4.6.2024

Traficom-katsastus: Seat Leon ST, Audi A3 ja Volkswagen Golf Sportsvan kuusivuotiaiden parhaat

Teksti Timo Turkula

Vuonna 2017 käyttöönotettujen kuusivuotiaiden automallien Traficom-katsastustilastossa Seat Leon ST on vähävikaisin automalli. Mercedes-Benz Vito on runsasvikaisin. Seat on merkkitilaston paras ja Dacia heikoin.

Seat Leon ST on kuusivuotiaiden vähävikaisin hylkäysprosentin ollessa ainoastaan 1,6. Audi A3 on toiseksi paras ja Volkswagen Golf Sportsvan otti pronssia. 15 parhaan automallin hylkäysprosentit ovat pieniä, välillä 1,2–4,9 %. Automallien kärkikymmenikössä on kaksi Seatia, Audia ja Volkswagenia, lisäksi yksi Honda, Mercedes-Benz, Suzuki ja Toyota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isot viat määrittävät

Paremmuusjärjestys määräytyy hylkäyksen aiheuttaneiden isojen vikojen perusteella. Koko tilastossa eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston vikojen vuoksi.

Hylkäykseen johtaneiden yleisimpien isojen vikojen lukumäärä sataa katsastusta kohden 4–20 vuotta vanhoissa henkilöautoissa: Etuakselisto (6,9), jousitus ja iskunvaimennus (5,8), seisontajarrun dynamometritesti (5,1), käyttöjarru (4,6), taka-akselisto (2,4).

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Kolme hylkäyssyytä mainittu

Katsastusraportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.

Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu. Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä.

Traficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu. Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä.

Ajomäärissä isoja eroja

Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään.

Kuusivuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 11,54 prosenttia ja yleisin vikakohde oli etuakselisto.
Kuusivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärä (matkamittarilukema) on 127 000 kilometriä.

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017, mallien TOP 25

25 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

Seat Leon ST (114 000) (1,61)                     

Audi A3 (95 000) (2,46)        

Volkswagen Golf Sportsvan (83 000) (2,65) 

Seat Ateca (114 000) (3,28)  

Honda HR-V (89 000) (3,60) 

Suzuki Vitara (100 000) (3,60)                     

Toyota Avensis (124 000) (3,72)                  

Mercedes-Benz A-sarja (92 000) (3,86)       

Audi Q2 (97 000) (3,97)        

Volkswagen Golf (105 000) (4,24) (Renkaat ja vanteet)

Toyota Corolla (78 000) (4,35)                     

Honda Civic (99 000) (4,59)  

Hyundai i20 (80 000) (4,73)  

Volvo S60 (113 000) (4,90)   

Kia Rio (81 000) (4,93) (Käyttöjarru)

Toyota Auris (109 000) (5,56)                      

Honda CR-V (129 000) (5,70)

Toyota C-HR (96 000) (5,87) (Käyttöjarru)

Volkswagen Polo (79 000) (6,23)                 

BMW 2-Sarja (93 000) (6,45) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Mitsubishi Outlander (119 000) (7,36)        

Opel Astra (108 000) (7,37) (Käyttöjarru)

Volvo V90 Cross Country (166 000) (7,47)   

Mercedes-Benz CLA (108 000 ) (7,50)

Keskimääräinen hylkäysprosentti 11,54 %, keskimääräiset ajokilometrit 127 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi, 2017 merkkien TOP 15

15 vähävikaisinta: automerkki (kaikki mallit yht.), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

Seat (107 000) (3,76)

Mini (78 000) (4,20)

Lexus (102 000) (4,79)

Honda (104 000) (5,25) (Käyttöjarru)

Suzuki (96 000) (5,65)

Porsche (87 000) (5,80)

Mazda (96 000) (6,56)

Toyota (103 000) (6,68) (Käyttöjarru)

Mitsubishi (111 000) (7,09) (Käyttöjarru)

Audi (124 000) (8,09) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Subaru (115 000) (8,29) (Etuakselisto)

Hyundai (94 000) (9,02) (Renkaat ja vanteet)

Volkswagen (132 000) (92,6) (Etuakselisto)

Volvo (156 000) (9,48) (Jousitus ja iskunvaimennus) 

Škoda (135 000) (9,82) (Etuakselisto)

Volkswagen-konserniin kuuluva Seat on pystynyt viime vuosina kohentamaan laatuaan. Kuusivuotiaiden ikäryhmässä Seat Leon ST oli vähävikaisin ja Seat Ateca neljänneksi paras. Niinpä Seat nappasi katsastustilastossa myös parhaan automerkin arvonimen kuusivuotiaiden joukossa.
Seatin menestys ei ole sattumaa.

Seat Leon 2.0 TDI selvitti saksalaisen Auto, Motor und Sport (AMS) -autolehden 100 000 kilometrin kestotestin ilman ylimääräisiä korjaamokäyntejä ja sai merkittävästi paremman arvosanan kuin muut saman kokoluokan VW-konsernin autot, VW Golf Variant 2.0 TDI, VW Golf Alltrack 2.0 TDI ja Škoda Octavia Scout 2.0 TDI. (AMS 10/2024)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selityksenä ehkä laatuerot

Muissa ikäryhmissä ja aikaisempien vuosien katsastustilastoissa mainiosti menestynyt Volkswagen Golf Sportsvan menestyi myös kuusivuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Mielenkiintoista on Sportsvan-mallin tavallista Golfia parempi sijoitus tilastossa.

Myös Saksan katsastustilastoissa Volkkarin tila-automaiset mallit, Sportsvan ja sen edeltäjä Golf Plus ovat sijoittuneet Golfia huomattavasti paremmin.

Mahdollisten laatuerojen lisäksi eräänä osasyynä voi olla Golf -pohjaisten korkeampien autojen pienempi ajomäärä ja erilainen käyttäjäryhmä. Korkeampien autojen käyttäjistä suurempi osa on ikääntyneempiä ja mahdollisesti autojen hoito on huolellisempaa ja ajotapa rauhallisempaa kuin tavallisella Golf-mallilla?


6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017, FLOP 15 automallia
15 hylätyintä ja runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Mercedes-Benz Vito (284 000) (34,58) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Mercedes-Benz Sprinter (403 000) (28,94) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Renault Clio (72 000) (25,93) (Etuakselisto)

Tesla Model S (138 000) (24,68) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Mercedes-Benz E-sarja (193 000) (24,50) (Etuakselisto)

Renault Captur (70 000) (22,61) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz C-sarja (138 000) (18,86) (Etuakselisto)

BMW 5-sarja (148 000) (18,70) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Ford Fiesta (78 000) (18,27) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Mercedes-Benz GLC (125 000) (18,26) (Etuakselisto)

Škoda Superb (170 000) (18,06) (Etuakselisto)

Peugeot 3008 (104 000) (16,92) (Etuakselisto)

Nissan Micra (74 000) (16,80) (Etuakselisto)

Renault Kadjar (93 000) (16,50)

Opel Insignia (141 000) (16,05) (Taka-akselisto)


Keskimääräinen hylkäysprosentti 11,54, keskimääräiset ajokilometrit 127 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Mallitilaston viimeisenä on kaksi mersua, joista molemmat pääosin ammattikäytössä, muun muassa pikkubusseina suosittuja malleja. Mercedes-Benz Vito-malleista hylättiin reilu kolmannes, 34,58 %. Toiseksi vikaherkin malli on Mercedes-Benz Sprinter, hylkäysprosentti 28,94 %.

Sprinterin suuri keskimääräinen ajomäärä, 403 000 km selittää osan vikamäärästä. Mitä enemmän ajoa – sitä enemmän vikamahdollisuuksia. Sprinterin ajomäärä on liki 3,2-kertainen kuusivuotiaiden henkilöautojen keskimääräiseen ajomäärään (127 000 km) verrattuna.

Mersun Vitolla oli ajettu huomattavasti Sprinteriä vähemmän, keskimäärin 284 000 km, mutta hylkäysprosentti on Sprinteriä selvästi suurempi, joten Vito on Spinteriä vikaherkempi. Vito ei muutenkaan ominaisuuksiltaan edusta mersun parasta osaamista, sillä Oulun poliisilaitokselle opinnäytteenä suoritetussa kyselytutkimuksessa Vito ei saanut käyttöominaisuuksiltaan kovin mairittelevia arvosanoja Volkswagen Transporteriin verrattuna.

Renaulteilla kovat hylkyprosentit

Kuusivuotiaiden joukossa on sen verran vähän Dacia-malleja (kaikkiaan vain 182 kappaletta), joten niiden tuloksia ei näy mallitilastossa lainkaan, vain merkkitilastossa näkyy Dacian kokonaisarvosana.
Mallitilaston häntäpäässä kiinnittyy huomio siihen, että Renault Clion ja Renault Capturin hylkäysprosentit ovat suuret (25,93 % / 22,61 %), vaikka kyseisten mallien ajomäärät ovat keskimääräiseen (127 000 km) verrattuna vähäiset (72 000 km / 70 000 km).
Tesla Model S on mallitilaston neljänneksi heikoin, uudemmat Tesla Model 3 ja Model Y eivät ole vielä ehtineet kuusivuotiaiden tilastoon.

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 FLOP 10 automerkkiä

10 hylätyintä ja runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yht.), merkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Dacia (99 000) (27,47) (Etuakselisto)

Renault (83 000) (23,65) (Etuakselisto)

Tesla (135 000) (22,55) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz (166 000) (19,52) (Etuakselisto)

Citroën (97 000) (18,39) (Etuakselisto)

Peugeot (110 000) (17,49) (Etuakselisto)

Land Rover (117 000) (16,50) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

Nissan (95 000) (13,99) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Ford (135 000) (13,51) (Ohjausnivelet ja -tangot)

BMW (123 000) (12,73) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017

Keskimääräinen hylkäysprosentti 11,54 %, keskimääräiset ajokilometrit 127 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Dacia runsasvikaisin merkki

Merkkitilaston runsasvikaisin on edellisen tilaston tapaan Dacia, jonka malliston hylkäysprosentti on 27,47 %. Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi. Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä. Merkkitilaston häntäpäässä ovat Dacian lisäksi myös Renault, Tesla ja Mercedes-Benz.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keski-ikä 13,2 vuotta

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.
Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun.

Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. www.moottori.fi.  Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat