1.11.2019 Ajoneuvot Toyota RAV4 on autoista turvallisin, väittää ruotsalaistutkimus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön selvityksessä on mukana 324 eri automallia. Toyota RAV4-katumaasturi esiintyy edukseen ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiö tuoreessa Hur säker är bilen -turvallisuusselvityksessä. Toyota RAV4 noteerattiin selvityksessä kaikkein turvallisimmaksi automalliksi. Selvityksessä on mukana 324 eri automallin turvallisuus todellisissa kolareissa. Folksam-vakuutusyhtiön arvostettu selvitys julkaistiin nyt jo 18. kerran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Fabialle hyvä arvosana Folksamin kattavan selvityksen mukaan vuosimallin 2013–2018 Toyota RAV4 on 52 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto. Erot parhaimpien mallien välillä ovat pieniä. Parhaiden joukossa on Volvon, Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin malleja, jotka ovat 47–50 prosenttia turvallisempia kuin keskiarvoauto. Kokoluokasta riippumatta kaikki Volvon uudehkot mallit ovat vähintään 40 prosenttia turvallisempia kuin keskiarvoauto. Kaikkein parhaimmat mallit ovat isoja autoja tai katumaastureita. Pikkuautojen kolariturvallisuudessa on ollut merkittävää kehitystä. Luokan paras, Škoda Fabia sai hyvän arvosanan, se on 37 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto. Turvallisimmat kokoluokittain Katumaasturien turvallisin ja samalla koko tutkimuksen ykkönen on Toyota RAV4, Volvo XC90 tuli toiseksi ja Volvo XC60 kolmanneksi. Isojen autojen turvallisin on Mercedes-Benz E-sarja, toisena BMW 5-sarja ja kolmantena Volvo S70/S80. Isomman keskiluokan turvallisimmat ovat BMW 3-sarja ja Audi A4/A5 tasapistein Volvo S60/V60:n ollessa kolmas. Volvo V40 menestyi Pienemmän keskiluokan turvallisin on Volvo V40. Citroën Berlingo ja Peugeot Partner ovat toisena tasapistein. Pikkuluokan turvallisin on Škoda Fabia kahdessa eri vuosimallisarjassa. Ford Fiesta on kolmas. Tila-autojen turvallisimmat ovat Opel Zafira ja Volkswagen Touran tasapistein. Ford Galaxy, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan ottivat pronssitilan tasapistein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autojen kolariturvallisuus parantunut merkittävästi Verrattuna 1980-lukuun riski kuolla liikenneonnettomuudessa on vähentynyt jopa 90 prosenttia ja riski vaikeaan vammautumiseen on vähentynyt 75 prosenttia. Turvallisimpien mallien erot ovat pieniä, mutta muutoin automallien kolariturvallisuudessa on suuria eroja. Autojen korirakenteiden turvallisuus ja turvavarustelu ovat jatkuvasti parantuneet. Korirakenteen etu-ja takaosan kokoonpuristumisvyöhykkeet, luja matkustamo, sivutörmäyssuojat, turvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja monet muut turvallisuutta kohentavat asiat ovat tulleet vakiovarusteeksi myös edullisiin pikkuautoihin – kiitos EuroNCAP-törmäystestien. Isot autot ovat olleet perinteisesti turvallisimpia ja pikkuautot heikoimpia. Pikkuautot petranneet Vielä 1980-luvulla pikkuautojen kolariturvallisuus oli heikko, mutta 2000-luvulla pikkuautojen kolariturvallisuuden koheneminen on ollut kaikkein nopeinta. Parhaimman pikkuauton, Škoda Fabian kolariturvallisuus on auton kokoon verrattuna ällistyttävän hyvä. Fabia on 37 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto. Uudehko pikkuauto voi olla kolariturvallisempi kuin vanha iso auto. Sen sijaan esimerkiksi Nissan Micran, Volkswagen Lupon ja Kia Picanton vanhempien mallien kolariturvallisuus on heikko. Folksamin mukaan kolariturvallisuuden parantamiseen on vielä potentiaalia, mutta lähitulevaisuudessa suurimmat turvallisuusparannukset tulevat tekniikasta, mikä auttaa välttämään onnettomuuksia eli auton aktiivisen turvallisuuden kohentaminen, esimerkiksi automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät, kaistavahti sekä erityisesti aktiivinen kaista-avustin, joka vähentää tieltä suistumisia. Viime aikoina yleistyneestä ja pakolliseksi tulleesta ESC-ajonvakautusjärjestelmästä on saatu hyviä kokemuksia onnettomuuksien vähentäjänä. Pohjana kolarit vuosina 1994–2018 Folksamin selvityksellä on historiaa vuodesta 1983 alkaen. Uusin raportti koostuu 202 300 kahden auton yhteentörmäysonnettomuudesta, jotka ovat tapahtuneet Ruotsissa vuosina 1994–2018. Tiedot on saatu Ruotsin STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) -onnettomuustietokannasta. Lisäksi on tutkittu onnettomuuksissa 59 200 kuljettajan ja matkustajan vammautuminen ja vammoista paranemisen historia. Näin on saatu tiedot 324 automallista ja niiden turvallisuudesta todellisissa kolareissa. Tulokset on esitetty verrattuna keskiarvoautoon. Näin ollen automallien turvallisuutta todellisissa kolareissa voidaan verrata kaikkien 324 mallin kesken ja myös eri kokoluokkien välillä. On huomattava, että törmäystestien tuloksia voi verrata vain kokoluokittain, mutta todellisiin kolareihin perustuvan Folksam-raportin tulokset ovat vertailukelpoisia myös eri kokoluokkien välillä. Tuloslistaa tarkastellessa on hyvä ottaa huomioon, että listasta puuttuvat kaikkein uusimmat vuosimallit, koska niistä ei ole vielä kertynyt riittävästi tietokantaa todellisista onnettomuuksista. Folksam-kolariraportti asettaa automallit paremmuusjärjestykseen kolariturvallisuuden perusteella, ei ajoturvallisuuden. Kokonaisturvallisuuteen vaikuttaa kolariturvallisuuden lisäksi myös automallin ajoturvallisuus (esimerkiksi ajo-ominaisuudet, hallittavuus, jarrut, näkyvyys ja aktiiviset turvavarusteet, esim. ESC-ajonvakautus ja aktiivinen kaista-avustin). Tärkein turvatekijä on kuitenkin kuljettajan vastuullinen asenne, ennakoiva ajotapa sekä kuskin ja matkustajien turvavyön käyttö. Hyvä valinta -listalla 160 automallia Folksamin tutkimusmenetelmästä johtuen kaikkein uusimmista malleista ei ole kertynyt riittävästi tietoa. Siksi Folksam on julkistanut raportin ohessa Bra Val (hyvä valinta) -suosituslistan, jossa turvallisuutta on arvosteltu myös törmäystestien ja turvallisuusvarusteiden saatavuuden perusteella. Bra Val -suosituksen ansaitsi 160 mallia kaikkiaan 793 automallista. Uusi Toyota RAV4 reputti Teknikens Värld -lehden hirvenväistötestissä Uuden, vuosimallin 2019 Toyota RAV4 -katumaasturin ajokäytös yllätti ruotsalaisen autolehti Teknikens Världin testaajat. Hirvenväistökokeessa auto joutui usein rajuun sivuluisuun, koska ajonvakautus reagoi hitaasti. Toisinaan auto kallistui kahdelle pyörälle tai pomppi sivusuunnassa. Ajokäytöksen suuri vaihtelu eri kerroilla tekee auton hallinnan hankalaksi äkillisessä väistötilanteessa. Teknikens Värd suoritti väistötestin toisella autoyksilöllä mahdollisen yksilövian pois sulkemiseksi. Auto kuormattiin taas täyteen valmistajan ilmoittamaan suurimpaan kantavuuteen ja renkaiden ilmanpaine nostettiin valmistajan ilmoittamiin arvoihin kuormatulle autolle. Tulos oli sama. Kuljettaja vaihdettiin. Tulos sama, ei apua. Ensimmäinen testi ajettiin +10 asteen lämpötilassa ja toinen koe + 23 asteen lämpötilassa. Tulos sama. Ankaran yrittämisen jälkeen Toyota RAV4 selvitti väistökokeen enintään 68 km/h nopeudella, mikä ei ole hyväksyttävä tulos. Minimiraja on 70 km/h. Esimerkiksi Kia Sorento -katumaasturi selvitti väistökokeen helposti nopeudella 78 km/h. – Maailman suurin autovalmistaja Toyota on jälleen päästänyt markkinoille tuotteen, joka ei kykene suoriutumaan turvallisesti hirvenväistötestistä, Teknikens Värld jyrisee. Ruotsin Toyotan vastineen mukaan RAV4 on selvinnyt hyvin autonvalmistajan omista testeistä, ja Toyota vakuuttaa, että asiakkaat voivat luottaa auton turvallisuuteen. Teksti: Timo Turkula Lähde: Folksam, Teknikens Värld Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista