7.9.2023 Ajoneuvot Toyota Century SUV on yksiselitteisesti maailman keisarillisin SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 25 miljoonalla jenillä saa aivan omanlaisensa nelipaikkaisen katumaasturin, joka pursuaa erikoisia yksityiskohtia. Toyota Century SUV on ylellisintä mitä Lexus RX:n pohjalle on koskaan tehty. Lippulaivasedan Toyota Centuryn katumaasturivastineesta liikkui huhuja jo vuoden alussa, ja tuolloiset japanilaislähteiden ennakkokäsitykset osuivat aika lähelle oikeaa. Toyota Century on Japanin keisariparin virka-auto, ja japanilaisen luksusauton peruskivi. SUV-versiossa ovat niin sisällä kuin ulkokuoressakin mukana Centurylle lajityypillisiä ominaisuuksia, vaikka pintojen alta löytyykin tuoreimman Lexus RX:n pohjaratkaisu. Alustansa kautta auto on lisäksi sukua muun muassa RAV4:lle ja Camrylle.Century SUV tulee sedan-vastinparinsa tavoin myyntiin vain Japanissa, sielläkin ainoastaan 30 kappaleen kuukausivauhdilla. Kurkataanpa vähän, mitä erikoisuuksia 25 miljoonan jenin eli nykykurssilla noin 160 000 euron luksus-Toyota pitää sisällään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakakautta sisäänToyota Century SUV on auto, jonka omistajan on tarkoitettu matkustavan sen takapenkillä. Autonkuljettajan (chauffeur) käyttö lähtökohtana tulee esille jo Toyotan julkaiseman esittelytekstin ensiriveillä. Asetelma on siis täysin sama, kuin Bentley Bentayga EWB:ssä tai Rolls-Royce Cullinanissa, joskin Centuryn hinta on yli puolet viimeksi mainittua pienempi.Tässä luokassa autonkuljettaja avaa matkustajalle oven, ja lisäpisteitä on totta kai saatavilla mahdollisimman näyttävästä ovesta. Cullinanissa ratkaisu on kaappariovi. Century SUV:issa ostaja saa itse valita kahdesta erilaisesta oviratkaisusta. Yksi on perinteinen etupuoleltaan saranoitu ovi, toinen puolestaan sähköisesti liikkuva liukuovi. Kumpi on elegantimpi, sen siis päättää ostaja itse.Kun ovi - perinteinen tai liukuva malli - on suljettu, takamatkustajan ottaa aina nelipaikkaisessa Century SUV:issa syleilyynsä muhkea, kaikilla mukavuuksilla varustettu erillisistuin. Kun muistamme millaiset nojatuolit sedan-mallisesta Centurysta löytyy, on tyylillinen pesäero kahden Century-korimallin välillä suurimmillaan juuri kabiinissa. Viihde- ja muun tarjonnan lisäksi autossa voi nauttia myös puhtaasti levosta. Kiepauttamalla etumatkustajan istuin suppuun, voi sen takana olevan takaistuimen kallistaa peräti 77 asteen makuuasentoon. Äänieristykseen on kiinnitetty aivan erityistä huomiota, ja esimerkiksi tavaratila ja matkustamo on melun torjunnan nimissä erotettu toisistaan laminoidulla lasilla. Niin ikään 18 kaiuttimen 8-alueinen äänentoistojärjestelmä tekee oman osansa tässä.V6-lataushybridiTakavetoinen Century Sedan, aina keisarilliseen Century Royaliin asti, kulkee 5,0-litraisen hybridi-V8:n voimalla. Etuvetopohjaisen TNGA-K -alustan varaan rakentuva Century SUV puolestaan hylkää kasikoneen, ja muuntautuu lataushybridiksi 3,5-litraisen V6:n johdolla.300-kilowattinen hybridijärjestelmä koostuu polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joista toinen tekee autosta nelivetoisen. E-CVT -vaihteisto mahdollistaa auton siirtymisen täyteen etuvetotilaan tai jopa 80-prosenttiseen takavetotilaan. Auto on myös nelipyöräohjattu.Ai niin, Century SUV painaa 2,5 tonnia ja on 5,2 metriä pitkä - 30 senttimetriä Lexus RX:ää pidempi. Pelkällä sähköllä on mahdollista päästä 70 kilometriä.Keisarillinen GRCentury SUV tulee saataville myös GR-malliversiona, joka yrittää parhaansa mukaan saada tämän luksusjärkäleen näyttämään urheilulliselta. Ja vain näyttämään, sillä voimalinjaan se ei tuo muutoksia.Muissa kuin GR-malleissa ilmiasu edustaa klassista japanilaista luksusautoa, ja mukailee muotoiluyksityiskohtineen pitkälti sedan-mallista Centurya. Myöskään suuret linjat eivät mukaile nykyaikaisia crossover-SUV:eja, kuten vaikkapa juuri Lexus RX:ää, vaan itse asiassa aika paljon mainittua Rolls-Royce Cullinania.Massiivisen keulan kirjaimellisesti kruunaa Toyota Centuryn ikioma logo, Feeniks-lintu, joka symboloi Japanin keisarihuonetta.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”