13.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Mirai tarjoaa jo toisen sukupolven vetyauton, vaikka maailma ei ole sille vielä valmis. Hyvää: mukavuus, käyttökokemus. Huonoa: tankkausverkoston puute, tietoviihdejärjestelmän vanhanaikaisuus, tavaratila. Toisen sukupolven Toyota Mirai on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, sillä vetotapa on vaihtunut ja paikkalukukin kasvanut yhdellä. Etuvetoinen Mirai esiteltiin vuonna 2014 merkin vetyautovaihtoehdoksi ja nyt Toyota lanseeraa jo seuraavan version aiheesta, vaikka tankkausverkosto laahaa yhä jäljessä.Akseliväli on kasvanut, ja autoon on löydetty viides istumapaikka. Takatilat eivät tosin ole niin suuret kuin kylkilinja vihjaa, joten aivan edustusautomaisia oloja ei ole tarjolla. Tavaratilakin on valitettavan rajoittunut.Sen sijaan uudet mittasuhteet ovat tehneet kummia ulkonäölle erityisesti näyttävän sivuprofiilin osalta – edeltäjä-Mirai kun näytti kauniisti sanottuna ympäristöystävälliseltä. Komea keula, pitkä akseliväli ja tyylikkäästi laskeva kattolinja luovat näyttävän kokonaisuuden, jota ei tarvitse vääristellä coupé-lisänimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVety voimalinjanaMirai pyörittää takarenkaita sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 182 hevosvoimaa. Voima saadaan väliaikaisvarastona toimivasta ja hetkellistä lisäpotkua tarjoilevasta 1,25 kilowattitunnin korkeajänniteakusta sekä ennen kaikkea 174 hevosvoiman tehoisesta polttokennostosta. Jälkimmäinen on vetyauton erikoisuus – se tuottaa reaktioaineena toimivan vedyn ja ulkoilmasta saatavan hapen avulla sähkön lisäksi vain vesihöyryä.Vetyä mahtuu Mirain tankkiin noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin. Tankkaus tapahtuu lähes perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista, mutta Suomesta ei löydy ainuttakaan tähän tarvittavaa tankkausasemaa.Taattua ToyotaaKuljettajan näkymä on heti tunnistettavissa Toyotaksi sekä hyvässä että pahassa. Erityisesti tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä näyttää kovasti vanhentuneelta tämän hintaluokan autoon, jonka nimi tarkoittaa tulevaisuutta. Digitaalinen mittaristonäkymä kylläkin tarjoaa sopivasti vaihtoehtoja tärkeimpien asioiden kaivamiseksi näkyviin, ja muutenkin käyttö on varsin loogista.Liikkeellelähtö sujuu Toyotan lataushybrideistä tutulla tavalla, sillä käynnistyspainike löytyy ratin takaa kojelaudasta ja vaihdevalitsin keskikonsolista. Jälkimmäistä napsautetaan alavasemmalle eteenpäin ajamista varten. Jalka nostetaan jarrulta, ja matka voi alkaa.Hymy nousee korviin vasta ajokokemuksen myötä. Sähköinen voimalinja on äänetön ja pehmeä kuin silkkihansikas, mutta tässä ei ole mitään uutta sähköiseen liikkumiseen tottuneille. Satojen kilometrien toimintamatka ja teoriassa muutamassa minuutissa mahdollinen täyteen tankkaus tarjoaisivat sen sijaan tulevaisuutta.Myös jousitusmukavuus ihastuttaa, ja koeajon aikaan teille rapisemaan levitettyjä irtokiviä lukuun ottamatta ohjaamossa vallitsee hiljainen seesteisyys. Ei ihme, sillä Mirai lainaa perusrakenteensa Lexus LS -mallista. Matkustusmukavuus onkin auton hintaan nähden huima, sillä Mirai on Lexusta noin puolet edullisempi. Saksassa hinta alkaa 63 900 eurosta, mutta Suomessa hintaa tullaan vielä odottamaan latausinfran puuttumisen johdosta.Valmista maailmaa etsimässäJos Mirai esiteltäisiin valmiiseen infrastruktuuriin, kaupat olisi jo tehty. Nyt auton haasteena on kuitenkin löytää maailma, jossa sitä voi tankata.Toyota ei väitäkään vedyn olevan ainoa tulevaisuus, vaan pieni osa sitä. Erityisesti raskas liikenne voisi kaivata vetyä pitkille matkoilleen, jolloin henkilöautoilijakin pääsisi hyödyntämään samaa tankkaustarjontaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Mirai Moottori Vetyauto, takaveto. Toimintamatka 620–700 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 134 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 175 km/h Mitat pituus 4975 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2920 mm Muu tieto Polttoainesäiliö 5,6 kg. Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen