30.5.2019 Liikenne Tielle mahtuu kaikki – virheistä ei saa rangaista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asenne ja toisten kunnioittaminen olivat vahvasti esillä, kun liikenteen sidosryhmät keskustelivat eri liikennemuotojen yhteensovittamisesta. Automaahantuojalla voi halutessaan olla rooli myös aktiivisessa liikenneturvallisuuden edistämisessä riippumatta siitä, liikkuvatko ihmiset autolla vai polkupyörällä tai jollain muulla välineellä. Aiheen nosti tällä kertaa esiin Oy Ford Ab, joka järjesti liikenteen sidosryhmien paneelikeskustelun juuri kesäliikenteen vilkastumisen kynnyksellä.– Tielle mahtuu kaikki. Liikenteeseen mahtuu kaikki, mutta asennekasvatusta tarvitaan. Liikenteessä pärjääminen on opetus- ja kasvatusasia. Ford haluaa olla siinä mukana, sanoo toimitusjohtaja Hannu Pärssinen Fordilta.Share the Road on Fordin viime vuonna lanseeraama kampanja, jonka tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kiinnittämällä huomiota autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamiin vaaratilanteisiin. Samalla halutaan lisätä liikenteeseen positiivista asennetta ja kaikkien tiellä liikkujien kunnioittamista liikkuivatpa he kahdella tai neljällä pyörällä.Suomessa kampanja käynnistettiin nyt toukokuun päättyessä ja koulujen kesälomakauden alkaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViestintä avainasemassaLiikennettä ohjataan säännöillä, mutta loppujen lopuksi liikenne on vuorovaikutusta. Asiantuntijapanelistien lähes yksituumainen näkemys oli, että liikenteen vuoropuhelun opettelu lisää kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.– Ihmiset tekevät tutkitusti virheitä joka toinen minuutti. Liikennekin on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa virheitä ehditään korjata, kun keskitytään liikenteeseen, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala toi esiin asenteiden merkityksen virheistä selviytymisessä.– Yleisesti liikenteessä on sellainen asenne, että muita opetetaan. Pitäisi keskittyä omaan tekemiseen ja sallia muillekin ne pienet virheet, joita meille sattuu väistämättä.Törppö on törppö, mutta tilastot hyviäAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen käytti esimerkkinä omaa kokemustaan motoristina.– Motoristina on oppinut huomioimaan muut, jotta itsellä menisi hyvin.– Törppö ihminen on törppö liikenteessäkin. Olemme erilaisia. Toiset ovat sitä mieltä, että säännöt luo heille vain oikeuksia, mitkä ovat kaikissa tilanteissa käytettävissä. Toiset ajattelevat, että meillä on vain velvollisuuksia. Näin erilaisella ajattelulla konflikteiltakaan ei voi välttyä. Silti tilastot kertovat, että emme me niin surkeita ole. Kevyen liikenteen puolella erityisesti menty paljon eteenpäin.Liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä nojaa myös tilastojen positiiviseen viestiin.– Kyllä Euroopassa saa työryhmissä kulkea rinta rottingilla. Suomessa ollaan loppujen lopuksi hyvin sivistyneitä ja hyvin käyttäytyviä liikenteessäkin. Vakaviin rikoksiin syyllistyvät ihmiset ovat myös hyvin ongelmallisia liikenteessä, mutta se ei saa vääristää kokonaiskuvaa.Liikenneopetus osaksi kieltenopetusta?Suoritettujen kuljettajatutkintojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Ajokorttien määrän väheneminen heijastuu myös yleiseen liikennesääntöjen tuntemukseen.– Suomen järjestelmä on perustunut siihen, että ajetaan paljon ajokortteja. Samalla on opittu liikennesäännöt myös muuta liikkumista varten. Koulujen opetussuunnitelmassa on jonkun verran liikennekasvatusta, mutta siinä voisi olla kehittämisen aihetta, Kimmo Kiiski pohtii.– Sääntöjä olisi hyvä kouluttaa. Jos säännöt on kansainvälisiä, niitä voidaan hyvin opettaa vaikka kieltenopetuksen yhteydessä. Ylipäätään liikennesääntöjen ja liikennekasvatuksen pitäisi olla osa opetusta kaikille, Pasi Nieminen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräilyssä olisi parannettavaaPyöräilyn turvallisuudesta ei ole käytettävissä kovin kattavaa tilatotietoa, koska yksittäiset pyöräilyonnettomuudet, joissa loukkaannutaan, eivät päädy tilastoihin. Kimmo Kiiski kaipaa parempaa tiedonkeruuta, jotta turvallisuustyön perustaksi saataisiin tietoa onnettomuuksien syistä.Myös liikenneympäristöllä on iso vaikutus turvallisuuteen.– Liikenneympäristön on tuettava ajonopeuksia. Kyse on liikennejärjestelmän tasapainosta. Kaupunkiympäristössä tarvitaan niin ajonopeuden laskemista kuin liikenneympäristön kehittämistä niin, että se tukee asetettuja nopeusrajoituksia, esittää projektisuunnittelija Oskari Kaupinmäki Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnitelusta.Jatkoa luvassaAjetaanihmisiksi.fi on Fordin juuri avaama verkkosivusto, minne kerätään liikenneturvallisuuteen liittyvää materiaalia. Kampanjointi liikenneturvallisuuden puolesta saa Fordin toimesta jatkoa jo kesäkuussa, kun käsittelyyn nostetaan väsymys ja kannustetaan vaihtamaan kuskia.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?