonnollisesti ilouutinen myös Tanja Koljoselle. Hänen autonsa saadaan korjattua ja Koljonen pääsee perheineen ajamaan sillä autolla, mistä he myös maksavat kuukausittain koko ajan.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tanja Koljonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat