6.4.2018 Ajoneuvot Todella upeeta: Jaguar F-Pace ja Maserati Levante yli 500 hevosen kerhoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace SVR ja Maserati Levante Trofeo puristavat yli 500 hevosvoiman tehot premium-katumaasturin kuoriin. Katumaasturivillityksen premium-päähän suuntautuneet Maserati Levante ja Jaguar F-Pace pakkaavat nyt tehoa korkean konepellin alle. Molemmat luottavat isohkoon ahdettuun V8-moottoriin, josta saadaan reilusti yli 500 hevosvoimaa. Erojakin tosin löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaserati Levante TrofeoMaseratin näkemys katumaasturin tehoversiosta on Levante Trofeo. Jos katumaasturin tärkein ominaisuus on sen huippunopeus, ei hätää. 590 hevosvoiman ja 730 newtonmetrin turvin Maserati Levante Trofeo singahtaa 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on "yli 300 km/h". Kolmikärjen ensimmäinen katumaasturi on samalla eräs sen nopeimmista automalleista.Puhdin salaisuutena on 3,8-litrainen V8, jota on piristetty muutaman turbon voimin. Huipputeho saadaan kierroksilla 6 250 r/min ja huippuväännön alue on käyttökelpoinen 2 250 – 5 000 r/min. Muiden Maseratin bensiinimoottoreiden tavoin voimanlähde kootaan Ferrarin tehtailla Maranellossa. Veto välitetään tiehen Q4-nelivedolla, joten voimat pysynevät myös hallinnassakin. Myös elektroniikka on samalla asialla, sillä Trofeo on varustettu uusilla ajonhallintajärjestelmillä.Visuaalisesti Maserati Levante Trofeo on saanut uutta ilmettä hiilikuituisista yksityiskohdista, 22-tuumaisista taotuista vanteista ja nahkaverhoillusta urheilusisustasta. Aerodynaamisten muutosten lisäksi tarkoitus on ollut antaa Trofeolle synkeämpi ja voimakkaampi ilme, siirtäen auton painopistettä alemmas. Massaa on annettu myös viihteeseen, sillä vakiona Trofeossa on 17 kaiuttimen ja 1 280 watin Bowers & Wilkinsin äänentoisto.Maserati Levante Trofeo valmistetaan atrainmerkin kotitehtaalla Mirafiorissa, Italian Torinossa.Jaguar F-Pace SVRMutta ruutia löytyy Britanniastakin. Jaguar F-Pace SVR piristää tuttua F-Pace-reseptiä 550 hevosvoimalla ja 680 newtonmetrillä. Voimien takaa löytyy 5,0-litrainen V8, joka luottaa merkille tuttuun tapaan mekaaniseen ahtamiseen. Special Vehicle Operationsin kutittelun ansiosta kissamaasturi loikkaa 0–100 km/h 4,3 sekunnissa ja huippunopeuttakin F-tahdista löytyy 283 km/h.Luonnollisesti tehomallin täytyy myös näyttää tehomallilta. Paremmin virtaavan aerodynamiikan myötä F-Pace SVR on saanut uuden keulailmeen ja huomiota on kiinnitetty myös pyöränkaariin. Uudistuksista merkittävin lienee kuitenkin konepelti, jonka tarkoituksena on helpottaa konehuoneen jäähdytystä.Jaguar on antanut F-Pace SVR:lle uutta rautaa alustaan. Keulassa jouset ovat 30% ja takanakin 10% perusmalleja jäykemmät. Samalla ne vähentävät korin kallistelua noin 5 prosentilla. Kyseessä on lisäksi ensimmäinen F-Pace, joka hyödyntää Jaguarin elektronisesti ohjattua EAD-tasauspyörästöä taka-akselilla.Lisävarusteiset 22-tuumaiset vanteet säästävät noin 2 kilogrammaa per kulma ja ne on suunniteltu uusien ja entistä suurempien jarrulevyjen jäähdyttämistä varten. 6,6 kilogrammaa on säästetty uudella aktiivisella pakoputkistolla, joka antaa samalla F-Pace SVR:lle sille kuuluvan äänimaailman.Matkustamossa edessä olevat sportti-istuimet on varustettu SVR-logoilla ja samalla takaistuimet ovat saaneet lisää muotoa. SVR näkyy luonnollisesti myös ohjauspyörässä ja vaihteenvalitsimessa. https://youtube.com/watch?v=4paCvPMcQUs Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Maserati, Jaguar Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa