21.12.2023 Ajoneuvot Toyota Hilux FCEV – miksi vety voisi sopia hyvin lava-autoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota hahmottelee ikonisen Hilux-lava-auton päästötöntä tulevaisuutta vetyvoimalinjan muodossa. Toyota tunnetaan jo laajalti yhtenä edelläkävijänä vetyvoimalinjoissa, jopa siinä määrin, että japanilaisvalmistajan tämänhetkinen panostus sähköautoihin tuntuu jääneen osalta kokonaan huomaamatta. Vuosittaisessa Toyota Kenshiki Forumissa valmistaja halusi painottaa, että he uskovat molempien käyttövoimien olevan osa tulevaisuutta, ja molemmille löytyy omat käyttötarkoitukset. Vedyn edut tulevat esille etenkin hyötyajoneuvopuolella, ja siksi Toyotan protopajalla on kehitetty Toyota Hilux FCEV.Vedyn edut ladattaviin autoihin nähden on luonnollisesti toimintamatka ja tankkaamisen nopeus. Hiluxia ei ehkä mielletä autoksi, jolla ajettaisiin usein satojen kilometrien päivämatkoja yhteen putkeen. Yksi etu vetyvoimalinjassa on se, ettei auto tarvitse painavaa ajoakustoa. Tällöin hyötyajoneuvoissa jää enemmän varaa kuormattavalle tavaralle. Lava-autoissakin on usein raskasta kuormaa mukana, sekä autoilla saatetaan vetää painavia peräkärryjä, jolloin kulutus kasvaa merkittävästi. Silloin pidemmästä toimintamatkasta ja nopeammasta tankkauksestakin on iloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku syö kuormatilaaVety-Hiluxin prototyypin valmistaminen aloitettiin kesällä 2022, ja tähän mennessä prototyyppejä on valmistettu kymmenen kappaletta. Dynaamisten demonstraatioiden ja koeajojen kerrotaan tapahtuvan vuoden 2024 puolella.Toyota Motor Europen voimalinjaosaston päällikkö Timothy D’Herden mukaan Hilux FCEV:tä varten on valmistettu yli 300 prototyyppiosaa, ja autossa käytetään toisen sukupolven polttokennotekniikkaa, joka löytyy myös nykyisestä Toyota Miraista.Hilux FCEV:n sähkömoottori löytyy taka-akselilta, ja sen huipputehoksi kerrotaan 145 kilowattia. Nykyinen prototyyppi on siis myös takavetoinen, mutta mikäli auto päätyy joskus tuotantoon, voidaan siihen mahdollisesti odottaa myös nelivetovaihtoehtoa. Itse polttokenno sijaitsee konepellin alla.Kolme vetysäiliötä sijaitsevat auton pohjassa, ja ne on suojattu panssarilla. 7,8 kilogramman vetytankkauksen turvin auton toimintamatkaksi arvioidaan jopa vajaat 590 kilometriä. Yhden kilowattitunnin akku on sijoitettu auton lavalle, ja se syö kapasiteettiinsa nähden kömpelön paljon kuormatilaa.D’Herden mukaan ensimmäinen prototyyppi ei yllä toistaiseksi samaan vetokykyyn kuin dieselversio, mutta sillekin puolelle tehdään yhä kehitystä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää