30.5.2019

Tielle mahtuu kaikki – virheistä ei saa rangaista

Share the Road

Asenne ja toisten kunnioittaminen olivat vahvasti esillä, kun liikenteen sidosryhmät keskustelivat eri liikennemuotojen yhteensovittamisesta.

Automaahantuojalla voi halutessaan olla rooli myös aktiivisessa liikenneturvallisuuden edistämisessä riippumatta siitä, liikkuvatko ihmiset autolla vai polkupyörällä tai jollain muulla välineellä. Aiheen nosti tällä kertaa esiin Oy Ford Ab, joka järjesti liikenteen sidosryhmien paneelikeskustelun juuri kesäliikenteen vilkastumisen kynnyksellä.

– Tielle mahtuu kaikki. Liikenteeseen mahtuu kaikki, mutta asennekasvatusta tarvitaan. Liikenteessä pärjääminen on opetus- ja kasvatusasia. Ford haluaa olla siinä mukana, sanoo toimitusjohtaja Hannu Pärssinen Fordilta.

Share the Road_Hannu Pärssinen

Share the Road on Fordin viime vuonna lanseeraama kampanja, jonka tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kiinnittämällä huomiota autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamiin vaaratilanteisiin. Samalla halutaan lisätä liikenteeseen positiivista asennetta ja kaikkien tiellä liikkujien kunnioittamista liikkuivatpa he kahdella tai neljällä pyörällä.

Suomessa kampanja käynnistettiin nyt toukokuun päättyessä ja koulujen kesälomakauden alkaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viestintä avainasemassa

Liikennettä ohjataan säännöillä, mutta loppujen lopuksi liikenne on vuorovaikutusta. Asiantuntijapanelistien lähes yksituumainen näkemys oli, että liikenteen vuoropuhelun opettelu lisää kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.

– Ihmiset tekevät tutkitusti virheitä joka toinen minuutti. Liikennekin on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa virheitä ehditään korjata, kun keskitytään liikenteeseen, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala toi esiin asenteiden merkityksen virheistä selviytymisessä.

– Yleisesti liikenteessä on sellainen asenne, että muita opetetaan. Pitäisi keskittyä omaan tekemiseen ja sallia muillekin ne pienet virheet, joita meille sattuu väistämättä.

Törppö on törppö, mutta tilastot hyviä

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen käytti esimerkkinä omaa kokemustaan motoristina.

– Motoristina on oppinut huomioimaan muut, jotta itsellä menisi hyvin.

Pasi Nieminen

– Törppö ihminen on törppö liikenteessäkin. Olemme erilaisia. Toiset ovat sitä mieltä, että säännöt luo heille vain oikeuksia, mitkä ovat kaikissa tilanteissa käytettävissä. Toiset ajattelevat, että meillä on vain velvollisuuksia. Näin erilaisella ajattelulla konflikteiltakaan ei voi välttyä. Silti tilastot kertovat, että emme me niin surkeita ole. Kevyen liikenteen puolella erityisesti menty paljon eteenpäin.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä nojaa myös tilastojen positiiviseen viestiin.

– Kyllä Euroopassa saa työryhmissä kulkea rinta rottingilla. Suomessa ollaan loppujen lopuksi hyvin sivistyneitä ja hyvin käyttäytyviä liikenteessäkin. Vakaviin rikoksiin syyllistyvät ihmiset ovat myös hyvin ongelmallisia liikenteessä, mutta se ei saa vääristää kokonaiskuvaa.

Liikenneopetus osaksi kieltenopetusta?

Suoritettujen kuljettajatutkintojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Ajokorttien määrän väheneminen heijastuu myös yleiseen liikennesääntöjen tuntemukseen.

– Suomen järjestelmä on perustunut siihen, että ajetaan paljon ajokortteja. Samalla on opittu liikennesäännöt myös muuta liikkumista varten. Koulujen opetussuunnitelmassa on jonkun verran liikennekasvatusta, mutta siinä voisi olla kehittämisen aihetta, Kimmo Kiiski pohtii.

– Sääntöjä olisi hyvä kouluttaa. Jos säännöt on kansainvälisiä, niitä voidaan hyvin opettaa vaikka kieltenopetuksen yhteydessä. Ylipäätään liikennesääntöjen ja liikennekasvatuksen pitäisi olla osa opetusta kaikille, Pasi Nieminen toteaa.

Share the Road

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöräilyssä olisi parannettavaa

Pyöräilyn turvallisuudesta ei ole käytettävissä kovin kattavaa tilatotietoa, koska yksittäiset pyöräilyonnettomuudet, joissa loukkaannutaan, eivät päädy tilastoihin. Kimmo Kiiski kaipaa parempaa tiedonkeruuta, jotta turvallisuustyön perustaksi saataisiin tietoa onnettomuuksien syistä.

Myös liikenneympäristöllä on iso vaikutus turvallisuuteen.

– Liikenneympäristön on tuettava ajonopeuksia. Kyse on liikennejärjestelmän tasapainosta. Kaupunkiympäristössä tarvitaan niin ajonopeuden laskemista kuin liikenneympäristön kehittämistä niin, että se tukee asetettuja nopeusrajoituksia, esittää projektisuunnittelija Oskari Kaupinmäki Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnitelusta.

Share the Road_Ajetaan ihmisiksi

Jatkoa luvassa

Ajetaanihmisiksi.fi on Fordin juuri avaama verkkosivusto, minne kerätään liikenneturvallisuuteen liittyvää materiaalia. Kampanjointi liikenneturvallisuuden puolesta saa Fordin toimesta jatkoa jo kesäkuussa, kun käsittelyyn nostetaan väsymys ja kannustetaan vaihtamaan kuskia.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat