20.4.2017

Tässä se on: Juha Salmisen Rallicross-auto on suomalaisosaamisen taidonnäyte

Kuva Janne Huhtala
Juha Salminen

”Kaikessa tekemisessä on käytetty suomalaista osaamista ja jopa tiimin värit on valittu suomalaisen osaamisen kautta.”

Juha Salminen avaa toukokuussa rallicross-uransa. Ajopeli VW Scirocon rakentamisessa on luotettu alusta loppuun suomalaisosaamiseen.

Endurossa 13 henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja seitsemän joukkuemaailmanmestaruutta voittanut Juha Salminen kehuukin, että Scirocco edustaa ehdottomasti luokkansa teknistä huippua.

Flying Low Motorsport -tiimissä ajavan Salmisen tallipäällikkö Jarkko ”Villenöövi” Mikkolan mukaan jopa auton sinivalkoiset värit on valittu kunnioittamaan suomalaisosaamista, johon Scirocco perustuu.

– Esimerkiksi iskarit on suomalaisen Bigemin valmistamat, vaihdelaatikko ja perä tulevat SSF-Pyörältä ja myös turvakaaret on valmistettu Suomessa. Tukivarsistot ja akselistot on puolestaan valmistettu itse, kertoo Mikkola esimerkkeinä kotimaisesta osaamisesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi alkuperäistä osaa jäljellä

Super-rallicross -auton rakentamisessa on mahdollista käyttää luovia ratkaisuja ja käsityönä teetettyjä osia, sillä säännöt eivät edellytä alkuperäisosien käyttöä kovinkaan suuressa määrin.

– Meillä on tasan kaksi Scirocon alkuperäisosaa jäljellä autossa, pyyhkijänmoottori ja jäähdytysnestesäiliö, valaisee Mikkola.

Alunperin Scirocco on etuvetoinen ja siinä on poikittain sijoitettu moottori, mutta Super-rallicrossiin autosta on tehty takavetoinen ja siten myös moottori on käännetty pitkittäin. Alkuperäinen moottori on vaihdettu isompaan - sentään saman konsernin tuotteeseen - iskutilavuudeltaan 3,2-litraiseen. Kilpailukäytössä moottori tuottaa 420 hevosvoiman huipputehon.

Vuonna 2013 endurouransa lopettaneelle Salmiselle nelipyöräisillä kilpaileminen ei ole täysin uusi tuttavuus, sillä kokemusta on jo rallista parin vuoden ajalta.

– Kyllä mä autolla osaan ajaa, mutta pitää vaan päästä lajiin sisään kun ajamisessa on niin monta muuttujaa. Ei auta muu kuin mennä kisoihin mukaan ja katsoa miten sinne sopii sekaan, tuumaa Salminen rauhalliseen tapaansa.

Mies miestä vastaan

Endurossa Juha Salminen tottui ajamaan kelloa vastaan, mutta miehellä on takanaan myös kovaa menestystä motocrossissa ja sieltä ralliscrossissa vaadittava mies miestä vastaan taistelukin on tuttua.

– Tykkään kyllä siitä mies miestä vastaan ajamisesta. Sikäli tässä minulle uudessa lajissa ei ole mitään outoja elementtejä ja teoriassa mitään kompastuskiviä ei pitäisi olla, mutta käytäntöhän on monesti osoittautunut paljon ihmeellisemmäksi.

Tallipäällikkö Mikkolan mukaan lajin erikoisuus on erityisesti kontaktit kanssakilpailijoiden kanssa.

– Törmäilyjä tulee väkisinkin ja silloin pitää pystyä reagoimaan muuttuviin tilanteisiin nopeasti eikä keskittyä liian voimakkaasti omiin linjoihin.

Rallicrossin SM-kausi pitää sisällään viisi osakilpailua ja käynnistyy Hyvinkäältä 27. toukokuuta. Luokkia on kolme, joista Autocross on ”pikkuluokka”, Salmisen SRC eli Super-rallicross-luokassa ajetaan tehokkailla takavetoautoilla ja kolmantena luokkana on nelivetoautojen Supercar-luokka.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Rallicrossin SM-sarja

27.5. Hyvinkää
17.6. Honkajoki
8.7. Kaanaa
19.8. Jalasjärvi
23.9. Kouvola

www.rallicross.fi

Kommentoi artikkelia