15.4.2018 Ajoneuvot Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault aloitti sodanjälkeisen taipaleensa kardaanivedolla ja jatkoi heti perään takamoottorilla – ennen lopullista kääntymistä etuvetoon. Loppu onkin automaailman tilahistoriaa. Kuten edellisen Renault-klassikon koeajossa kerroimme, ranskalaisvalmistajan suurikokoiset kuusi- ja kahdeksansylinteriset mallit jäivät toisen maailmansodan myötä historian lehdille. Aika oli pelkästään järkevämpien autojen, joihin myös tavallisilla kansalaisilla saattoi olla varaa.Heti taistelujen tauottua Renaultin tuotannossa olikin vain vuonna 1937 esitelty pikkuauto Juvaquatre sekä erilaisia pakettivaunuja ja muita hyötyajoneuvoja.Viehättävä Juvaquatre, jonka 3,75 metriä pitkä, 1947-mallinen coupé-muunnelma viilettää yllä olevassa kuvassa, sinnitteli tuotannossa pitkään. Pakettiautoversiota, joka myöhemmin kantoi nimeä Dauphinoise, tehtiin vuoteen 1960 saakka. Näiden ohella valmistettiin myös perinteisempää kaksiovista henkilöautoa.Samankaltainen pitkäikäisyys leimaa oikeastaan kaikkia tämän jutun legendaarisia Renault-malleja, joihin saimme oivallisen tilaisuuden tutustua valmistajan 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä mediatilaisuudessa Pariisin länsipuolen maisemissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4CV – kupla ranskalaisittainEtumoottorinen ja takavetoinen Juvaquatre ei suinkaan ollut Renaultin sodanjälkeinen pääartikkeli. Huomion varasti vuonna 1946 esitelty ja seuraavana vuonna tuotantoon tullut takamoottorinen 4CV, jonka kehitystyö oli aloitettu jo hyvissä ajoin vuonna 1940.Sympaattisen pyöreämuotoisesta 4CV:stä on sanottu, että se nosti Ranskan pyörille. Tuotantomäärä kohosi viidentoista vuoden aikana yli 1,1 miljoonaan yksilöön, ja autoa vietiin kaikkiaan viidelle eri mantereelle. Valmistuslinjoja oli kotimaa-Ranskan ohella myös Espanjassa ja Japanissa (!).Tämä kermanvärinen yksilö edustaa 4CV:n toiseksi viimeistä vuotta 1960. Autoa vauhdittaa 747-kuutioinen nelipyttyinen, yllättävän kauniisti käyvä 26 hevosvoiman moottori. Huippunopeutta 3,64-metrinen ja 600-kiloinen 4CV kerää tarvittaessa täydet 100 kilometriä tunnissa.Mutta vaikka takamoottoristen mallien taival jatkui vielä pitkään – viimeisin näistä eli R8 poistui tuotannosta 70-luvun alussa – Renaultin tulevaisuus tuli varsin pian rakentumaan etuvedon ja sen mahdollistamien tilaratkaisujen pohjalle.Estafette – ensimmäinen etuvetoinenLonkalta voisi sanoa, että Renaultin ensimmäinen etuvetoinen malli olisi ollut kaikkien tuntema tippa eli vuonna 1961 esitelty R4.Ehei, sillä aivan aluksi tuo rakenne otettiin käyttöön jo kaksi vuotta aiemmin tyystin toisenlaisessa kulkineessa, nimittäin Estafette-pakettiautossa – ja siitä muokatussa pikkubussissa, josta voi erottaa jo orastavia tila-auton piirteitä.Estafetten osittain etupyörien etupuolelle sijoitettu ohjaamo yhdessä erillisjousitettujen pyörien kanssa maksimoi tasaisen kuormatilan kapasiteetin. Auton käytännöllisyyttä korosti pieni kääntöympyrän halkaisija.Estafettea tehtailtiin useina erilaisina versioina, joista henkilöautomaisin oli tämä kahdeksanpaikkainen Microcar. Aika kunnioitettava istuinmäärä hieman päälle nelimetriselle autolle!Punainen yksilö on viimeistä vuosimallia 1980, jolloin Estafette sai viimein antaa tilaa tuntuvasti modernimmalle Traficille. Yli kahdenkymmenen vuoden kausi vaikuttaa huiman pitkältä, kun muistetaan, miten isoin harppauksin autotekniikka ja myös muotoilu 60- ja 70-luvuilla kehittyi.R4 – monikäyttöisyyden edelläkävijäEstafette ei silti vedä vertoja pitkäikäisyydessä Renault 4:lle, joka korvasi mallistossa 4CV:n. Tipparellu sinnitteli linjoilla aina vuoteen 1992 asti, jolloin paikan otti pieni tilaihme Twingo. Kaikkiaan valmistui huikeat yli 8 miljoonaa tippaa.Nyt tuoreesta etuvetorakenteesta otettiin kaikki irti. Paitsi että tippa tarjosi 3,67 metrin pituuteensa nähden käyttökelpoiset matkustamotilat, suuri takaluukku oli saranoitu yläreunastaan, ja takapenkki kääntyi eteen paljastaen väljän, laajennetun tavaratilan.Kaikki nämä siis myöhemmin yleistyneen hatchback-muodin piirteitä. Renault 4:n monikäyttöisyys vastasi suoraan Ranskan ja muun Euroopan uusiin tarpeisiin, missä auto toimi arkisin työkaluna, ja viikonloppuisin sekä lomilla koko perheen matkustusvälineenä.Harmailla kylkilistoilla koristeltu vaaleansininen 4 GTL on kotoisin vuodelta 1980. Eteen pitkittäin sijoitettu maineikas 1 108-kuutioinen nelonen tuottaa 34 hevosvoimaa, mikä on 720-kiloiselle – ja voimakkaasti kallistelevalle – tilaihmeelle täysin riittävä lukema.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyR16 – tila-auton esiasteTipan jälkeen Renault laajensi tilakäsitettä suurempaan perheautoluokkaan. Vuonna 1965 esitelty 4,24-metrinen R16 oli pikkuveljensä tapaan pehmeäjoustoinen ja hellivän mukava, mutta sisälsi myös innovatiivisia ratkaisuja.Paitsi, että R16:n takaluukku oli iso ja takaistuin kääntyi suurempien tavaroiden kuljettamista varten vaakatasoon, auton istuimia pystyi muuntelemaan lukuisilla tavoilla matkustus- ja makuuasentojen välillä, ja tarvittaessa jopa irrottamaan kokonaan.Tapahtumassa mukana ollut 16 Super on sarjansa ensimmäisiä eli vuodelta 1966. Tuolloin 1 470-kuutioinen moottori – tipan tapaan pitkittäin eteen sijoitettu – tuotti maltilliset 54 hevosvoimaa, mutta myöhemmin nähtiin myös tuntuvasti tehokkaampia versioita.Tuotanto jatkui taas kerran pitkään – vasta vuosi 1980 merkitsi Renault 16:lle joutsenlaulua auton kotimarkkinoilla. Kehitykselle oli kuitenkin oleva tästä eteenpäin selvä suunta: todellinen tila-auto odotti jo nurkan takana, mutta siitä lisää tarinamme seuraavissa osissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta