1.11.2019 Ajoneuvot Toyota RAV4 on autoista turvallisin, väittää ruotsalaistutkimus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön selvityksessä on mukana 324 eri automallia. Toyota RAV4-katumaasturi esiintyy edukseen ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiö tuoreessa Hur säker är bilen -turvallisuusselvityksessä.Toyota RAV4 noteerattiin selvityksessä kaikkein turvallisimmaksi automalliksi. Selvityksessä on mukana 324 eri automallin turvallisuus todellisissa kolareissa. Folksam-vakuutusyhtiön arvostettu selvitys julkaistiin nyt jo 18. kerran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Fabialle hyvä arvosanaFolksamin kattavan selvityksen mukaan vuosimallin 2013–2018 Toyota RAV4 on 52 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto. Erot parhaimpien mallien välillä ovat pieniä. Parhaiden joukossa on Volvon, Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin malleja, jotka ovat 47–50 prosenttia turvallisempia kuin keskiarvoauto. Kokoluokasta riippumatta kaikki Volvon uudehkot mallit ovat vähintään 40 prosenttia turvallisempia kuin keskiarvoauto. Kaikkein parhaimmat mallit ovat isoja autoja tai katumaastureita. Pikkuautojen kolariturvallisuudessa on ollut merkittävää kehitystä. Luokan paras, Škoda Fabia sai hyvän arvosanan, se on 37 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto.Turvallisimmat kokoluokittainKatumaasturien turvallisin ja samalla koko tutkimuksen ykkönen on Toyota RAV4, Volvo XC90 tuli toiseksi ja Volvo XC60 kolmanneksi.Isojen autojen turvallisin on Mercedes-Benz E-sarja, toisena BMW 5-sarja ja kolmantena Volvo S70/S80.Isomman keskiluokan turvallisimmat ovat BMW 3-sarja ja Audi A4/A5 tasapistein Volvo S60/V60:n ollessa kolmas.Volvo V40 menestyiPienemmän keskiluokan turvallisin on Volvo V40. Citroën Berlingo ja Peugeot Partner ovat toisena tasapistein. Pikkuluokan turvallisin on Škoda Fabia kahdessa eri vuosimallisarjassa. Ford Fiesta on kolmas.Tila-autojen turvallisimmat ovat Opel Zafira ja Volkswagen Touran tasapistein. Ford Galaxy, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan ottivat pronssitilan tasapistein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autojen kolariturvallisuus parantunut merkittävästi Verrattuna 1980-lukuun riski kuolla liikenneonnettomuudessa on vähentynyt jopa 90 prosenttia ja riski vaikeaan vammautumiseen on vähentynyt 75 prosenttia. Turvallisimpien mallien erot ovat pieniä, mutta muutoin automallien kolariturvallisuudessa on suuria eroja. Autojen korirakenteiden turvallisuus ja turvavarustelu ovat jatkuvasti parantuneet. Korirakenteen etu-ja takaosan kokoonpuristumisvyöhykkeet, luja matkustamo, sivutörmäyssuojat, turvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja monet muut turvallisuutta kohentavat asiat ovat tulleet vakiovarusteeksi myös edullisiin pikkuautoihin – kiitos EuroNCAP-törmäystestien. Isot autot ovat olleet perinteisesti turvallisimpia ja pikkuautot heikoimpia. Pikkuautot petranneet Vielä 1980-luvulla pikkuautojen kolariturvallisuus oli heikko, mutta 2000-luvulla pikkuautojen kolariturvallisuuden koheneminen on ollut kaikkein nopeinta. Parhaimman pikkuauton, Škoda Fabian kolariturvallisuus on auton kokoon verrattuna ällistyttävän hyvä. Fabia on 37 prosenttia turvallisempi kuin keskiarvoauto. Uudehko pikkuauto voi olla kolariturvallisempi kuin vanha iso auto. Sen sijaan esimerkiksi Nissan Micran, Volkswagen Lupon ja Kia Picanton vanhempien mallien kolariturvallisuus on heikko. Folksamin mukaan kolariturvallisuuden parantamiseen on vielä potentiaalia, mutta lähitulevaisuudessa suurimmat turvallisuusparannukset tulevat tekniikasta, mikä auttaa välttämään onnettomuuksia eli auton aktiivisen turvallisuuden kohentaminen, esimerkiksi automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät, kaistavahti sekä erityisesti aktiivinen kaista-avustin, joka vähentää tieltä suistumisia. Viime aikoina yleistyneestä ja pakolliseksi tulleesta ESC-ajonvakautusjärjestelmästä on saatu hyviä kokemuksia onnettomuuksien vähentäjänä. Pohjana kolarit vuosina 1994–2018 Folksamin selvityksellä on historiaa vuodesta 1983 alkaen. Uusin raportti koostuu 202 300 kahden auton yhteentörmäysonnettomuudesta, jotka ovat tapahtuneet Ruotsissa vuosina 1994–2018. Tiedot on saatu Ruotsin STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) -onnettomuustietokannasta. Lisäksi on tutkittu onnettomuuksissa 59 200 kuljettajan ja matkustajan vammautuminen ja vammoista paranemisen historia. Näin on saatu tiedot 324 automallista ja niiden turvallisuudesta todellisissa kolareissa. Tulokset on esitetty verrattuna keskiarvoautoon. Näin ollen automallien turvallisuutta todellisissa kolareissa voidaan verrata kaikkien 324 mallin kesken ja myös eri kokoluokkien välillä. On huomattava, että törmäystestien tuloksia voi verrata vain kokoluokittain, mutta todellisiin kolareihin perustuvan Folksam-raportin tulokset ovat vertailukelpoisia myös eri kokoluokkien välillä. Tuloslistaa tarkastellessa on hyvä ottaa huomioon, että listasta puuttuvat kaikkein uusimmat vuosimallit, koska niistä ei ole vielä kertynyt riittävästi tietokantaa todellisista onnettomuuksista. Folksam-kolariraportti asettaa automallit paremmuusjärjestykseen kolariturvallisuuden perusteella, ei ajoturvallisuuden. Kokonaisturvallisuuteen vaikuttaa kolariturvallisuuden lisäksi myös automallin ajoturvallisuus (esimerkiksi ajo-ominaisuudet, hallittavuus, jarrut, näkyvyys ja aktiiviset turvavarusteet, esim. ESC-ajonvakautus ja aktiivinen kaista-avustin). Tärkein turvatekijä on kuitenkin kuljettajan vastuullinen asenne, ennakoiva ajotapa sekä kuskin ja matkustajien turvavyön käyttö. Hyvä valinta -listalla 160 automalliaFolksamin tutkimusmenetelmästä johtuen kaikkein uusimmista malleista ei ole kertynyt riittävästi tietoa. Siksi Folksam on julkistanut raportin ohessa Bra Val (hyvä valinta) -suosituslistan, jossa turvallisuutta on arvosteltu myös törmäystestien ja turvallisuusvarusteiden saatavuuden perusteella.Bra Val -suosituksen ansaitsi 160 mallia kaikkiaan 793 automallista. Uusi Toyota RAV4 reputti Teknikens Värld -lehden hirvenväistötestissä Uuden, vuosimallin 2019 Toyota RAV4 -katumaasturin ajokäytös yllätti ruotsalaisen autolehti Teknikens Världin testaajat. Hirvenväistökokeessa auto joutui usein rajuun sivuluisuun, koska ajonvakautus reagoi hitaasti. Toisinaan auto kallistui kahdelle pyörälle tai pomppi sivusuunnassa. Ajokäytöksen suuri vaihtelu eri kerroilla tekee auton hallinnan hankalaksi äkillisessä väistötilanteessa. Teknikens Värd suoritti väistötestin toisella autoyksilöllä mahdollisen yksilövian pois sulkemiseksi. Auto kuormattiin taas täyteen valmistajan ilmoittamaan suurimpaan kantavuuteen ja renkaiden ilmanpaine nostettiin valmistajan ilmoittamiin arvoihin kuormatulle autolle. Tulos oli sama. Kuljettaja vaihdettiin. Tulos sama, ei apua. Ensimmäinen testi ajettiin +10 asteen lämpötilassa ja toinen koe + 23 asteen lämpötilassa. Tulos sama. Ankaran yrittämisen jälkeen Toyota RAV4 selvitti väistökokeen enintään 68 km/h nopeudella, mikä ei ole hyväksyttävä tulos. Minimiraja on 70 km/h. Esimerkiksi Kia Sorento -katumaasturi selvitti väistökokeen helposti nopeudella 78 km/h. – Maailman suurin autovalmistaja Toyota on jälleen päästänyt markkinoille tuotteen, joka ei kykene suoriutumaan turvallisesti hirvenväistötestistä, Teknikens Värld jyrisee. Ruotsin Toyotan vastineen mukaan RAV4 on selvinnyt hyvin autonvalmistajan omista testeistä, ja Toyota vakuuttaa, että asiakkaat voivat luottaa auton turvallisuuteen. Teksti: Timo Turkula Lähde: Folksam, Teknikens Värld Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle