21.12.2023 Ajoneuvot Toyota Hilux FCEV – miksi vety voisi sopia hyvin lava-autoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota hahmottelee ikonisen Hilux-lava-auton päästötöntä tulevaisuutta vetyvoimalinjan muodossa. Toyota tunnetaan jo laajalti yhtenä edelläkävijänä vetyvoimalinjoissa, jopa siinä määrin, että japanilaisvalmistajan tämänhetkinen panostus sähköautoihin tuntuu jääneen osalta kokonaan huomaamatta. Vuosittaisessa Toyota Kenshiki Forumissa valmistaja halusi painottaa, että he uskovat molempien käyttövoimien olevan osa tulevaisuutta, ja molemmille löytyy omat käyttötarkoitukset. Vedyn edut tulevat esille etenkin hyötyajoneuvopuolella, ja siksi Toyotan protopajalla on kehitetty Toyota Hilux FCEV.Vedyn edut ladattaviin autoihin nähden on luonnollisesti toimintamatka ja tankkaamisen nopeus. Hiluxia ei ehkä mielletä autoksi, jolla ajettaisiin usein satojen kilometrien päivämatkoja yhteen putkeen. Yksi etu vetyvoimalinjassa on se, ettei auto tarvitse painavaa ajoakustoa. Tällöin hyötyajoneuvoissa jää enemmän varaa kuormattavalle tavaralle. Lava-autoissakin on usein raskasta kuormaa mukana, sekä autoilla saatetaan vetää painavia peräkärryjä, jolloin kulutus kasvaa merkittävästi. Silloin pidemmästä toimintamatkasta ja nopeammasta tankkauksestakin on iloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku syö kuormatilaaVety-Hiluxin prototyypin valmistaminen aloitettiin kesällä 2022, ja tähän mennessä prototyyppejä on valmistettu kymmenen kappaletta. Dynaamisten demonstraatioiden ja koeajojen kerrotaan tapahtuvan vuoden 2024 puolella.Toyota Motor Europen voimalinjaosaston päällikkö Timothy D’Herden mukaan Hilux FCEV:tä varten on valmistettu yli 300 prototyyppiosaa, ja autossa käytetään toisen sukupolven polttokennotekniikkaa, joka löytyy myös nykyisestä Toyota Miraista.Hilux FCEV:n sähkömoottori löytyy taka-akselilta, ja sen huipputehoksi kerrotaan 145 kilowattia. Nykyinen prototyyppi on siis myös takavetoinen, mutta mikäli auto päätyy joskus tuotantoon, voidaan siihen mahdollisesti odottaa myös nelivetovaihtoehtoa. Itse polttokenno sijaitsee konepellin alla.Kolme vetysäiliötä sijaitsevat auton pohjassa, ja ne on suojattu panssarilla. 7,8 kilogramman vetytankkauksen turvin auton toimintamatkaksi arvioidaan jopa vajaat 590 kilometriä. Yhden kilowattitunnin akku on sijoitettu auton lavalle, ja se syö kapasiteettiinsa nähden kömpelön paljon kuormatilaa.D’Herden mukaan ensimmäinen prototyyppi ei yllä toistaiseksi samaan vetokykyyn kuin dieselversio, mutta sillekin puolelle tehdään yhä kehitystä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!