30.8.2023

Tarvitaanko tien pintaan maalattua 50 km/h -nopeusrajoitusta taajamaan tultaessa?

Taajama_liikennemerkki_9_2023_MJ

Ajokaistan levyinen asvalttiin maalattu nopeusrajoitus auttaisi autoilijoita mieltämään nopeusrajoituksen alkamisen, ideoi Liikkuvan poliisin perinneyhdistys.

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys toi vastikään Autotodayn sivuilla esiin idean, jonka avulla autoilijoille kerrottaisiin liikenneympäristössä  nykyistä paremmin taajamaliikennemerkistä alkava nopeusrajoitus.

Yhdistyksen mukaan 50 km/h -nopeusrajoitus tulisi maalata koko ajokaistan leveydeltä taajamaliikennemerkin yhteyteen. Yhdistys on siis sillä kannalla, etteivät likikään kaikki autoilijat miellä rajoituksen alkamista.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen makustelee ideaa hetken.

– Idea sinällään on ihan kannatettava. Toki jokaisen autoilijan tulisi tietää, että taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h ja sen ulkopuolella 80 km/h ellei liikennemerkein toisin mainita. Ihmettelen kovasti, jos näin ei ole.

Vesalainen kuvaa arkiajosta tutun ilmiön: vaikka taajamarajoitus olisi tiedossa, voi autoilijalle sattua inhimillinen virhe ja taajamamerkki jäädä huomaamatta.

– Kyllähän samalla tavalla käy joskus nopeusrajoitusmerkkienkin kanssa, ihan meille jokaiselle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Rajoituksen havaittavuus paranisi”

Vesalaisen mukaan nopeusrajoituksen maalaaminen ajoradan pintaan parantaisi nopeusrajoituksen havaittavuutta kesäaikaan ja vähentäisi varmasti tahattomia, taajamamerkin huomaamatta jäämisestä johtuvia, ylinopeuksia.

– Ja toimisihan se samalla muistutuksena taajaman nopeusrajoituksesta sellaisille kuljettajille, jotka eivät asiaa muuten muista.

Taajama_liikennemerkki_9_2023_MJ
Taajamaliikennemerkki (E22) on ollut käytössä vuodesta 1982.

Talvi tuo tietty omat haasteensa.

– Ongelmana on lähinnä talviaika, jolloin tiemerkinnät muutenkin peittyvät herkästi lumen ja jään alle. Silloin tuosta tien pintaan tehdystä nopeusrajoitusmerkinnästä ei juuri ole iloa. Merkinnän yli kulkeva liikenne myös kuluttaa sitä eli merkintöjen joka keväiseen uudelleenmaalaukseen tulisi sitten olla riittävästi resursseja käytössä, Vesalainen pohtii.

Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala myöntää, että talvisin katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus voi hetkellisesti peittyä lumeen tai jäähän.

– Maalatun rajoituksen näkyvyys on kuitenkin taattu ainakin 8 kuukauden tai jopa useamman kuukauden ajaksi vuodesta. Voidaan lisäksi todeta, että kun kuljettaja ajaa kerrankin taajamaliikennemerkin ohi, missä on katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus, muistaa hän varmasti hiljentää ajonopeuttaan taajamaliikennemerkin kohdalla muulloinkin, Haapala arvioi.

Hän kertoo yhdistyksen näkemyksenä olevan, että kyseinen maalaus tulisi alentamaan merkittävästi ajonopeutta juuri silloin, kun kuljettaja ajaa liikenneympäristöön, missä alemman ajonopeuden käyttäminen on ehdottoman tärkeää.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autotoday, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys ry 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat