30.8.2023 Autoilu Tarvitaanko tien pintaan maalattua 50 km/h -nopeusrajoitusta taajamaan tultaessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokaistan levyinen asvalttiin maalattu nopeusrajoitus auttaisi autoilijoita mieltämään nopeusrajoituksen alkamisen, ideoi Liikkuvan poliisin perinneyhdistys. Liikkuvan poliisin perinneyhdistys toi vastikään Autotodayn sivuilla esiin idean, jonka avulla autoilijoille kerrottaisiin liikenneympäristössä nykyistä paremmin taajamaliikennemerkistä alkava nopeusrajoitus.Yhdistyksen mukaan 50 km/h -nopeusrajoitus tulisi maalata koko ajokaistan leveydeltä taajamaliikennemerkin yhteyteen. Yhdistys on siis sillä kannalla, etteivät likikään kaikki autoilijat miellä rajoituksen alkamista.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen makustelee ideaa hetken.– Idea sinällään on ihan kannatettava. Toki jokaisen autoilijan tulisi tietää, että taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h ja sen ulkopuolella 80 km/h ellei liikennemerkein toisin mainita. Ihmettelen kovasti, jos näin ei ole.Vesalainen kuvaa arkiajosta tutun ilmiön: vaikka taajamarajoitus olisi tiedossa, voi autoilijalle sattua inhimillinen virhe ja taajamamerkki jäädä huomaamatta.– Kyllähän samalla tavalla käy joskus nopeusrajoitusmerkkienkin kanssa, ihan meille jokaiselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Rajoituksen havaittavuus paranisi”Vesalaisen mukaan nopeusrajoituksen maalaaminen ajoradan pintaan parantaisi nopeusrajoituksen havaittavuutta kesäaikaan ja vähentäisi varmasti tahattomia, taajamamerkin huomaamatta jäämisestä johtuvia, ylinopeuksia.– Ja toimisihan se samalla muistutuksena taajaman nopeusrajoituksesta sellaisille kuljettajille, jotka eivät asiaa muuten muista.Taajamaliikennemerkki (E22) on ollut käytössä vuodesta 1982.Talvi tuo tietty omat haasteensa.– Ongelmana on lähinnä talviaika, jolloin tiemerkinnät muutenkin peittyvät herkästi lumen ja jään alle. Silloin tuosta tien pintaan tehdystä nopeusrajoitusmerkinnästä ei juuri ole iloa. Merkinnän yli kulkeva liikenne myös kuluttaa sitä eli merkintöjen joka keväiseen uudelleenmaalaukseen tulisi sitten olla riittävästi resursseja käytössä, Vesalainen pohtii.Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala myöntää, että talvisin katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus voi hetkellisesti peittyä lumeen tai jäähän.– Maalatun rajoituksen näkyvyys on kuitenkin taattu ainakin 8 kuukauden tai jopa useamman kuukauden ajaksi vuodesta. Voidaan lisäksi todeta, että kun kuljettaja ajaa kerrankin taajamaliikennemerkin ohi, missä on katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus, muistaa hän varmasti hiljentää ajonopeuttaan taajamaliikennemerkin kohdalla muulloinkin, Haapala arvioi.Hän kertoo yhdistyksen näkemyksenä olevan, että kyseinen maalaus tulisi alentamaan merkittävästi ajonopeutta juuri silloin, kun kuljettaja ajaa liikenneympäristöön, missä alemman ajonopeuden käyttäminen on ehdottoman tärkeää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autotoday, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys ry Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?