19.5.2018 Ajoneuvot Testi: Auto Finesse Lather – tylsästi hyvä shampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahaturvallinen ja vahaa sisältämätön perusshampoo on välttämätön autonhoitoon ja Auto Finesse Lather on siihen tarkoitukseen paremmasta päästä. Yleisin autonhoitoon liittyvä askare on vahatun, tai muuten suojatun, auton ylläpitopesu. Aihealue on esitelty kattavasti jo aiemmin Moottorin autonhoitosarjassa, joten siihen ei tarvitse palata sen tarkemmin. Auton pesemiseen tarvitaan muiden välineiden ohella shampoo eli pesuaine. Ylläpitopesu käsin on yleisin autonhoitotoimenpide, joten shampoovalinnalla on merkitystä. Olemme jo aiemmin juttusarjassa kertoneet miksi halvalla ostettava shampoo saattaa tulla erittäin kalliiksi. Samassa jutussa sivuttiin myös pesuaineen tärkeimpiä ominaisuuksia ylläpitopesujen suorittamiseksi. Ei ole suinkaan sama millä autonsa pesee. Kaikkein paras tuote auton ylläpitopesuun käsin on tavallinen autoshampoo. Sen suunnittelussa on keskitytty ainoastaan pesemisen kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, joten se suoriutuu niistä parhaiten. Vahashampoot, ja muut useampia tehtäviä samaan aikaan tekevät vaihtoehdot, ovat aina kompromisseja myös jonkin muun ominaisuuden osalta. Shampoon lisäksi käsinpesuun tarvitaan pesukinnas, shampoon mittaamiseen soveltuva mitta sekä muutama ämpäri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto Finesse Lather Auto Finesse on englantilainen autonhoitoyritys, joka on laajentanut toimintansa autonhoitopalveluista autonhoitotuotteiden valmistamiseen vuonna 2010. Yrityksen markkinointilupauksena on jokaisen tuotteen osalta kolme asiaa: käytettävyys, tehokkuus ja laatu. Näiden mainospuheiden takaa löytyy valikoima käyttökelpoisia tuotteita, joista toiset ovat parempia ja toiset heikompia. Auto Finesse Lather on vahaturvallinen autoshampoo jatkuvaan auton pesemiseen. Shampoovalikoima kattaa vain yhden vahaturvallisen tuotteen, joka on Auto Finesse Lather. Hyvä niin, sillä näin kuluttajalle on ainakin selkeää mikä tuote edustaa shampoon osalta yrityksen parasta osaamista. Latheria tosin saa nykyään jo useampana tuoksuvaihtoehtona, mutta testissä on alkuperäinen resepti ilman lisämerkintöjä. Pakkauskokoja on kolme: 0,5l, 1l sekä 5l. Näistä puolilitrainen maksaa ostopaikasta riippuen noin 16 euroa, keskikoko noin 30 euroa ja viiden litran kanisteri hieman yli 50 euroa. Valmistajan suosittelema laimennussuhde on 1:650, mutta jopa 1:2000 on mahdollinen jos pestävä pinta ei ole likainen. Näistä vahvempi seos tarkoittaa noin 15 millilitraa pesuainetta kymmenen litran ämpäriin. Latherin suositeltu laimennussuhde on 1:650, joten kymmenen litran ämpäriin tulee noin 15 millilitraa shampootiivistettä. Pesukerran hinta saadaan yksinkertaisella matematiikalla. 500 millilitraa riittää 15 millilitran annostelulla 33 pesukertaan, joten noin kuudentoista euron pakkaushinnalla yhden pesukerran hinnaksi tulee hieman alle 50 senttiä. Tämä ei ole halvin mahdollinen pesuaine käyttää, mutta kuitenkin kohtuuhintainen. Suuremman pakkauskoon ja laihemman pesuaineseoksen tapauksessa kustannus laskee tästä. Puolen litran pakkauksessa on käytön kannalta ihanteellinen annostelukorkki, josta sopivan määrän kaataminen onnistuu helposti. Testissä Ensimmäisenä käyttökokemuksena havaitsee Latherin tuoksun. Alkoholijuomia nauttivalle kansalle mielleyhtymät vievät greippilonkeron maailmaan, mutta myöskään tavallinen greippilimonadi ei ole kovin kaukana. Valmistaja puhuu yleisesti sitrushedelmästä. Märkä pinta ja paljon pesuaineliuosta sitova tuuhea kinnas minimoi mikronaarmun riskin yhdessä hyvin liukuvan shampoon kanssa. Tuoksu on makuasia eikä vaikuta millään tavoin pesuaineen hyvyyteen. Samaa ei voi sanoa liukkaudesta, joka on eräs shampoon tärkeimpiä ominaisuuksia. Auto Finesse Lather on liukas, mutta ei aivan liukkain shampoo. Sen suhteen olisi vielä hieman petrattavaa. Vaahdolla ei ole mitään yhteyttä pesuaineen toimivuuteen sen enempää liukkauden kuin pesutehonkaan suhteen, mutta todettakoon että Lather ei juurikaan vaahtoa. Sen saa toki vaahtoamaan painepesurilla ämpäriin suihkauttamalla, mutta mitään tarvetta tälle ei ole. Vaahtoa saa halutessaan aikaan lisäämällä shampootiivisteen ämpäriin täytön alussa. Muuten Lather ei juurikaan vaahtoa. Pesuteho on vahaturvallisuuden ja liukkauden ohella shampoon tärkein tekijä. Sen arvioiminen on kuitenkin äärimmäisen hankalaa toistuvista pesuista huolimatta. Auto ei ole kahta kertaa samalla tavalla likainen. Lather kuuluu joka tapauksessa pesutehon suhteen vahaturvallisten shampoiden laajaan kärkiryhmään. Sen ryhmän järjestys muuttunee jo pelkästään erilaisen liankin mukaan. Pesuteholtaan parasta on siksi lähes mahdoton julistaa, mutta hyvät erottuvat kyllä edukseen ja niitäkin on paljon. Auto Finesse Lather tarjoaa hyvän vaihtoehdon jokaisen autonpesijän shampoohyllyyn. Absoluuttisesti parhaan shampoon löytäminen on hankalaa ja ehkä jopa tarpeetonta. Autoaan itse pesevän hyllystä voi hyvin löytyä aina muutama pesuaine mielialan mukaan vaihdeltavaksi. Auto Finesse Lather on yksi hyvä vaihtoehto siihen joukkoon. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan