7.9.2023 Ajoneuvot Toyota Century SUV on yksiselitteisesti maailman keisarillisin SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 25 miljoonalla jenillä saa aivan omanlaisensa nelipaikkaisen katumaasturin, joka pursuaa erikoisia yksityiskohtia. Toyota Century SUV on ylellisintä mitä Lexus RX:n pohjalle on koskaan tehty. Lippulaivasedan Toyota Centuryn katumaasturivastineesta liikkui huhuja jo vuoden alussa, ja tuolloiset japanilaislähteiden ennakkokäsitykset osuivat aika lähelle oikeaa. Toyota Century on Japanin keisariparin virka-auto, ja japanilaisen luksusauton peruskivi. SUV-versiossa ovat niin sisällä kuin ulkokuoressakin mukana Centurylle lajityypillisiä ominaisuuksia, vaikka pintojen alta löytyykin tuoreimman Lexus RX:n pohjaratkaisu. Alustansa kautta auto on lisäksi sukua muun muassa RAV4:lle ja Camrylle.Century SUV tulee sedan-vastinparinsa tavoin myyntiin vain Japanissa, sielläkin ainoastaan 30 kappaleen kuukausivauhdilla. Kurkataanpa vähän, mitä erikoisuuksia 25 miljoonan jenin eli nykykurssilla noin 160 000 euron luksus-Toyota pitää sisällään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakakautta sisäänToyota Century SUV on auto, jonka omistajan on tarkoitettu matkustavan sen takapenkillä. Autonkuljettajan (chauffeur) käyttö lähtökohtana tulee esille jo Toyotan julkaiseman esittelytekstin ensiriveillä. Asetelma on siis täysin sama, kuin Bentley Bentayga EWB:ssä tai Rolls-Royce Cullinanissa, joskin Centuryn hinta on yli puolet viimeksi mainittua pienempi.Tässä luokassa autonkuljettaja avaa matkustajalle oven, ja lisäpisteitä on totta kai saatavilla mahdollisimman näyttävästä ovesta. Cullinanissa ratkaisu on kaappariovi. Century SUV:issa ostaja saa itse valita kahdesta erilaisesta oviratkaisusta. Yksi on perinteinen etupuoleltaan saranoitu ovi, toinen puolestaan sähköisesti liikkuva liukuovi. Kumpi on elegantimpi, sen siis päättää ostaja itse.Kun ovi - perinteinen tai liukuva malli - on suljettu, takamatkustajan ottaa aina nelipaikkaisessa Century SUV:issa syleilyynsä muhkea, kaikilla mukavuuksilla varustettu erillisistuin. Kun muistamme millaiset nojatuolit sedan-mallisesta Centurysta löytyy, on tyylillinen pesäero kahden Century-korimallin välillä suurimmillaan juuri kabiinissa. Viihde- ja muun tarjonnan lisäksi autossa voi nauttia myös puhtaasti levosta. Kiepauttamalla etumatkustajan istuin suppuun, voi sen takana olevan takaistuimen kallistaa peräti 77 asteen makuuasentoon. Äänieristykseen on kiinnitetty aivan erityistä huomiota, ja esimerkiksi tavaratila ja matkustamo on melun torjunnan nimissä erotettu toisistaan laminoidulla lasilla. Niin ikään 18 kaiuttimen 8-alueinen äänentoistojärjestelmä tekee oman osansa tässä.V6-lataushybridiTakavetoinen Century Sedan, aina keisarilliseen Century Royaliin asti, kulkee 5,0-litraisen hybridi-V8:n voimalla. Etuvetopohjaisen TNGA-K -alustan varaan rakentuva Century SUV puolestaan hylkää kasikoneen, ja muuntautuu lataushybridiksi 3,5-litraisen V6:n johdolla.300-kilowattinen hybridijärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joista toinen tekee autosta nelivetoisen. E-CVT -vaihteisto mahdollistaa auton siirtymisen täyteen etuvetotilaan tai jopa 80-prosenttiseen takavetotilaan. Auto on myös nelipyöräohjattu.Ai niin, Century SUV painaa 2,5 tonnia ja on 5,2 metriä pitkä - 30 senttimetriä Lexus RX:ää pidempi. Pelkällä sähköllä on mahdollista päästä 70 kilometriä.Keisarillinen GRCentury SUV tulee saataville myös GR-malliversiona, joka yrittää parhaansa mukaan saada tämän luksusjärkäleen näyttämään urheilulliselta. Ja vain näyttämään, sillä voimalinjaan se ei tuo muutoksia.Muissa kuin GR-malleissa ilmiasu edustaa klassista japanilaista luksusautoa, ja mukailee muotoiluyksityiskohtineen pitkälti sedan-mallista Centurya. Myöskään suuret linjat eivät mukaile nykyaikaisia crossover-SUV:eja, kuten vaikkapa juuri Lexus RX:ää, vaan itse asiassa aika paljon mainittua Rolls-Royce Cullinania.Massiivisen keulan kirjaimellisesti kruunaa Toyota Centuryn ikioma logo, Feeniks-lintu, joka symboloi Japanin keisarihuonetta.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle