19.5.2018 Ajoneuvot Testi: Auto Finesse Lather – tylsästi hyvä shampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahaturvallinen ja vahaa sisältämätön perusshampoo on välttämätön autonhoitoon ja Auto Finesse Lather on siihen tarkoitukseen paremmasta päästä. Yleisin autonhoitoon liittyvä askare on vahatun, tai muuten suojatun, auton ylläpitopesu. Aihealue on esitelty kattavasti jo aiemmin Moottorin autonhoitosarjassa, joten siihen ei tarvitse palata sen tarkemmin. Auton pesemiseen tarvitaan muiden välineiden ohella shampoo eli pesuaine.Ylläpitopesu käsin on yleisin autonhoitotoimenpide, joten shampoovalinnalla on merkitystä.Olemme jo aiemmin juttusarjassa kertoneet miksi halvalla ostettava shampoo saattaa tulla erittäin kalliiksi. Samassa jutussa sivuttiin myös pesuaineen tärkeimpiä ominaisuuksia ylläpitopesujen suorittamiseksi. Ei ole suinkaan sama millä autonsa pesee.Kaikkein paras tuote auton ylläpitopesuun käsin on tavallinen autoshampoo. Sen suunnittelussa on keskitytty ainoastaan pesemisen kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, joten se suoriutuu niistä parhaiten. Vahashampoot, ja muut useampia tehtäviä samaan aikaan tekevät vaihtoehdot, ovat aina kompromisseja myös jonkin muun ominaisuuden osalta.Shampoon lisäksi käsinpesuun tarvitaan pesukinnas, shampoon mittaamiseen soveltuva mitta sekä muutama ämpäri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto Finesse LatherAuto Finesse on englantilainen autonhoitoyritys, joka on laajentanut toimintansa autonhoitopalveluista autonhoitotuotteiden valmistamiseen vuonna 2010. Yrityksen markkinointilupauksena on jokaisen tuotteen osalta kolme asiaa: käytettävyys, tehokkuus ja laatu. Näiden mainospuheiden takaa löytyy valikoima käyttökelpoisia tuotteita, joista toiset ovat parempia ja toiset heikompia.Auto Finesse Lather on vahaturvallinen autoshampoo jatkuvaan auton pesemiseen.Shampoovalikoima kattaa vain yhden vahaturvallisen tuotteen, joka on Auto Finesse Lather. Hyvä niin, sillä näin kuluttajalle on ainakin selkeää mikä tuote edustaa shampoon osalta yrityksen parasta osaamista. Latheria tosin saa nykyään jo useampana tuoksuvaihtoehtona, mutta testissä on alkuperäinen resepti ilman lisämerkintöjä.Pakkauskokoja on kolme: 0,5l, 1l sekä 5l. Näistä puolilitrainen maksaa ostopaikasta riippuen noin 16 euroa, keskikoko noin 30 euroa ja viiden litran kanisteri hieman yli 50 euroa. Valmistajan suosittelema laimennussuhde on 1:650, mutta jopa 1:2000 on mahdollinen jos pestävä pinta ei ole likainen. Näistä vahvempi seos tarkoittaa noin 15 millilitraa pesuainetta kymmenen litran ämpäriin.Latherin suositeltu laimennussuhde on 1:650, joten kymmenen litran ämpäriin tulee noin 15 millilitraa shampootiivistettä.Pesukerran hinta saadaan yksinkertaisella matematiikalla. 500 millilitraa riittää 15 millilitran annostelulla 33 pesukertaan, joten noin kuudentoista euron pakkaushinnalla yhden pesukerran hinnaksi tulee hieman alle 50 senttiä. Tämä ei ole halvin mahdollinen pesuaine käyttää, mutta kuitenkin kohtuuhintainen. Suuremman pakkauskoon ja laihemman pesuaineseoksen tapauksessa kustannus laskee tästä.Puolen litran pakkauksessa on käytön kannalta ihanteellinen annostelukorkki, josta sopivan määrän kaataminen onnistuu helposti.TestissäEnsimmäisenä käyttökokemuksena havaitsee Latherin tuoksun. Alkoholijuomia nauttivalle kansalle mielleyhtymät vievät greippilonkeron maailmaan, mutta myöskään tavallinen greippilimonadi ei ole kovin kaukana. Valmistaja puhuu yleisesti sitrushedelmästä.Märkä pinta ja paljon pesuaineliuosta sitova tuuhea kinnas minimoi mikronaarmun riskin yhdessä hyvin liukuvan shampoon kanssa.Tuoksu on makuasia eikä vaikuta millään tavoin pesuaineen hyvyyteen. Samaa ei voi sanoa liukkaudesta, joka on eräs shampoon tärkeimpiä ominaisuuksia. Auto Finesse Lather on liukas, mutta ei aivan liukkain shampoo. Sen suhteen olisi vielä hieman petrattavaa.Vaahdolla ei ole mitään yhteyttä pesuaineen toimivuuteen sen enempää liukkauden kuin pesutehonkaan suhteen, mutta todettakoon että Lather ei juurikaan vaahtoa. Sen saa toki vaahtoamaan painepesurilla ämpäriin suihkauttamalla, mutta mitään tarvetta tälle ei ole.Vaahtoa saa halutessaan aikaan lisäämällä shampootiivisteen ämpäriin täytön alussa. Muuten Lather ei juurikaan vaahtoa.Pesuteho on vahaturvallisuuden ja liukkauden ohella shampoon tärkein tekijä. Sen arvioiminen on kuitenkin äärimmäisen hankalaa toistuvista pesuista huolimatta. Auto ei ole kahta kertaa samalla tavalla likainen.Lather kuuluu joka tapauksessa pesutehon suhteen vahaturvallisten shampoiden laajaan kärkiryhmään. Sen ryhmän järjestys muuttunee jo pelkästään erilaisen liankin mukaan. Pesuteholtaan parasta on siksi lähes mahdoton julistaa, mutta hyvät erottuvat kyllä edukseen ja niitäkin on paljon.Auto Finesse Lather tarjoaa hyvän vaihtoehdon jokaisen autonpesijän shampoohyllyyn.Absoluuttisesti parhaan shampoon löytäminen on hankalaa ja ehkä jopa tarpeetonta. Autoaan itse pesevän hyllystä voi hyvin löytyä aina muutama pesuaine mielialan mukaan vaihdeltavaksi. Auto Finesse Lather on yksi hyvä vaihtoehto siihen joukkoon.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?