6.4.2018

Todella upeeta: Jaguar F-Pace ja Maserati Levante yli 500 hevosen kerhoon

Jaguar F-Pace SVR ja Maserati Levante Trofeo

Jaguar F-Pace SVR ja Maserati Levante Trofeo puristavat yli 500 hevosvoiman tehot premium-katumaasturin kuoriin.

Katumaasturivillityksen premium-päähän suuntautuneet Maserati Levante ja Jaguar F-Pace pakkaavat nyt tehoa korkean konepellin alle. Molemmat luottavat isohkoon ahdettuun V8-moottoriin, josta saadaan reilusti yli 500 hevosvoimaa. Erojakin tosin löytyy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maserati Levante Trofeo

Maserati Levante Trofeo

Maseratin näkemys katumaasturin tehoversiosta on Levante Trofeo. Jos katumaasturin tärkein ominaisuus on sen huippunopeus, ei hätää. 590 hevosvoiman ja 730 newtonmetrin turvin Maserati Levante Trofeo singahtaa 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on "yli 300 km/h". Kolmikärjen ensimmäinen katumaasturi on samalla eräs sen nopeimmista automalleista.

Maserati Levante Trofeo

Puhdin salaisuutena on 3,8-litrainen V8, jota on piristetty muutaman turbon voimin. Huipputeho saadaan kierroksilla 6 250 r/min ja huippuväännön alue on käyttökelpoinen 2 250 – 5 000 r/min. Muiden Maseratin bensiinimoottoreiden tavoin voimanlähde kootaan Ferrarin tehtailla Maranellossa. Veto välitetään tiehen Q4-nelivedolla, joten voimat pysynevät myös hallinnassakin. Myös elektroniikka on samalla asialla, sillä Trofeo on varustettu uusilla ajonhallintajärjestelmillä.

Maserati Levante Trofeo

Visuaalisesti Maserati Levante Trofeo on saanut uutta ilmettä hiilikuituisista yksityiskohdista, 22-tuumaisista taotuista vanteista ja nahkaverhoillusta urheilusisustasta. Aerodynaamisten muutosten lisäksi tarkoitus on ollut antaa Trofeolle synkeämpi ja voimakkaampi ilme, siirtäen auton painopistettä alemmas. Massaa on annettu myös viihteeseen, sillä vakiona Trofeossa on 17 kaiuttimen ja 1 280 watin Bowers & Wilkinsin äänentoisto.

Maserati Levante Trofeo

Maserati Levante Trofeo valmistetaan atrainmerkin kotitehtaalla Mirafiorissa, Italian Torinossa.

Jaguar F-Pace SVR

Mutta ruutia löytyy Britanniastakin. Jaguar F-Pace SVR piristää tuttua F-Pace-reseptiä 550 hevosvoimalla ja 680 newtonmetrillä. Voimien takaa löytyy 5,0-litrainen V8, joka luottaa merkille tuttuun tapaan mekaaniseen ahtamiseen. Special Vehicle Operationsin kutittelun ansiosta kissamaasturi loikkaa 0–100 km/h 4,3 sekunnissa ja huippunopeuttakin F-tahdista löytyy 283 km/h.

Jaguar F-Pace SVR

Luonnollisesti tehomallin täytyy myös näyttää tehomallilta. Paremmin virtaavan aerodynamiikan myötä F-Pace SVR on saanut uuden keulailmeen ja huomiota on kiinnitetty myös pyöränkaariin. Uudistuksista merkittävin lienee kuitenkin konepelti, jonka tarkoituksena on helpottaa konehuoneen jäähdytystä.

Jaguar on antanut F-Pace SVR:lle uutta rautaa alustaan. Keulassa jouset ovat 30% ja takanakin 10% perusmalleja jäykemmät. Samalla ne vähentävät korin kallistelua noin 5 prosentilla. Kyseessä on lisäksi ensimmäinen F-Pace, joka hyödyntää Jaguarin elektronisesti ohjattua EAD-tasauspyörästöä taka-akselilla.

Jaguar F-Pace SVR

Lisävarusteiset 22-tuumaiset vanteet säästävät noin 2 kilogrammaa per kulma ja ne on suunniteltu uusien ja entistä suurempien jarrulevyjen jäähdyttämistä varten. 6,6 kilogrammaa on säästetty uudella aktiivisella pakoputkistolla, joka antaa samalla F-Pace SVR:lle sille kuuluvan äänimaailman.

Jaguar F-Pace SVR

Matkustamossa edessä olevat sportti-istuimet on varustettu SVR-logoilla ja samalla takaistuimet ovat saaneet lisää muotoa. SVR näkyy luonnollisesti myös ohjauspyörässä ja vaihteenvalitsimessa.

https://youtube.com/watch?v=4paCvPMcQUs

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Maserati, Jaguar

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat