7.9.2023

Toyota Century SUV on yksiselitteisesti maailman keisarillisin SUV

25 miljoonalla jenillä saa aivan omanlaisensa nelipaikkaisen katumaasturin, joka pursuaa erikoisia yksityiskohtia. Toyota Century SUV on ylellisintä mitä Lexus RX:n pohjalle on koskaan tehty.

Lippulaivasedan Toyota Centuryn katumaasturivastineesta liikkui huhuja jo vuoden alussa, ja tuolloiset japanilaislähteiden ennakkokäsitykset osuivat aika lähelle oikeaa. Toyota Century on Japanin keisariparin virka-auto, ja japanilaisen luksusauton peruskivi. SUV-versiossa ovat niin sisällä kuin ulkokuoressakin mukana Centurylle lajityypillisiä ominaisuuksia, vaikka pintojen alta löytyykin tuoreimman Lexus RX:n pohjaratkaisu. Alustansa kautta auto on lisäksi sukua muun muassa RAV4:lle ja Camrylle.

Century SUV tulee sedan-vastinparinsa tavoin myyntiin vain Japanissa, sielläkin ainoastaan 30 kappaleen kuukausivauhdilla. Kurkataanpa vähän, mitä erikoisuuksia 25 miljoonan jenin eli nykykurssilla noin 160 000 euron luksus-Toyota pitää sisällään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takakautta sisään

Toyota Century SUV on auto, jonka omistajan on tarkoitettu matkustavan sen takapenkillä. Autonkuljettajan (chauffeur) käyttö lähtökohtana tulee esille jo Toyotan julkaiseman esittelytekstin ensiriveillä. Asetelma on siis täysin sama, kuin Bentley Bentayga EWB:ssä tai Rolls-Royce Cullinanissa, joskin Centuryn hinta on yli puolet viimeksi mainittua pienempi.

Tässä luokassa autonkuljettaja avaa matkustajalle oven, ja lisäpisteitä on totta kai saatavilla mahdollisimman näyttävästä ovesta. Cullinanissa ratkaisu on kaappariovi. Century SUV:issa ostaja saa itse valita kahdesta erilaisesta oviratkaisusta. Yksi on perinteinen etupuoleltaan saranoitu ovi, toinen puolestaan sähköisesti liikkuva liukuovi. Kumpi on elegantimpi, sen siis päättää ostaja itse.

Kun ovi - perinteinen tai liukuva malli - on suljettu, takamatkustajan ottaa aina nelipaikkaisessa Century SUV:issa syleilyynsä muhkea, kaikilla mukavuuksilla varustettu erillisistuin. Kun muistamme millaiset nojatuolit sedan-mallisesta Centurysta löytyy, on tyylillinen pesäero kahden Century-korimallin välillä suurimmillaan juuri kabiinissa.

Viihde- ja muun tarjonnan lisäksi autossa voi nauttia myös puhtaasti levosta. Kiepauttamalla etumatkustajan istuin suppuun, voi sen takana olevan takaistuimen kallistaa peräti 77 asteen makuuasentoon. Äänieristykseen on kiinnitetty aivan erityistä huomiota, ja esimerkiksi tavaratila ja matkustamo on melun torjunnan nimissä erotettu toisistaan laminoidulla lasilla. Niin ikään 18 kaiuttimen 8-alueinen äänentoistojärjestelmä tekee oman osansa tässä.

V6-lataushybridi

Takavetoinen Century Sedan, aina keisarilliseen Century Royaliin asti, kulkee 5,0-litraisen hybridi-V8:n voimalla. Etuvetopohjaisen TNGA-K -alustan varaan rakentuva Century SUV puolestaan hylkää kasikoneen, ja muuntautuu lataushybridiksi 3,5-litraisen V6:n johdolla.

300-kilowattinen hybridijärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joista toinen tekee autosta nelivetoisen. E-CVT -vaihteisto mahdollistaa auton siirtymisen täyteen etuvetotilaan tai jopa 80-prosenttiseen takavetotilaan. Auto on myös nelipyöräohjattu.

Ai niin, Century SUV painaa 2,5 tonnia ja on 5,2 metriä pitkä - 30 senttimetriä Lexus RX:ää pidempi. Pelkällä sähköllä on mahdollista päästä 70 kilometriä.

Keisarillinen GR

Century SUV tulee saataville myös GR-malliversiona, joka yrittää parhaansa mukaan saada tämän luksusjärkäleen näyttämään urheilulliselta. Ja vain näyttämään, sillä voimalinjaan se ei tuo muutoksia.

Muissa kuin GR-malleissa ilmiasu edustaa klassista japanilaista luksusautoa, ja mukailee muotoiluyksityiskohtineen pitkälti sedan-mallista Centurya. Myöskään suuret linjat eivät mukaile nykyaikaisia crossover-SUV:eja, kuten vaikkapa juuri Lexus RX:ää, vaan itse asiassa aika paljon mainittua Rolls-Royce Cullinania.

Massiivisen keulan kirjaimellisesti kruunaa Toyota Centuryn ikioma logo, Feeniks-lintu, joka symboloi Japanin keisarihuonetta.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat