25.3.2021 Ajoneuvot Triumph TE-1 -sähkömoottoripyöräprojekti julkistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph on julkistanut suunnittelevansa sähkömoottoripyörää Iso-Britannian hallituksen tuella, ja yhdessä kolmen muun sähköiseen liikkumiseen keskittyvän johtavan toimijan kanssa. Nyt brittivalmistaja julkaisi myös ensimmäiset kuvat TE-1 -prototyypistään. Triumph aikoo yhdistää urheilullisen nykyaikaisen moottoripyörän ja sähkömoottoripyörän edut motoristeja kiinnostavaksi paketiksi. Tavoitteena on yhdistää tyylikäs urheilullinen ulkonäkö, urheilullinen suorituskyky, keveys ja riittävä toimintamatka kokonaisuudeksi, joka ylittää selvästi nykyisten sähkömoottoripyörien ominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkömoottoripyörä nostamaan brittiläisen teollisuuden imagoaIso-Britannian hallitus rahoittaa Triumphin johtamaa kehitysprojektia, jossa Triumph, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd ja Warwickin yliopisto ovat yhdessä kehittämässä sähkömoottoripyörää. Triumph tarjoaa projektiin edistyksellisen moottoripyöräteknologian osaamistaan, ja sillä on myös parhaiten tiedossaan, mitkä ovat asiakkaiden vaatimukset ja odotukset moottoripyöriltä.Williams Advanced Engineering tarjoaa kevyiden akkujen suunnittelu-, testaus- ja kehityskokemustaan projektille. Integral Powertrain Ltd:n e-Drive-divisioonan osuutena puolestaan on kehittää tehokas mutta kooltaan kompakti ja kevyt moottoritekniikka. Warwickin yliopisto tarjoaa vision T&K -toiminnan kaupallistamiseen simuloimalla tulevaisuuden moottoripyörämarkkinoita. Rahoitusta projekti saa mm. Iso-Britannian hallituksen nollapäästöajoneuvojen suunnittelua ja käyttöönottoa tukevalta OZEVilta.Vuodelle 2025 asetetut tavoitteet ylitetty jo nytVuonna 2019 startannut projekti on suunniteltu nelivaiheiseksi. Nyt on saatu päätökseen kakkosvaihe, jonka tavoitteina olivat akuston ja voimalinjaston suunnittelu. Teknisistä tiedoista on paljastettu ainoastaan se, että moottoriteho on tässä vaiheessa noin 130 kilowattia eli vajaat 180 hevosvoimaa. Nyt saavutetut voimataso ja toimintamatka ylittävät selvästi sekä nykyisten sähkömoottoripyörien vertailuarvot että Britannian autoneuvoston vuoteen 2025 asetettamat tavoitteet.- Tämä projekti on yksi tulevaisuuden sähkömoottoristrategiamme perusta, joka tarjoaa juuri sitä mitä motoristit haluavat Triumphilta; täydellistä suorituskykyä, helppoa käsiteltävyyttä ja reaalimaailman käytettävyyttä aidolla Triumph-muotoilulla, hehkuttaa Triumphin toimitusjohtaja Nick Bloor.Suunnitellulla kennotekniikalla ja akkuarkkitehtuurilla saavutetaan paitsi hyvä massankeskitys ja tehon, suorituskyvyn ja toimintamatkan yhdistelmä, myös yksi tärkeä ominaisuus, joka kaikilta nykyisiltä sähkömoottoripyöriltä puuttuu. Williams Advanced Engineeringin mukaan uusi tekniikka mahdollistaa täyden suorituskyvyn säilyttämisen akkujen varaustasosta riippumatta, siis myös lähes tyhjillä akuilla.Prototyypin sähkömoottoriyksikkö on täysin skaalautuva, eli siitä voidaan helposti rakentaa tehotasoltaan korkeampi tai matalampi versio. Projektissa tässä vaiheessa käytettävä 130 kilowatin tehoinen moottori on painoltaan 10 kilon luokkaa.Pelkkä erilaisuus ei ole tavoiteTriumph on kehittänyt projektin aikana uuden ajoneuvohallintaohjelmiston, joka sisältää kaikki tarvittavat sähköjärjestelmät, intuitiivisesti toimivan kaasukahvan, luistonestojärjestelmän ja muut ajoneuvoavustimet, joita nykymotoristi tehokkaalta moottoripyörältä odottaa.- Emme halunneet tehdä erilaista vai erilaisuuden takia. Lähtökohtana meillä oli kerätä tärkeää asiakaspalautetta siitä, mitä kuljettaat todella haluavat moottoripyöriltään. Halusimme ymmärtää, kuinka sähkömoottoripyörä voi tarjota kuljettajan haluaman ajokokemuksen. TE-1 -prototyyppi tarjoaakin uuden mielenkiintoisen, mutta viimekädessä tutun ajokokemuksen, tiivistää Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargent tähänastisen työn tulokset.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa