19.1.2023 Ajoneuvot Tilasiko joku Vettensä sähköistettynä? – Corvette E-Ray on nopein Chevrolet koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikä vain nopein Chevrolet. Corvette E-Ray on itse asiassa nopein katuauto koko General Motorsin 115-vuotisessa historiassa. Jo heti kättelyssä Corvette C8 mullisti paljon asioita tuttuun Corvetteen liittyen olemalla keskimoottorinen. Jos tämä ei vielä riittänyt, koetellaan vanhoillisimpien Corvette-fanien pinnaa nyt hybridi-Vetellä, ja tie tulee lopulta vuonna 2024 johtamaan täyssähköiseen malliin. Huippumallina E-Ray osuu sopivasti käynnissä olevaan Corvetten 70. juhlavuoteen.Mallinimi E-Ray ei voisi juuri osuvampi olla. Siitä avautuu tietenkin ajatus sähköistettyyn Corvette Stingray'yn, ja toisaalta se tarkoittaa sähkörauskua, kaikista valtameristä tavattavaa kalalajia, joka lamauttaa saaliinsa ja vihollisensa sähköiskulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNollasta sataan 2,5 sekunnissaE-Rayssä sähköisyydellä ei ole mitään tekemistä ekoautoilun kanssa. Kyse on puhtaasta suorituskyvystä, ja aivan erityisesti nopeudesta. E-Ray yhdistää Stingrayn 495-heppaisen, 6,2-litraisen V8:n Z06:n widebody -koriin, ja lisää etuakselille äärimmäisen tiivisti pakatun 120 kilowatin sähkömoottorin. Puhumme siis paitsi ensimmäisestä hybridi-Vetestä, myös lajinsa ensimmäisestä nelivetoisesta.Paitsi että nelivetoisuus auttaa paikaltaankiihdytyksessä asfaltilla, tekee se E-Ray'stä myös "aika ällistyttävän lumella", kuten auton pääsuunnittelija Steve Padilla asian vapaasti käännettynä muotoili. Etuakselille sijoitettua sähkömoottoria, joka ei kuitenkaan pienuutensa ansiosta vie tilaa auton ainoalta tavaratilalta, käytetään myös ajonvakautukseen esimerkiksi rata-ajossa. Sähkömoottori on suunniteltu yksin E-Ray'tä varten, eikä se ole sukua GM:n Ultium-sähköautojen voimanlähteille.Corvetten tavaratilan tilavuus on edelleen 355 litraa.Lähtökohtaisesti raskaammasta voimalinjastaan huolimatta E-Ray painaa vain vaivaiset 90 kiloa Z06:ta enemmän, mistä kiitos kompaktille ajoakulle. Keskelle, pitkittäin, alas ja hyvin kapeasti sijoitettu 1,9 kilowattitunnin akku mahdollistaa täynnä, Stealth-ajotilassa, tarvittaessa maksimissaan muutaman kilometrin verran täyssähköajoa 72 km/h nopeuteen asti. Jos siis tarkkoja ollaan, körötellään tällä tavalla hetkellisesti etuvetoisella Corvettella.Vain hieman esimerkiksi Toyota Corollan hybridiakkua suurempaa virtalähdettä lataa ainoastaan auton oma generaattori eli auto on perinteinen itselataava hybridi. Valmistaja myöntää, että polttoaineen kulutuksessa hybriditekniikka näkyy minimaalisesti, jos lainkaan.Kuljettajan näkymässä uutta ovat lähinnä hybridijärjestelmän hallintapainikkeet. E-Ray'n tietynlainen luksusautoluonne on nähtävissä myös verhoilu- ja somistevalinnoissa.Suhteellinen keveys (n. 1 700 kg), huomattavat voimavarat sekä nelivedon suoma pito ovat omiaan tekemään E-Ray'stä ennätystavaraa. Vaikka järjestelmän kokonaisteho - 665 hevosvoimaa (481 kW) - jää viidellä hepalla Z06:sta, maailman tehokkaimmasta vapaastihengittävästä, silottaa E-Ray Z06:n kiihtyvyyslukemista kymmennyksen pois. Kun nollasta 60 mailiin tunnissa (0 - 96 km/h) päästään Z06:lla 2,6 sekunnissa, on vastaava lukema E-Ray'llä 2,5 sekuntia. Varttimaili hoituu valmistajan mukaan 10,5 sekunnissa. Mainitut lukemat oikeuttavat nopeusennätyksistä puhumisen.E-Ray'tä tarjotaan Vetten kummallakin korimallilla.Nopeudestaan huolimatta E-Ray'n tarkoitus ei ole viedä ostajia Z06:lta tai miltään muultakaan Vette-mallilta. Esimerkiksi E-Ray'n alusta on säädetty paljon mukavammaksi kuin Z06:ssa. Niin ikään ulkoisesta ilmeestä on haluttu tehdä silotellumpi ja luksusautomaisempi, kuin mustilla aerodynamiikkasarjoilla höystetyissä, ratakireissä malleissa. E-Ray onkin enemmän grand tourer, ja lähimpänä kilpailijana vastassa voisi kuvitella olevan jotain Ferrarin tai Aston Martinin GT-mallien kaltaista, vaikka coupé-version 104 000 dollarin alkaen-hinta on alle puolet huokeimmistakin eurooppalaisvastineista.Lähteet: Chevrolet, Fox News, Car and Driver Kuvat: Chevrolet Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen