30.5.2019 Liikenne Tielle mahtuu kaikki – virheistä ei saa rangaista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asenne ja toisten kunnioittaminen olivat vahvasti esillä, kun liikenteen sidosryhmät keskustelivat eri liikennemuotojen yhteensovittamisesta. Automaahantuojalla voi halutessaan olla rooli myös aktiivisessa liikenneturvallisuuden edistämisessä riippumatta siitä, liikkuvatko ihmiset autolla vai polkupyörällä tai jollain muulla välineellä. Aiheen nosti tällä kertaa esiin Oy Ford Ab, joka järjesti liikenteen sidosryhmien paneelikeskustelun juuri kesäliikenteen vilkastumisen kynnyksellä.– Tielle mahtuu kaikki. Liikenteeseen mahtuu kaikki, mutta asennekasvatusta tarvitaan. Liikenteessä pärjääminen on opetus- ja kasvatusasia. Ford haluaa olla siinä mukana, sanoo toimitusjohtaja Hannu Pärssinen Fordilta.Share the Road on Fordin viime vuonna lanseeraama kampanja, jonka tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kiinnittämällä huomiota autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamiin vaaratilanteisiin. Samalla halutaan lisätä liikenteeseen positiivista asennetta ja kaikkien tiellä liikkujien kunnioittamista liikkuivatpa he kahdella tai neljällä pyörällä.Suomessa kampanja käynnistettiin nyt toukokuun päättyessä ja koulujen kesälomakauden alkaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViestintä avainasemassaLiikennettä ohjataan säännöillä, mutta loppujen lopuksi liikenne on vuorovaikutusta. Asiantuntijapanelistien lähes yksituumainen näkemys oli, että liikenteen vuoropuhelun opettelu lisää kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.– Ihmiset tekevät tutkitusti virheitä joka toinen minuutti. Liikennekin on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa virheitä ehditään korjata, kun keskitytään liikenteeseen, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala toi esiin asenteiden merkityksen virheistä selviytymisessä.– Yleisesti liikenteessä on sellainen asenne, että muita opetetaan. Pitäisi keskittyä omaan tekemiseen ja sallia muillekin ne pienet virheet, joita meille sattuu väistämättä.Törppö on törppö, mutta tilastot hyviäAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen käytti esimerkkinä omaa kokemustaan motoristina.– Motoristina on oppinut huomioimaan muut, jotta itsellä menisi hyvin.– Törppö ihminen on törppö liikenteessäkin. Olemme erilaisia. Toiset ovat sitä mieltä, että säännöt luo heille vain oikeuksia, mitkä ovat kaikissa tilanteissa käytettävissä. Toiset ajattelevat, että meillä on vain velvollisuuksia. Näin erilaisella ajattelulla konflikteiltakaan ei voi välttyä. Silti tilastot kertovat, että emme me niin surkeita ole. Kevyen liikenteen puolella erityisesti menty paljon eteenpäin.Liikenneneuvos Kimmo Kiiski Liikenne- ja viestintäministeriöstä nojaa myös tilastojen positiiviseen viestiin.– Kyllä Euroopassa saa työryhmissä kulkea rinta rottingilla. Suomessa ollaan loppujen lopuksi hyvin sivistyneitä ja hyvin käyttäytyviä liikenteessäkin. Vakaviin rikoksiin syyllistyvät ihmiset ovat myös hyvin ongelmallisia liikenteessä, mutta se ei saa vääristää kokonaiskuvaa.Liikenneopetus osaksi kieltenopetusta?Suoritettujen kuljettajatutkintojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Ajokorttien määrän väheneminen heijastuu myös yleiseen liikennesääntöjen tuntemukseen.– Suomen järjestelmä on perustunut siihen, että ajetaan paljon ajokortteja. Samalla on opittu liikennesäännöt myös muuta liikkumista varten. Koulujen opetussuunnitelmassa on jonkun verran liikennekasvatusta, mutta siinä voisi olla kehittämisen aihetta, Kimmo Kiiski pohtii.– Sääntöjä olisi hyvä kouluttaa. Jos säännöt on kansainvälisiä, niitä voidaan hyvin opettaa vaikka kieltenopetuksen yhteydessä. Ylipäätään liikennesääntöjen ja liikennekasvatuksen pitäisi olla osa opetusta kaikille, Pasi Nieminen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräilyssä olisi parannettavaaPyöräilyn turvallisuudesta ei ole käytettävissä kovin kattavaa tilatotietoa, koska yksittäiset pyöräilyonnettomuudet, joissa loukkaannutaan, eivät päädy tilastoihin. Kimmo Kiiski kaipaa parempaa tiedonkeruuta, jotta turvallisuustyön perustaksi saataisiin tietoa onnettomuuksien syistä.Myös liikenneympäristöllä on iso vaikutus turvallisuuteen.– Liikenneympäristön on tuettava ajonopeuksia. Kyse on liikennejärjestelmän tasapainosta. Kaupunkiympäristössä tarvitaan niin ajonopeuden laskemista kuin liikenneympäristön kehittämistä niin, että se tukee asetettuja nopeusrajoituksia, esittää projektisuunnittelija Oskari Kaupinmäki Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnitelusta.Jatkoa luvassaAjetaanihmisiksi.fi on Fordin juuri avaama verkkosivusto, minne kerätään liikenneturvallisuuteen liittyvää materiaalia. Kampanjointi liikenneturvallisuuden puolesta saa Fordin toimesta jatkoa jo kesäkuussa, kun käsittelyyn nostetaan väsymys ja kannustetaan vaihtamaan kuskia.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa