2.5.2019 Ajoneuvot Toyotan uusi testirata Japanissa on kuin pienois-Nürburgring Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Technical Center Shimoyama tulee valmistuessaan työllistämään 3 300 henkeä. Ikoninen Nürburgring on ollut valtavan suosittu niin turistien kuin autotehtaiden käytössä. Radassa on kuitenkin muutama haaste: se sijaitsee Saksassa ja siellä on vaikea saada omaa rauhaa kehitystyötä varten. Niinpä Toyota päätti ratkaista molemmat pulmat askartelemalla oman Nordschleife-henkisen testiradan osaksi Shimoyaman uutta teknistä keskusta.Toyota Cityn ja Okazakin väliselle vuoristoalueelle rakennettu Toyota Technical Center Shimoyama on monelta osin vielä rakenteilla, mutta keskuksen ensimmäiset toiminnot ovat jo auki. Valmiiksi keskuksen pitäisi tulla 2023. Sijainti on valmistajalle edullinen, sillä testikeskus on noin 30 minuutin päässä Toyotan pääkonttorista. Keskus on osa japanilaisyhtiön panostusta entistä jännittävämpiin autoihin, mutta testitiloja löytyy myös ympäristöystävällisyydelle ja turvallisuudelle.Testikeskuksessa aloittaa tässä vaiheessa noin 50 työntekijän joukko, joista suurin osa on testikuljettajia. Valmistuessaan testikeskuksen pitäisi olla noin 3 300 hengen työpaikka. Myöhemmin keskusta täydennetään esimerkiksi kovien nopeuksien radalla, eri tieosuuksia matkivilla lenkeillä ja ajoneuvojen kehitykseen liittyvillä kiinteistöillä. Yhtiö kertoo, että testikeskuksen 650 hehtaarin alueesta noin 70 prosenttia koostuu alkuperäisistä viherkasveista ja puista, minkä lisäksi kehitteillä on uusia viheralueita.Nyt avattu maantielenkki on 5,3 km pitkä ja siinä on 75 metrin korkeusvaihtelu matalimman ja korkeimman pisteen välillä. Rinteitä myötäilevän tien suunnittelussa on hyödynnetty maaston lisäksi Nürburgringin oppeja – onhan itse pääjohtaja Akio Toyoda eräs saksalaisradan suurimmista faneista ja kisoissakin nähty rattimies.– Tavoitellessamme aina vain parempi autojen valmistamista, olemme tehneet toistuvaa työtä "tien tuntemisessa" ja "auton kanssa keskustelussa" erilaisilla ajokokeilla ympäri maailman, mukaan lukien viiden mantereen ajoprojektimme ja Nürburgringin 24 tunnin kestävyyskisa. Näihin kokemuksiin pohjautuen olemme testiradallamme jäljitelleet erilaisia tieosuuksia ympäri maailman. Testiradan äärimmäisten olosuhteiden ja ympäri maailmaa tekemiemme ajokokeiden avulla aiomme hioa joka ikisen automallin ja kehittää sellaisia autoja, jotka kiteyttävät todellista ajamisen iloa, pääjohtaja Toyoda kommentoi testikeskuksen avajaisissa.Toyoda kiitti myös paikallisia viranomaisia ja asukkaita yhteistyöstä ja avusta aina testikeskuksen suunnittelusta rakennustöiden valmistumiseen.– Verkottuneiden, autonomisten, jaettujen ja sähköisten teknologioiden luvatessa muuttaa koko liikkuvuusalan, Toyota pysyttelee vahvuudessaan rakentaa autoja genchi genbutsu -filosofialla, lopputuloksen vedotessa tunteisiin, ja jatkamme kaiken mahdollisen työpanoksen tekemistä tuodaksemme asiakkaidemme kasvoille hymyn, huolimatta siitä millaisia autot ovat tulevaisuudessa, Toyoda jatkoi.Genchi genbutsu on japaninkielinen ilmaisu Toyotan tuotantofilosofialle Go and See, "mene ja näe", jossa yhtiö arvostaa ongelman ratkaisemista paikan päällä.Lähde ja kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa