7.9.2023 Ajoneuvot Toyota Century SUV on yksiselitteisesti maailman keisarillisin SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 25 miljoonalla jenillä saa aivan omanlaisensa nelipaikkaisen katumaasturin, joka pursuaa erikoisia yksityiskohtia. Toyota Century SUV on ylellisintä mitä Lexus RX:n pohjalle on koskaan tehty. Lippulaivasedan Toyota Centuryn katumaasturivastineesta liikkui huhuja jo vuoden alussa, ja tuolloiset japanilaislähteiden ennakkokäsitykset osuivat aika lähelle oikeaa. Toyota Century on Japanin keisariparin virka-auto, ja japanilaisen luksusauton peruskivi. SUV-versiossa ovat niin sisällä kuin ulkokuoressakin mukana Centurylle lajityypillisiä ominaisuuksia, vaikka pintojen alta löytyykin tuoreimman Lexus RX:n pohjaratkaisu. Alustansa kautta auto on lisäksi sukua muun muassa RAV4:lle ja Camrylle. Century SUV tulee sedan-vastinparinsa tavoin myyntiin vain Japanissa, sielläkin ainoastaan 30 kappaleen kuukausivauhdilla. Kurkataanpa vähän, mitä erikoisuuksia 25 miljoonan jenin eli nykykurssilla noin 160 000 euron luksus-Toyota pitää sisällään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takakautta sisään Toyota Century SUV on auto, jonka omistajan on tarkoitettu matkustavan sen takapenkillä. Autonkuljettajan (chauffeur) käyttö lähtökohtana tulee esille jo Toyotan julkaiseman esittelytekstin ensiriveillä. Asetelma on siis täysin sama, kuin Bentley Bentayga EWB:ssä tai Rolls-Royce Cullinanissa, joskin Centuryn hinta on yli puolet viimeksi mainittua pienempi. Tässä luokassa autonkuljettaja avaa matkustajalle oven, ja lisäpisteitä on totta kai saatavilla mahdollisimman näyttävästä ovesta. Cullinanissa ratkaisu on kaappariovi. Century SUV:issa ostaja saa itse valita kahdesta erilaisesta oviratkaisusta. Yksi on perinteinen etupuoleltaan saranoitu ovi, toinen puolestaan sähköisesti liikkuva liukuovi. Kumpi on elegantimpi, sen siis päättää ostaja itse. Kun ovi - perinteinen tai liukuva malli - on suljettu, takamatkustajan ottaa aina nelipaikkaisessa Century SUV:issa syleilyynsä muhkea, kaikilla mukavuuksilla varustettu erillisistuin. Kun muistamme millaiset nojatuolit sedan-mallisesta Centurysta löytyy, on tyylillinen pesäero kahden Century-korimallin välillä suurimmillaan juuri kabiinissa. Viihde- ja muun tarjonnan lisäksi autossa voi nauttia myös puhtaasti levosta. Kiepauttamalla etumatkustajan istuin suppuun, voi sen takana olevan takaistuimen kallistaa peräti 77 asteen makuuasentoon. Äänieristykseen on kiinnitetty aivan erityistä huomiota, ja esimerkiksi tavaratila ja matkustamo on melun torjunnan nimissä erotettu toisistaan laminoidulla lasilla. Niin ikään 18 kaiuttimen 8-alueinen äänentoistojärjestelmä tekee oman osansa tässä. V6-lataushybridi Takavetoinen Century Sedan, aina keisarilliseen Century Royaliin asti, kulkee 5,0-litraisen hybridi-V8:n voimalla. Etuvetopohjaisen TNGA-K -alustan varaan rakentuva Century SUV puolestaan hylkää kasikoneen, ja muuntautuu lataushybridiksi 3,5-litraisen V6:n johdolla. 300-kilowattinen hybridijärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joista toinen tekee autosta nelivetoisen. E-CVT -vaihteisto mahdollistaa auton siirtymisen täyteen etuvetotilaan tai jopa 80-prosenttiseen takavetotilaan. Auto on myös nelipyöräohjattu. Ai niin, Century SUV painaa 2,5 tonnia ja on 5,2 metriä pitkä - 30 senttimetriä Lexus RX:ää pidempi. Pelkällä sähköllä on mahdollista päästä 70 kilometriä. Keisarillinen GR Century SUV tulee saataville myös GR-malliversiona, joka yrittää parhaansa mukaan saada tämän luksusjärkäleen näyttämään urheilulliselta. Ja vain näyttämään, sillä voimalinjaan se ei tuo muutoksia. Muissa kuin GR-malleissa ilmiasu edustaa klassista japanilaista luksusautoa, ja mukailee muotoiluyksityiskohtineen pitkälti sedan-mallista Centurya. Myöskään suuret linjat eivät mukaile nykyaikaisia crossover-SUV:eja, kuten vaikkapa juuri Lexus RX:ää, vaan itse asiassa aika paljon mainittua Rolls-Royce Cullinania. Massiivisen keulan kirjaimellisesti kruunaa Toyota Centuryn ikioma logo, Feeniks-lintu, joka symboloi Japanin keisarihuonetta. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe